Steun groot Schipdonkkanaal valt weg

De plannen voor verbreding van het 46 kilometer lange Schipdonkkanaal in Vlaanderen beginnen nu ook in de politiek draagvlak te verliezen. Onder de bevolking was al veel verzet tegen het kanaal, dat het mogelijk moet maken met grote containerbinnenvaartschepen vanuit de haven van Zeebrugge landinwaarts te varen.

De Vlaamse liberalen (Open VLD) hebben zich vorige week tijdens een hoorzitting in het Vlaamse parlement bij het verzet van de oppositiepartijen aangesloten. Dat gebeurde nadat twee hoogleraren en transportexperts, prof. Georges Allaert van de Gentse universiteit en prof. Patrick Meire van de universiteit van Antwerpen, brandhout hadden gemaakt van het kennelijke voornemen van de Vlaamse regering om de verbreding van het Schipdonkkanaal erdoor te drukken, ondanks de grote maatschappelijke weerstand tegen het plan. Volgens de professoren zal de verbreding driemaal zoveel kosten als de geplande 625 miljoen euro en daarbij een ernstig watertekort en verzilting van de Bovenschelde veroorzaken. ‘Als we maatschappelijk eerlijk willen zijn, moeten we dat durven zeggen’, verklaarde prof. Allaert. Hij rekende voor dat de stedenbouwkundige lasten voor de doortocht van het bredere Schipdonkkanaal in het stadje Zomergem alleen al 23 miljoen euro extra zal kosten. ‘Ruimtelijke effecten zoals grondwaterverstoring, verzilting, berging van baggerspecie, verstoring van landbouwproductie, verlies van landbouwgronden en natuurverlies zijn onvoldoende onderzocht’, zo luidde het vernietigende oordeel van de professoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Steun groot Schipdonkkanaal valt weg | Schuttevaer.nl

Steun groot Schipdonkkanaal valt weg

De plannen voor verbreding van het 46 kilometer lange Schipdonkkanaal in Vlaanderen beginnen nu ook in de politiek draagvlak te verliezen. Onder de bevolking was al veel verzet tegen het kanaal, dat het mogelijk moet maken met grote containerbinnenvaartschepen vanuit de haven van Zeebrugge landinwaarts te varen.

De Vlaamse liberalen (Open VLD) hebben zich vorige week tijdens een hoorzitting in het Vlaamse parlement bij het verzet van de oppositiepartijen aangesloten. Dat gebeurde nadat twee hoogleraren en transportexperts, prof. Georges Allaert van de Gentse universiteit en prof. Patrick Meire van de universiteit van Antwerpen, brandhout hadden gemaakt van het kennelijke voornemen van de Vlaamse regering om de verbreding van het Schipdonkkanaal erdoor te drukken, ondanks de grote maatschappelijke weerstand tegen het plan. Volgens de professoren zal de verbreding driemaal zoveel kosten als de geplande 625 miljoen euro en daarbij een ernstig watertekort en verzilting van de Bovenschelde veroorzaken. ‘Als we maatschappelijk eerlijk willen zijn, moeten we dat durven zeggen’, verklaarde prof. Allaert. Hij rekende voor dat de stedenbouwkundige lasten voor de doortocht van het bredere Schipdonkkanaal in het stadje Zomergem alleen al 23 miljoen euro extra zal kosten. ‘Ruimtelijke effecten zoals grondwaterverstoring, verzilting, berging van baggerspecie, verstoring van landbouwproductie, verlies van landbouwgronden en natuurverlies zijn onvoldoende onderzocht’, zo luidde het vernietigende oordeel van de professoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer