Stremming Kostverlorenvaart

De Kostverlorenvaart door Amsterdam is gestremd. Aanleiding is de stremming van de Willemspoortburg. Volgens Binnenvaart Beheer Amsterdam (BBA) duurt het nog tot woensdag 25 februari negen uur voordat de vaarweg weer wordt vrijgegeven.

De BBA maakte verder bekend dat de diepgang voor vaartuigen in de Kostverlorenvaart is verruimd. Het college stemde onlangs in met de aanpassing van de maximale diepgang van drie meter -NAP tot 3,20 meter -NAP. Op een aantal gedeelten is wel een ontmoetingsverbod van kracht voor diep geladen schepen. Het verbod geldt tussen de Wiegbrug en het Westelijk Marktkanaal; tussen de Van Hallbrug en de ‘bocht bij de Accuwacht’ en ten noorden van de Kattenslootbrug.  In de praktijk worden vaartuigen met een diepgang tot 3,20 meter -NAP al geruime tijd gedoogd. Tot nu toe heeft het niet echt tot nautische problemen geleid, maar de schepen met meer diepgang varen wel gaten in het talud. Hierdoor wijzigt de vorm van de vaarbak en kan het de stabiliteit van de kades en oevers aantasten. Het verbod voorkomt dat er schade wordt veroorzaakt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stremming Kostverlorenvaart | Schuttevaer.nl

Stremming Kostverlorenvaart

De Kostverlorenvaart door Amsterdam is gestremd. Aanleiding is de stremming van de Willemspoortburg. Volgens Binnenvaart Beheer Amsterdam (BBA) duurt het nog tot woensdag 25 februari negen uur voordat de vaarweg weer wordt vrijgegeven.

De BBA maakte verder bekend dat de diepgang voor vaartuigen in de Kostverlorenvaart is verruimd. Het college stemde onlangs in met de aanpassing van de maximale diepgang van drie meter -NAP tot 3,20 meter -NAP. Op een aantal gedeelten is wel een ontmoetingsverbod van kracht voor diep geladen schepen. Het verbod geldt tussen de Wiegbrug en het Westelijk Marktkanaal; tussen de Van Hallbrug en de ‘bocht bij de Accuwacht’ en ten noorden van de Kattenslootbrug.  In de praktijk worden vaartuigen met een diepgang tot 3,20 meter -NAP al geruime tijd gedoogd. Tot nu toe heeft het niet echt tot nautische problemen geleid, maar de schepen met meer diepgang varen wel gaten in het talud. Hierdoor wijzigt de vorm van de vaarbak en kan het de stabiliteit van de kades en oevers aantasten. Het verbod voorkomt dat er schade wordt veroorzaakt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer