Twentekanaal klasse Va tot Delden

Met een bescheiden feestje vierde Rijkswaterstaat (RWS) vorige week vrijdag dat de eerste fase van het project verbreding en verruiming vaarweg Twentekanalen is afgerond. Tussen Eefde en Goor en tussen Goor en Delden werd de vaarweg met 10 meter verbreed en met 1 meter verdiept. Hierdoor is dit deel van het Twentekanaal nu geschikt voor schepen tot en met klasse Va. Hendrix UTD en For Farmers in Lochem zijn de grootste bedrijven die nu met 110-meter schepen bereikbaar zijn.

twentekanaal

Door Marja de Vet
Er is inmiddels opdracht gegeven voor een planstudie voor de tweede fase, een verruiming van het gedeelte Delden-Enschede en van Delden-Almelo en de aanleg van een tweede sluiskolk bij Eefde, als antwoord op de lange wachttijden. Deze studie van de Grontmij moet midden volgend jaar klaar zijn. Als alles doorgaat, moet de bouw van de tweede kolk in 2013 beginnen en in 2016 klaar zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Twentekanaal klasse Va tot Delden | Schuttevaer.nl

Twentekanaal klasse Va tot Delden

Met een bescheiden feestje vierde Rijkswaterstaat (RWS) vorige week vrijdag dat de eerste fase van het project verbreding en verruiming vaarweg Twentekanalen is afgerond. Tussen Eefde en Goor en tussen Goor en Delden werd de vaarweg met 10 meter verbreed en met 1 meter verdiept. Hierdoor is dit deel van het Twentekanaal nu geschikt voor schepen tot en met klasse Va. Hendrix UTD en For Farmers in Lochem zijn de grootste bedrijven die nu met 110-meter schepen bereikbaar zijn.

twentekanaal

Door Marja de Vet
Er is inmiddels opdracht gegeven voor een planstudie voor de tweede fase, een verruiming van het gedeelte Delden-Enschede en van Delden-Almelo en de aanleg van een tweede sluiskolk bij Eefde, als antwoord op de lange wachttijden. Deze studie van de Grontmij moet midden volgend jaar klaar zijn. Als alles doorgaat, moet de bouw van de tweede kolk in 2013 beginnen en in 2016 klaar zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer