Aan boord ziet de wereld er anders uit

‘Ik had dit niet graag willen missen. Het was een uitstekend en zeer informatief werkbezoek.’ Dat zei voorzitter IJzebrand Rijzebol van de Commissie Economie en Mobiliteit van de Groninger Provinciale Staten. Hij sprak na afloop van de excursie die de afdeling Groningen-Noord-Drenthe van Koninklijke Schuttevaer had georganiseerd om de commissieleden (nog eens) te wijzen op de knelpunten op het traject Gaarkeuken-Oostersluis van het Van Starkenborghkanaal.

De vele en in het bijzonder te lage bruggen met een beperkte doorvaartbreedte zijn het afdelingsbestuur van Schuttevaer al heel lang een doorn in het oog. De Statenleden waren door afdelingsvoorzitter Frans Bieze en secretaris Jan Niemeijer aan boord van de Syracusa uitgenodigd om de situatie eens aan den lijve te ondervinden. De vaartocht was voor hen een eye-opener. ‘Je ziet de toestand vanaf het water nu eens vanuit een heel ander perspectief, ik had dat nooit gedacht’, zo klonk het. ‘Je kunt wel voortdurend de rapporten over deze problemen bestuderen, en voorzitter Bieze heeft er ook al verschillende keren op gewezen, maar nu hebben we concreet kunnen constateren dat er sprake is van een redelijk onoverzichtelijke situatie’, liet Rijzebol weten. Hoewel de infrastructuur door hem als ‘niet optimaal’ werd bestempeld, waren de Statenleden vol lof over de vakbekwaamheid van de mensen die er varen.
Openingstijden
Het motorschip Syracusa van VOF Fransbergen is een anderhalf jaar oude 110-meter van ruim 3000 ton. Schipper Eelke Fransbergen pendelt zo’n vijf keer per maand tussen Delfzijl en Rotterdam. Bij Akzo-Delfzijl wordt een bulklading zout geladen voor Akzo-Botlek. Fransbergen – bijgestaan door Peter Scholte, disponent van de NPRC – toonde zich een goed gastheer die zijn gasten informeerde over de vaarsituatie. ‘Het is een lastig stukje traject, zo’n kleine twintig kilometer lang, maar ik vaar hier al acht jaar en dan ben je er wel aan gewend. Maar ja, het kan, zo niet het moet natuurlijk beter.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Wat ik niet snap is als je aan de wal kan kiezen tussen de buurtsuper of de supermarkt die tot negen uur of op zondag open is kiest men voor het laatste en als het koopzondag is loopt men met zijn allen in de stad en in de binnenvaart als je graag op zondag op de bestemming wil komen omdat je op maandag wat te doen hebt wordt er gelijk heel kritisch gedaan. Ook wij binnenvaart willen toch met de tijd mee zou je denken. Maar ga niet afgeven op de nieuwbouw of de jongeren dat is zo goedkoop en makkelijk en deze zeggen ook niet dat de oudere garde vergeten is met de tijd mee te gaan!

    Geplaatst door: jansen op
  • Ik wil alleen maar zeggen dat een flexibele scheepvaart goed voor ons allemaal is.En met ie tarieven valt het nog al mee anders zouden er niet van die mooie schepen die kwalitatief goed en aangepast zijn met dat zout varen .bovendien vaar ik op zondag niet dus ik praat hier niet voor me zelf.Ik ben schuttevaer(bestuurs)lid en die staan voor goede rivieren,kanalen en aanlegplaatsen.Dus meneer Ooms gaat u maar fijn van uw pensioen genieten en laat schuttevaer zn werk doen.

    Geplaatst door: w.kleine op
  • De domheid zit niet in die schippers die willen discussiëren over openingstijden in Friesland en Groningen.
    De grootste domheid zit bij Wim Kleine die wil in een Democraties land een mening van iemand wat hem niet past de mond snoeren
    Het zout van Delfzijl is weer terug gekomen naar de binnenvaart om dat er geen betere bedrijfstak is die dat verzorgd,alleen het probleem is dat er te weinig voor betaald word.Dat is nou echt dom.
    Een schip meer en je hoeft geen week endnachten open te zijn, is ook nog kosten besparend voor de belasting betaler en een stukje crisis oplossen in de binnenvaart

    Geplaatst door: J.Ooms ex Siebelina op
  • Volgens mij word er niet nagedacht als er gezegd word dat het nog mooier is dat alles 24 uur perdag open moet zijn (om zogezegd flexibel te zijn).
    Ik weet ook wel dat van 06.00 tot 18.00 uit de tijd is.
    Maar is er dan niet geleerd uit het verleden dat overal waar het 24 uur per dag bevaarbaar geworden is de vracht prijzen minder geworden zijn.
    En je straks verplicht ben om op die trajecten 24 uur te varen voor een fatsoenlijke boterham.
    We kunnen ons zelf toch wel in avond in de week rust gunnen al is het dan voor een brug of sluis.

    Geplaatst door: mart op
  • Mooi zo laten in groningen en friesland dan halen we mekaar de lading ook niet uit de ruimen en hebben we allemaal een belegde boterham en wordt straks niet alles vervoerd door die grote jongens die geholpen moeten worden door een stilligregeling. veel vaarplezier allemaal.

    Geplaatst door: klein schippertje maar wel ondernemer op
  • beste wim ik vindt het werkbezoek een goed initiatief goed opgelost zelf ervaar ik dit traject niet echt als heel vervelend.

    maar ik denk dat we ons tegen onszelf moeten bescheremen en dan zou ik er best voor zijn om van zaterdag 17:00 tot maandag 6:00 de boel dicht te gooien en niet alleen daar.
    ik denk dat die mensen die op werkbezoek kwamen dat best begrijpen en de hoge heren bij bv. akzo hier ook wel respect voor hebben.
    wat is er nou mis met een heerlijke dag rust zonder in de weer te zijn en is even lekker te kunnen ontspannen.

    goed weekend toegewenst van iemeand die nu ook nog aant varen is om z’n hoofd boven water te houden. maar dat liever niet 7×24 doet.

    Geplaatst door: battenoord op
  • He hallo wim, nou jij en ik weten allebei waarom de binnenvaart dat transport terug heeft. wij zijn namelijk met schepen van 2 a 3000 ton onder de prijs van een coaster gedoken, weet je nog.

    Geplaatst door: moie op
  • Wat een dom gepraat bij deze reactie,dit moet ons als muziek in de oren klinken.Fransbergen als goede gastheer en de provincie aan boord die dit vergeten stukje land van de andere kant bekijkt en positieve aandacht voor de binnenvaart er staat bovendien niet dat fransbergen 24 uur wil varen hij wil flexibel kunnen werken,iets dat mijns inziens noodzkelijk is .deze 2 mensen die een reactie plaaatsen moeten eerst eens nadenken voor ze en reactie plaatsen,dit transport dat fransbergen en anderen vervoeren is na debeursperiode terug gekomen in de binnenvaart akzo had hier speciaal een coaster voor laten bouwen .komt de binnenvaart eindelijk is positief in het nieuws in dit blad (wat niet vaak gebeurd)zijn er weer 2 van die reacties die zonder nadenken worden opgeschreven.het zou ook beter wezen reactie,s die niet bijdragen aan een positieve binnenvaart te weigeren als je als weekblad serieus genomen wilt worden goede vaart allen.

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Wat een domme instelling van Fransbergen! Schip van 1,5 jaar oud? Nou en? Door dit soort collega’s krijgen we nu een hekel aan de nieuwbouw mannen (als we die nog niet hadden…) Je kan ook gewoon een beetje rust pakken en zorgen dat je prijs omhoog gaat, maar nee ze willen 24 uur per dag en het liefst 7 dagen in de week!!! Echt te gek voor woorden dit!

    Geplaatst door: Dani op
  • zijn de vaartijden nou nog niet ver genoeg opgerekt. Hoe ver wil men gaan?? Volledig 7×24, kan het nog weer wat goedkoper eelke, of is dat niet de bedoeliung, snap je nou zelf niet dat je dan minder schepen nodig hebt voor hetzelfde werk, en dat je dat laatste beetje weekend rust wat je nog had nu ook vergald?? een behouden vaart jongen.

    Geplaatst door: moie op

Reageer

Aan boord ziet de wereld er anders uit | Schuttevaer.nl

Aan boord ziet de wereld er anders uit

‘Ik had dit niet graag willen missen. Het was een uitstekend en zeer informatief werkbezoek.’ Dat zei voorzitter IJzebrand Rijzebol van de Commissie Economie en Mobiliteit van de Groninger Provinciale Staten. Hij sprak na afloop van de excursie die de afdeling Groningen-Noord-Drenthe van Koninklijke Schuttevaer had georganiseerd om de commissieleden (nog eens) te wijzen op de knelpunten op het traject Gaarkeuken-Oostersluis van het Van Starkenborghkanaal.

De vele en in het bijzonder te lage bruggen met een beperkte doorvaartbreedte zijn het afdelingsbestuur van Schuttevaer al heel lang een doorn in het oog. De Statenleden waren door afdelingsvoorzitter Frans Bieze en secretaris Jan Niemeijer aan boord van de Syracusa uitgenodigd om de situatie eens aan den lijve te ondervinden. De vaartocht was voor hen een eye-opener. ‘Je ziet de toestand vanaf het water nu eens vanuit een heel ander perspectief, ik had dat nooit gedacht’, zo klonk het. ‘Je kunt wel voortdurend de rapporten over deze problemen bestuderen, en voorzitter Bieze heeft er ook al verschillende keren op gewezen, maar nu hebben we concreet kunnen constateren dat er sprake is van een redelijk onoverzichtelijke situatie’, liet Rijzebol weten. Hoewel de infrastructuur door hem als ‘niet optimaal’ werd bestempeld, waren de Statenleden vol lof over de vakbekwaamheid van de mensen die er varen.
Openingstijden
Het motorschip Syracusa van VOF Fransbergen is een anderhalf jaar oude 110-meter van ruim 3000 ton. Schipper Eelke Fransbergen pendelt zo’n vijf keer per maand tussen Delfzijl en Rotterdam. Bij Akzo-Delfzijl wordt een bulklading zout geladen voor Akzo-Botlek. Fransbergen – bijgestaan door Peter Scholte, disponent van de NPRC – toonde zich een goed gastheer die zijn gasten informeerde over de vaarsituatie. ‘Het is een lastig stukje traject, zo’n kleine twintig kilometer lang, maar ik vaar hier al acht jaar en dan ben je er wel aan gewend. Maar ja, het kan, zo niet het moet natuurlijk beter.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer