Frankrijk zint op einde spitsenvaart

Zo’n 27 Franse waterwegen kunnen het best worden gesloten voor de scheepvaart. Dit voorstel staat in een Frans overheidsrapport dat is samengesteld onder leiding van inspecteur van Financiën Noël de Saint-Pulgent. Het betreft het hart van de spitsenvaart, waaronder de complete Champagnestreek met al zijn silo’s en de diepste en meest gebruikte route naar Zuid-Frankrijk.

'Hart' Franse spitsenvaart met sluiting bedreigd

Het rapport is nog niet officieel gepubliceerd, maar het Franse watersport- en binnenvaartblad Fluvial heeft de hand weten te leggen op dit ‘vertrouwelijke’ document en het op internet geplaatst. Op de nominatie voor sluiting staan: het canal d’Abbécourt, het canal latéral à l’Aisne, het canal des Ardennes en het canal entre Champagne et Bourgogne. Het canal de l’Aisne à la Marne, latéral à la Marne, Marne au Rhin Ouest en de gekanaliseerde Sambre zouden eventueel nog in aanmerking kunnen komen voor medefinanciering door locale overheden. Daarnaast willen de opstellers van het rapport, waaronder het voormalig hoofd van de Service de Navigation du Nord, Philippe Rattier, onder meer het canal de Montbéliard à la Haute-Saône, de Dordogne, de Loire en de Isle sluiten. Waterwegen waar de laatste honderd jaar al geen vrachtschip meer gevaren heeft, maar die dit rapport over een kam scheert met de hoofdvaarwegen voor de spitsenvaart. Ook de Doubs, het canal de Saint-Martin, het kanaal van Mons naar Condé, het canal de Furnes, canal de Bergues, de Scarpe(s) en de Somme moeten eraan geloven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Het canal de Montbéliard à la Haute-Saône, het stuk wat wel in gebruik is geweest, to de haven van Botans is al een tijdje gesloten. Twee schepen zijn daar ter plaatse uit het kanaal gehaald en gesloopt. Het kanaal is nooit voltooid, maar tot Botans was het wel bevaarbaar. Al waren de sluizen al jaren niet meer gebruikt. VNF, de Franse vaarwegbeheerder, staat niet voor niks Voies Nonnavigable de France.

    Geplaatst door: Michel Hensen op
  • 30.12.2012
    waarom zijn er niet meer reacties?
    ik ben een pleziervaarder en geniet volop van de kanalen. Inderdaad is er veel achterstallig onderhoud.Men moet veel meer aanlegplaatsen maken en reklame maken om Frankrijk met de boot te bezoeken. Onbekend maakt onbemind. Laat ook de gemeentes meehelpen, de tourist offices kunnen veel bijdragen, wij laten geld in de steden en geven alles door aan anderen ook via de clubbladen. Aktie ook via internet

    Geplaatst door: wim den daas op
  • We zijn nu een jaar verder. Is dit rapport ondertussen openbaar? Zijn er beslissingen genomen?

    Geplaatst door: Frits de spits op
  • Deze ontwikkeling is te danken aan ons door velen zo geprezen principe van de vrije marktwerking. Daardoor concentreert het vrachtvervoer zich voornamelijk op de verstopte wegen en stoken wij met zijn allen het beetje olie wat nog in de grond zit op en vervuilen het millieu. De overheid doet niets om dit tij te keren want zij hebben zelf belangen in de oliehandel. Bovendien verdient de overheid meer aan vervoer over de weg door allerlei soorten belastingen en accijns. Wie is in staat dit desastreuze proces een halt toe te roepen?

    Geplaatst door: Hans op
  • Als ex binnenschipper waaronder toch ca 10j. spitsenschipper en nu jachtschipper begrijp ik hen wel een beetje.
    Je mag je wel afvragen hoe het zo ver gekomen is?
    Destijds was Frankrijk een socialistisch land en de spoorwegen oppermachtig.
    De binnenvaart hinkte achterop en wer deerde geboycot dan gepromoot.
    Het onderhoud van de kanalen was dus navenant. Enkel Parijs en het industriele noorden konden rekenen op wat goodwill.
    Een verlader zag zijn lading destijds wel vertrekken maar wist nooit wanner ze aankwam.
    Ondertussen kwamen de autowegen en vrachtwagens namen het over van de toch al niet zo voordelige vervoerkosten met spitsen, te klein tevens aan en afvoer naar de loskade + 2x omslag.
    Ondertussen verloederden al die prachtige kanalen meer en meer.
    VNF is nu ook niet de instantie die een gouden palm verdient qua inzet en overzicht, al zeker niet op regionaal niveau.
    De enkele uitzonderingen vallen eerder op.
    Ondertussen is er zo veel achterstallig onderhoud en wordt het prijskaartje echt wel te duur rekening houdend met de kosten / baten.
    Ik vaar nu met mijn bootje maanden door Frankrijk in de zomer, prachtig, maar je vaart er overwegend alleen.
    Vorig jaar ben ik boven Parijs max 30 schepen tegen gekomen op 2.5 maand?
    Wat de pleziervaart betreft is het al niet veel beter door de dure gasolie en ander wettelijk fraais.
    Ik zou het ten zeerst betreuren en zal er dan met de wegen en de fiets heen trekken maar ik heb toch begrip voor het rapport.

    Geplaatst door: kris op
  • ikzelf heb 15j gevaren met een spits en km betaalt en petitie gevoerd met een bond tot dat we zeiden we betalen niet meer was hun antwoordt betalen zal je want je op het franse vaarweg heb gezegd dan word het tijd dat je de boel onderhoud wat doet je allemaal met ons geld resultaat ze kopen zelf nieuwe wagens , camionnetten en nog veel andere enz om de 2 jaar maar voor de scheepvaart word er niets gedaan ze zijn alleen maar content van te ontvangen en zakken vullen ze hebben enorm veel geld zitten voor de boel te onderhouden zonder probleem dan weet ik niet wat ze nog allemaal mee doen en dat was van een goeie bron, een echte schande heel dat frankrijk alleen maar goed voor vakantie en te gaan eten maar niet voor het beroep te doen als schipper

    Geplaatst door: Mario op
  • Daar is deze spits het in ieder geval niet mee eens dus dat zullen we dan nog weleens zien!!!

    Geplaatst door: mazzel op
  • past het sluiten van de vaarwegen wel
    in het ruimte geven aan het (hemel)water (ivm overstromingen)en reduceren van het vrachtverkeer (ivm verminderen van files)= aan grotere luchtvervuiling.

    Geplaatst door: Hans Klop-Wigant op
  • ik heb daar niets anders geweten in de jaren 60 was het ook zo en zo heb ik mij jeugd altijd geweten

    Geplaatst door: sonseahray op
  • Als Napoleon er niet geweest was ,waren er weinig vaarwegen geweest in Frankrijk.JAMMER nu er dringend vervoer nodig is over water!! Men had in Frankrijk een mooi vaarwegennet en prachtige rivieren die niet benut zijn.Ik hou van Frankrijk ,maar niet hoe ze de scheepvaart behandelen.
    Succes,Roland Van Brussel.

    Geplaatst door: roland.van.brussel op
  • Ja dat zit er aan te komen,we waren zelf in de \’70e jaren actief in de spitsenvaart naar Frankrijk zo wel noord als oost en in die tijd waren de vaarkosten zoals km geld en tax per dag dat men in Frankrijk vertoefde niet gering,later kwam mij ter ore dat een groot gedeelte van die gelden gebruikt zijn voor het wegennet om het vracht vervoer over de weg te bevorderen,dan lijkt me nu dat de tijd is aan gebroken om dat geld wat nu binnen komt op de tolwegen weer te gaan gebruiken voor de binnenvaart dat is n.l goedkoper en wat zeer belanrijk is in deze tijd dat het schoner is en fille\’s kent de scheepvaart ook niet.

    Geplaatst door: Geert op

Reageer

Frankrijk zint op einde spitsenvaart | Schuttevaer.nl

Frankrijk zint op einde spitsenvaart

Zo’n 27 Franse waterwegen kunnen het best worden gesloten voor de scheepvaart. Dit voorstel staat in een Frans overheidsrapport dat is samengesteld onder leiding van inspecteur van Financiën Noël de Saint-Pulgent. Het betreft het hart van de spitsenvaart, waaronder de complete Champagnestreek met al zijn silo’s en de diepste en meest gebruikte route naar Zuid-Frankrijk.

'Hart' Franse spitsenvaart met sluiting bedreigd

Het rapport is nog niet officieel gepubliceerd, maar het Franse watersport- en binnenvaartblad Fluvial heeft de hand weten te leggen op dit ‘vertrouwelijke’ document en het op internet geplaatst. Op de nominatie voor sluiting staan: het canal d’Abbécourt, het canal latéral à l’Aisne, het canal des Ardennes en het canal entre Champagne et Bourgogne. Het canal de l’Aisne à la Marne, latéral à la Marne, Marne au Rhin Ouest en de gekanaliseerde Sambre zouden eventueel nog in aanmerking kunnen komen voor medefinanciering door locale overheden. Daarnaast willen de opstellers van het rapport, waaronder het voormalig hoofd van de Service de Navigation du Nord, Philippe Rattier, onder meer het canal de Montbéliard à la Haute-Saône, de Dordogne, de Loire en de Isle sluiten. Waterwegen waar de laatste honderd jaar al geen vrachtschip meer gevaren heeft, maar die dit rapport over een kam scheert met de hoofdvaarwegen voor de spitsenvaart. Ook de Doubs, het canal de Saint-Martin, het kanaal van Mons naar Condé, het canal de Furnes, canal de Bergues, de Scarpe(s) en de Somme moeten eraan geloven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer