Twee generatormotoren John Deere Stage V

John Deere verrast de binnenvaart deze zomer met twee Stage V-gecertificeerde motoren. ‘Het zijn gemariniseerde motoren voor stationaire toepassingen, zoals generatoren’, zegt verkoopdirecteur Ed Hes van John Deere-importeur NPS Diesel in Ravenstein. De motoren worden onder klasse geleverd met maritiem spruitstuk.

  • Ervaring NPS Diesel met Paccar/DAF komt goed van pas  
  • ‘John Deere kijkt serieus naar Stage V voor voortstuwing’

Door Hans Heynen

‘Net als de meeste motorenbouwers wilde John Deere niet meedoen met Stage V voor de binnenvaart’, zegt Hes. We hebben flink voor moeten lobbyen. John Deere heeft daarop meegedacht en twee vermogens uitgekozen. Het zijn gemariniseerde motoren met een hogere kostprijs dan de tot nu toe veel gebruikte industriemotoren, maar ze zijn wel onder klasse gebracht. De papieren zijn rond en de eerste bestellingen gedaan.’

Het gaat om een 4,5 liter motor met een vermogen van 55 kW en een motor met een vermogen van 118 kW (bij 1500 toeren). ‘Het vermogen van deze motoren is onder de 130 kW en ze de wetgeving laat in deze vermogensklasse toe dat deze motoren zonder nabehandeling de Stage V-emissienorm halen.’

Marktpotentieel

Vergeleken met het huidige (CCR2) aanbod van John Deere, noemt Hes het komende Stage V-aanbod erg schraal. ‘Maar er is gelukkig nog wel een andere ontwikkeling gaande. John Deere kijkt serieus naar Stage V-certificering voor de binnenvaart van al voor de industrie (NRE) gecertificeerde Stage V-motoren met variabele toerentallen. Het gaat dan om vier- en zescilindermotoren van 6,8 liter, 9 liter en 13,6 liter. De hele range eigenlijk. John Deere kijkt daarbij per motor naar het Europese marktpotentieel.’

Voor NPS Diesel is met name de zwaarste motor interessant. De NRE Stage V-gecertificeerde 13,6 liter motor kan IWW (Inland Water Ways) gecertificeerd de CCR2-gecertificeerde 13,5 liter vervangen. ‘Dat is onze prioriteit. Die motor is geschikt als boegschroefaandrijving voor grote schepen en voortstuwingsmotor op kleinere schepen.’

Mariniseren

Om de industriemotoren geschikt te maken voor de binnenvaart, moeten ze worden gemariniseerd en moet de software van het managementsysteem worden aangepast. ‘Met de IWW Stage V-certificering van de 11 en 13 liter Euro 6/Stage V-motoren van Paccar/DAF met Vink Diesel, hebben we daar ervaring mee opgedaan’, zegt Hes. ‘Dat hebben we na een paar jaar werken voor elkaar gekregen. Dat moet met John Deere ook kunnen. De grootste uitdaging zit in de software. Voor de binnenvaart moet die zo worden aangepast dat het motorvermogen niet automatisch omlaag gaat wanneer er geen AdBlue meer is. Op de weg en in de industrie gebeurt dat wel, om gebruikers te dwingen de AdBlue tank te vullen. In de binnenvaart is dat te gevaarlijk en mag het niet.’

Tegelijkertijd moet misbruik worden voorkomen door een onuitwisbare registratie van milieuovertredingen, zodat die ook achteraf kunnen worden bestraft. ‘DAF had dergelijke software al voor toepassing in brandweerwagens. John Deere heeft die nog niet. Dat is een uitdaging die ook geld kost.’

Samen met dealer

John Deere gaat bij een eventuele Stage V-certificering van de 13,6 liter-motor voor de binnenvaart niet zelf de hardware mariniseren. ‘Dat willen we dan in samenwerking met een dealer doen, zoals we bij DAF met Vink Diesel hebben gedaan’, zegt Hes.

De overzetting van het NRE Stage V-certificaat naar een IWW Stage V-certificaat zou dan verder grotendeels een papieren zaak zijn. ‘Maar eerst moet John Deere nog een definitief besluit nemen, want aanpassing van de software is nog wel een dingetje. Maar we hebben alle benodigde kennis om een motor die niet van origine uit de maritieme hoek komt geschikt te maken voor Stage V. We hebben op basis daarvan een voorstel gedaan dat positief is ontvangen. Daarbij zou John Deere de op het certificaat vermelde fabrikant zijn, net als bij de IWW gecertificeerde Paccar/DAF.’

De voor Stage V geschikte 13,6 liter-motor (6136HI550) is een stuk moderner dan de nu gebruikte 13,5 liter-motor van John Deere. Zo heeft de 13,5 nog pompverstuivers en de 13,6 een common rail-systeem met geavanceerd motormanagement. ‘Het is een nieuw ontworpen state of the art motor’, aldus Hes.

NPS Diesel

De Hammen 1, 5371 MK Ravenstein

Telefoon: 0486-201 600

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

Twee generatormotoren John Deere Stage V | Schuttevaer.nl

Twee generatormotoren John Deere Stage V

John Deere verrast de binnenvaart deze zomer met twee Stage V-gecertificeerde motoren. ‘Het zijn gemariniseerde motoren voor stationaire toepassingen, zoals generatoren’, zegt verkoopdirecteur Ed Hes van John Deere-importeur NPS Diesel in Ravenstein. De motoren worden onder klasse geleverd met maritiem spruitstuk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer