Tot 40% subsidie op groene scheepsmotoren Duitsland

De Duitse binnenvaart kan dit jaar maximaal 40% van investeringen in schonere motoren vergoed krijgen van de overheid. Dat heeft het Duitse Verkeersministerie bekendgemaakt.

  • Minister Andreas Scheuer overweegt verdere verhoging naar 80% in 2021

Door Marja de Vet

Het betekent in de praktijk een verhoging van het subsidiebedrag met 10%. Vorig jaar kon al maximaal 30 procent subsidie worden aangevraagd via het programma ‘Nachhaltige Modernisierung von Binnenschiffen’.

Binnenvaartorganisatie Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) is blij met verlenging van het steunprogramma en verwacht dat de steun volgend jaar nog hoger wordt, mogelijk zelfs 80%.

Voor de regeling komen eigenaren van in het Duitse binnenscheepvaartregister opgenomen schepen in aanmerking die beroepsmatig vooral op de Duitse vaarwegen onderweg zijn.

‘Omdat vergroening de kleinere ondernemers in de binnenvaart veel teveel zou gaan kosten en zonder subsidie niet mogelijk is, zijn wij zeer tevreden met deze tegemoetkoming’, zegt BDB-voorzitter Martin Staats. Vooral de verhoogde subsidie op de inbouw van milieuvriendelijke aggregaten kunnen zijn goedkeuring wegdragen.

De nieuwe subsidieregeling biedt veel ruimte voor diverse soorten motoren. Motoren die op vloeibaar aardgas (LNG), vloeibaar gas (LPG), waterstof of methanol draaien, alsmede  elektrische, diesel- en gaselektrische aandrijvingen en hybride aandrijvingen komen voor subsidie in aanmerking. Ook maatregelen die de motorprestaties verbeteren en leiden tot minder schadelijke uitstoot komen voor subsidie in aanmerking. Evenals maatregelen tegen geluidsoverlast en nabehandelingssystemen zoals katalysatoren en roetfilters. De subsidie is volgens het ministerie eenvoudig aan te vragen.

Schoonste vervoer

Volgens het Duitse Verkeersministerie is de binnenvaart, gemeten naar de hoeveelheid vervoerde goederen, nog altijd de meeste milieuvriendelijke vervoerstak is. ‘Maar een inhaalslag kan worden gemaakt bij de emissie van NOx en fijnstof en ook is een verdere daling van de CO2-uitstoot noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen. Met nieuwe motoren, alternatieve brandstoffen en nabehandelingssystemen kan de milieuprestatie van de Duitse binnenvaart nog sterk verbeteren.’

De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer hoopt in de toekomst een steunprogramma voor vlootvergroening met nog hogere subsidie te kunnen openstellen en denkt daarbij aan 80% subsidie op investeringen in vergroening. Hij heeft hiervoor echter goedkeuring nodig van de Europese Commissie, zodat dit programma volgens het BDB op zijn vroegst in 2021 is te verwachten.

Green Deal

‘In Nederland hebben we de Green Deal’, reageert directeur Khalid Tachi van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB). ‘Daarin is 15 miljoen gereserveerd voor EU Stage V-oplossingen. Wellicht dat hier ook een dergelijke subsidie komt. Het lijkt mij dat er op dit moment geen level playing field is.’

Volgens Tachi lijkt de Duitse regeling overigens mooier dan hij is. ‘Er is nog weinig ervaring met Stage V-motoren. Er zijn zelfs nog geen gecertificeerde motoren met vermogens boven 300 kW op de markt. Ik zou, als ik een Duitse schipper was, nog even wachten met de aanschaf van een nieuwe motor. Zeker als er kans is op verdubbeling van de subsidie.’

Er wordt volgens Tachi wel gewerkt aan nieuwe Stage V-gecertificeerde motoren boven de 300 kW, door onder andere Koedood. Ook Pon Power heeft aangegeven in 2021 met een Stage V Caterpillar te komen. ‘Maar motorenfabrikanten hebben nog geen grote haast. Er is een transitieperiode van twee jaar om de motoren die ze nog op voorraad hebben te verkopen. De huidige motoren kunnen met nabehandeling aan de Stage V-eisen voldoen.’

Daarnaast zijn er al schone gemariniseerde vrachtwagenmotoren beschikbaar voor de kleinere schepen en zijn er de zogenoemde NRE-motoren, groene industriemotoren tot 560 kW die volgens Tachi goed gemariniseerd kunnen worden. Ook daar wordt volgens hem aan gewerkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer