Cesni overweegt eisen brugaanvaarsystemen

Veertig procent van alle ongevallen in de Europese binnenvaart zijn aanvaringen met bruggen en andere infrastructuur. Cesni, het Europees comité voor de opstelling van standaarden in het vervoer over water, houdt 26 september in Straatsburg een workshop over systemen ter voorkoming van dit soort aanvaringen.

Onderzoek van de ongevallen toont volgens Cesni aan dat in een ‘zeer groot aantal’ gevallen een menselijke fout de oorzaak was. ‘In meer dan de helft van alle gevallen werd door een fout van de stuurman het stuurhuis niet of niet genoeg neergelaten.’

Cesni wil informatie vergaren over ervaringen van scheepsexploitanten en schippers met technische systemen om aanvaringen met een brug of andere infrastructuur te voorkomen. En om eventueel eisen op te stellen waar zulke systemen aan moeten voldoen, op basis van een Duits voorstel.

Deelname aan de workshop in het Palais du Rhin, Place de la République in Straatsburg, donderdag 26 september vanaf 08:30 uur, is gratis.

Deel dit artikel

Reacties (5)

  • Dit heeft met alle schepen / schippers te maken. Op Elwis staan alle bruggen met maximale en minimale hoogten. Dat het water peil fluctueert met schutten en vare zou voor iedereen duidelijk moeten zijn. Dus gewoon goed voorbereiden en niet verbaasd zijn dat met een te kleine speling en te weinig aandacht of teveel vertrouwen het hok er wel eens af kan vliegen. Daar zijn geen nieuwe regels voor nodig.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Heeft dat met grote schepen te maken PeterL??? En een goede reisvoorbereiding? Vertel mij maar eens waar je in Duitsland de brughoogten kan opzoeken… De WESKA wordt sinds een aantal jaar niet meer nieuw uitgegeven, bel je de sluizen of de WSA op dan “garanderen” ze 4,50 meter hoogte op het Wesel-Datteln-Kanaal terwijl de laagste brug 4,98 meter is en de laagste invaart van een sluis 5,20 meter.

    Mijn voorstel is dan ook dat de Duitste overheid (indiener van deze onzin) hand in eigen boesem steekt en direct voor alle bruggen een kloppende hoogte bekend maakt of deze bij elke brug bekend maakt d.m.v. een hoogteschaal.

    Geplaatst door: L.W. Feenstra op
  • Die brughoogte kan ik van tevoren opzoeken en dan een gedegen reisplanning op maken, tenzij ik met een te groot schip op voorhand alle veiligheidsmarges moet schrappen. Bij een alarm moet ik direct reageren, alleen het worden er zoveel, teveel. Wordt een tweede man in de cockpit om de protocollen te checken.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Ja schipper, de brug is ongeveer 5 meter hoog. Maar kan ook soms 4.50 zijn.. Tsja, hoe verantwoordelijk voel je jezelf als overheid kan je je eigen dan ook afvragen…

    Geplaatst door: E van Dam op
  • Daar gaan we weer! Weer een paar alarmen erbij die niks toevoegen en alleen maar geld en ergernis kosten.

    Geplaatst door: G.J. van der Vlies op

Reageer

Cesni overweegt eisen brugaanvaarsystemen | Schuttevaer.nl

Cesni overweegt eisen brugaanvaarsystemen

Veertig procent van alle ongevallen in de Europese binnenvaart zijn aanvaringen met bruggen en andere infrastructuur. Cesni, het Europees comité voor de opstelling van standaarden in het vervoer over water, houdt 26 september in Straatsburg een workshop over systemen ter voorkoming van dit soort aanvaringen.

Onderzoek van de ongevallen toont volgens Cesni aan dat in een ‘zeer groot aantal’ gevallen een menselijke fout de oorzaak was. ‘In meer dan de helft van alle gevallen werd door een fout van de stuurman het stuurhuis niet of niet genoeg neergelaten.’

Cesni wil informatie vergaren over ervaringen van scheepsexploitanten en schippers met technische systemen om aanvaringen met een brug of andere infrastructuur te voorkomen. En om eventueel eisen op te stellen waar zulke systemen aan moeten voldoen, op basis van een Duits voorstel.

Deelname aan de workshop in het Palais du Rhin, Place de la République in Straatsburg, donderdag 26 september vanaf 08:30 uur, is gratis.

Deel dit artikel

Reacties (5)

  • Dit heeft met alle schepen / schippers te maken. Op Elwis staan alle bruggen met maximale en minimale hoogten. Dat het water peil fluctueert met schutten en vare zou voor iedereen duidelijk moeten zijn. Dus gewoon goed voorbereiden en niet verbaasd zijn dat met een te kleine speling en te weinig aandacht of teveel vertrouwen het hok er wel eens af kan vliegen. Daar zijn geen nieuwe regels voor nodig.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Heeft dat met grote schepen te maken PeterL??? En een goede reisvoorbereiding? Vertel mij maar eens waar je in Duitsland de brughoogten kan opzoeken… De WESKA wordt sinds een aantal jaar niet meer nieuw uitgegeven, bel je de sluizen of de WSA op dan “garanderen” ze 4,50 meter hoogte op het Wesel-Datteln-Kanaal terwijl de laagste brug 4,98 meter is en de laagste invaart van een sluis 5,20 meter.

    Mijn voorstel is dan ook dat de Duitste overheid (indiener van deze onzin) hand in eigen boesem steekt en direct voor alle bruggen een kloppende hoogte bekend maakt of deze bij elke brug bekend maakt d.m.v. een hoogteschaal.

    Geplaatst door: L.W. Feenstra op
  • Die brughoogte kan ik van tevoren opzoeken en dan een gedegen reisplanning op maken, tenzij ik met een te groot schip op voorhand alle veiligheidsmarges moet schrappen. Bij een alarm moet ik direct reageren, alleen het worden er zoveel, teveel. Wordt een tweede man in de cockpit om de protocollen te checken.

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Ja schipper, de brug is ongeveer 5 meter hoog. Maar kan ook soms 4.50 zijn.. Tsja, hoe verantwoordelijk voel je jezelf als overheid kan je je eigen dan ook afvragen…

    Geplaatst door: E van Dam op
  • Daar gaan we weer! Weer een paar alarmen erbij die niks toevoegen en alleen maar geld en ergernis kosten.

    Geplaatst door: G.J. van der Vlies op

Reageer