De vele en in het bijzonder te lage bruggen met een beperkte doorvaartbreedte zijn het afdelingsbestuur van Schuttevaer al heel lang een doorn in het oog. De Statenleden waren door afdelingsvoorzitter Frans Bieze en secretaris Jan Niemeijer aan boord van de Syracusa uitgenodigd om de situatie eens aan den lijve te ondervinden. De vaartocht was voor hen een eye-opener. ‘Je ziet de toestand vanaf het water nu eens vanuit een heel ander perspectief, ik had dat nooit gedacht’, zo klonk het. ‘Je kunt wel voortdurend de rapporten over deze problemen bestuderen, en voorzitter Bieze heeft er ook al verschillende keren op gewezen, maar nu hebben we concreet kunnen constateren dat er sprake is van een redelijk onoverzichtelijke situatie’, liet Rijzebol weten. Hoewel de infrastructuur door hem als ‘niet optimaal’ werd bestempeld, waren de Statenleden vol lof over de vakbekwaamheid van de mensen die er varen.
Openingstijden
Het motorschip Syracusa van VOF Fransbergen is een anderhalf jaar oude 110-meter van ruim 3000 ton. Schipper Eelke Fransbergen pendelt zo’n vijf keer per maand tussen Delfzijl en Rotterdam. Bij Akzo-Delfzijl wordt een bulklading zout geladen voor Akzo-Botlek. Fransbergen – bijgestaan door Peter Scholte, disponent van de NPRC – toonde zich een goed gastheer die zijn gasten informeerde over de vaarsituatie. ‘Het is een lastig stukje traject, zo’n kleine twintig kilometer lang, maar ik vaar hier al acht jaar en dan ben je er wel aan gewend. Maar ja, het kan, zo niet het moet natuurlijk beter.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?