Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Jubelstemming en twijfel over nieuwe zeesluis bij IJmuiden

DEN HAAG

Het besluit van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een planstudie te beginnen voor een nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden, wordt zowel toegejuicht als afgekeurd. De havenbedrijven vinden het goed nieuws dat de Amsterdamse haven eindelijk een nieuwe zeesluis krijgt. Topeconoom Arnold Heertje kwalificeert het besluit als ‘een onzalig plan’.

Het IJmuidense sluizencomplex bestaat uit vier sluizen. Via de Noordersluis bereikt meer dan tachtig procent van alle lading de Amsterdamse haven. Volgens V&W is de sluis met zijn breedte van 45 meter echter te smal voor de schepen die nu in de container- en bulkvaart worden ingezet. ‘De sluis heeft zijn capaciteitsgrens bereikt. En binnen vijftien tot twintig jaar is de Noordersluis uit 1929 aan vervanging toe. Daarom is het de wens van bestuurders en ondernemers in de regio om rond 2016 over een nieuwe en grotere sluis te beschikken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • Ben Verdikt

    Beste GJ Arends, ik weet niet wat u onder “grondig gerenoveerd” verstaat? kunt u me dat even uitleggen? want u denkt toch zeker niet, dat die sluis in 1 dag(want zolang duurde uw grondige renovatie) weer helemaal nieuw is? voor een grondige renovatie moet minstens de sluis helemaal droog gelegd worden, en daar is(aangezien er geen uitwijk mogelijkheden zijn) geen tijd voor. ik vind het altijd zo jammer dat mensen altijd oordelen, zonder dat ze er kijk op hebben. hoe kan je de sluis nou vergelijken met een noord-zuid lijn? tuurlijk klinkt 700 miljoen een hoop geld, maar als deze sluis ook minstens 80 jaar meegaat, zal die zichzelf dan niet ruimschoots terug verdienen?en dan op de vraag over de diepgang…de max diepgang is 13.80, komen schepen die dieper liggen, dan worden ze “voor” de sluis gelichterd. wat prima gaat op de ij-palen. er zijn ook al plannen om de averijhaven te heropenen, of dat ook is voor de containers, dat durf ik niet te zeggen. mochten er in de toekomst meerdere bulk carriers met een grotere diepgang dan 13.80 binnenkomen, dan kunnen deze altijd nog gelichterd worden op de kade van de Corus.

  • R.W.Klaver

    De drempel van de velsertunnel ligt op 13 m diepte,wat moeten schepen met een diepgan van meer dan 13 m er over komen?
    Eerst containers lichten aan de palen bij de noord pier,net zoals de te diepe bulk carrier.Dat wordt wachten,kost geld.

  • GJ Arends

    Dat de huidige grote sluis van ellende bijna uit elkaar valt is onzin. De sluis is nog geen 10 jaar geleden grondig gerenoveerd en viel toen al niet van ellende uit elkaar. Het val te vrezen dat de sluis meer een prestigeobject is. Hij kan dan bij het rijtje HSL, Betuwelijn en Noord-zuidlijn A’dam worden bijgeschreven.

  • Ben Verdikt

    Heertje heeft helemaal geen gelijk! alle mensen die tegen de sluis zijn hebben totaal geen idee hoe het sluizen complex in elkaar steekt. De huidige grote sluis valt bijna van ellende uit elkaar…ik kan het weten, want werk bijna dagelijks erop. maar blijkbaar wil heertje wachten tot de sluis instort, voordat er een nieuwe sluis moet komen. gelukkig hebben de mensen met een beetje inzicht op de toekomst besloten over de komst van een nieuwe sluis, en niet zo’n negatieve schreeuwlelijk als heertje!

  • W. Woortman

    Als oud werknemer van het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdammoet ik zeggen dat het aantal scheepsbewegingen in het NZ kanaal, het niet rechtvaardigd om zoveel geld uit te geven voor een nieuwe sluis.
    Aan de andere kant is het wel zo dat schepen die naar binnen varen er ook op tijd weer uit moeten kunnen varen, kan dit niet dan kost dit het Gemeentelijk Havenbedrijf miljoenen aan claims.
    Alleen daarom vind ik het wel verstandig om er een nieuwe sluis te bouwen.

  • Han Kersten

    Beste heer Zwart,
    Rotterdam ligt er ook. Maar het lijkt mij dat het verzorgingsgebied Amsterdam zelf een toegang moet hebben die in de pas loopt met de ontwikkelingen in de scheepvaart. Anders kunnen alleen spitsen in Amsterdam komen, maar die zijn er ook niet meer…

  • G.J.Zwart

    Heertje zou wel eens gelijk kunnen hebben, op dit moment word er aan de Jade bij Wilhelmshaven een containerterminal gebouwd waar voldoende capaciteit beschikbaar komt voor noord Duitsland en de aansluiting naar het Roergebied.
    Schepen met een van 19 meter kunnen binnen 2 jaar aan de Jade/Weserport. Hooguit 20 varen van IJmuiden

  • Han Kersten

    Jammer dat de verslaggever er een econoom als Heertje bij sleept om tegengeluiden te laten horen. Het zou beter zijn om inhoudelijk aan te geven waarom het plan is opgepakt om de sluizen toegankelijk te houden ook voor grotere schepen. Tenslotte is Amsterdam toch een conglomeraat van mensen waar veel goederen afgenomen en bewerkt worden.
    Zelf als niet direct belanghebbende vind ik het belangrijk dat de toegang tot Nederland bij de tijd en professioneel is.
    En als Heertje het zo goed weet: wat stelt hij dan voor?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook