Het rapport is nog niet officieel gepubliceerd, maar het Franse watersport- en binnenvaartblad Fluvial heeft de hand weten te leggen op dit ‘vertrouwelijke’ document en het op internet geplaatst. Op de nominatie voor sluiting staan: het canal d’Abbécourt, het canal latéral à l’Aisne, het canal des Ardennes en het canal entre Champagne et Bourgogne. Het canal de l’Aisne à la Marne, latéral à la Marne, Marne au Rhin Ouest en de gekanaliseerde Sambre zouden eventueel nog in aanmerking kunnen komen voor medefinanciering door locale overheden. Daarnaast willen de opstellers van het rapport, waaronder het voormalig hoofd van de Service de Navigation du Nord, Philippe Rattier, onder meer het canal de Montbéliard à la Haute-Saône, de Dordogne, de Loire en de Isle sluiten. Waterwegen waar de laatste honderd jaar al geen vrachtschip meer gevaren heeft, maar die dit rapport over een kam scheert met de hoofdvaarwegen voor de spitsenvaart. Ook de Doubs, het canal de Saint-Martin, het kanaal van Mons naar Condé, het canal de Furnes, canal de Bergues, de Scarpe(s) en de Somme moeten eraan geloven.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?