Almelo-De Haandrik geschikt voor schepen van 700 ton

Schepen met een laadvermogen van 700 ton kunnen binnen vier jaar hun lading vervoeren over kanaal Almelo-De Haandrik. De provincie gaat het kanaal uitbaggeren, wachtplaatsen aanpassen en aanleggen en vijf bruggen vervangen. Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten besloten om per direct koppelvaart (het varen met twee aan elkaar gekoppelde schepen) op het kanaal toe te staan. Dit betekent dat er meer containers vervoerd kunnen worden op een economisch rendabele wijze.

Om het kanaal geschikt te maken voor 700 tons schepen, laat de provincie het kanaal ongeveer een halve meter dieper uitbaggeren. Ook de bodem van het kanaal wordt verbreed met enkele meters. Verder gaat de provincie bruggen voorzien van wachtplaatsen om snel van en aan boord te kunnen komen. Tenslotte moeten de volgende beweegbare bruggen vervangen worden om de doorvaartbreedte te vergroten:
– Ommen: de bruggen Beerzerveld en Kloosterdijk
– Hardenberg: de bruggen Bergentheim, Emtenbroekerdijk en Hoogenweg

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Almelo-De Haandrik geschikt voor schepen van 700 ton | Schuttevaer.nl

Almelo-De Haandrik geschikt voor schepen van 700 ton

Schepen met een laadvermogen van 700 ton kunnen binnen vier jaar hun lading vervoeren over kanaal Almelo-De Haandrik. De provincie gaat het kanaal uitbaggeren, wachtplaatsen aanpassen en aanleggen en vijf bruggen vervangen. Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten besloten om per direct koppelvaart (het varen met twee aan elkaar gekoppelde schepen) op het kanaal toe te staan. Dit betekent dat er meer containers vervoerd kunnen worden op een economisch rendabele wijze.

Om het kanaal geschikt te maken voor 700 tons schepen, laat de provincie het kanaal ongeveer een halve meter dieper uitbaggeren. Ook de bodem van het kanaal wordt verbreed met enkele meters. Verder gaat de provincie bruggen voorzien van wachtplaatsen om snel van en aan boord te kunnen komen. Tenslotte moeten de volgende beweegbare bruggen vervangen worden om de doorvaartbreedte te vergroten:
– Ommen: de bruggen Beerzerveld en Kloosterdijk
– Hardenberg: de bruggen Bergentheim, Emtenbroekerdijk en Hoogenweg

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer