Barge Crewing stopt ‘direct hire’ Filipijnse matrozen

Schippers die met ‘direct hire’, dus zonder Poea-contract, in Europa werken met Filipijnse matrozen lopen grote risico’s als inlener. Nadat het ‘Duitse’ uitzendbureau Barge Crewing GmbH eind 2019 door de Duitse overheid als ‘schijnconstructie’ werd gezien, lukt het niet langer de continuïteit te waarborgen. 

  • Geen Poea-contracten en Duitse visa

Door Dirk van der Meulen

De dienstverlening van Barge Crewing – Filipijnen en Indonesiërs met Duits visum op Nederlandse schepen laten werken – wordt per 1 maart gestopt, meldt bestuurder Sylvester Aartsen in een bericht aan BC-klanten en -matrozen. Naar verluidt werken meerdere uitzenders zo, zonder Poea-contract. 

Schippers moeten voor overname van hun Filipijnse matroos nu op zoek naar een uitzendbureau dat z’n zaken juridisch wel op orde heeft met Poea-contracten (Poea – Philippine Overseas Employment Administration) en Duitse visa. Zonder die contracten is legaal werken voor Filipijnse matrozen in de binnenvaart niet mogelijk. Andere uitzendbureaus, zoals Axxaz en Cuneus, werken in lijn met de voorwaarden van Poea (contracten) en het Duitse Ausländeramt (visa). Zij doen feitelijk het voorwerk met werving en formaliteiten op de Filipijnen, maar zien ‘hun’ matrozen na verloop van tijd verdwijnen in het ‘direct hire’ circuit.

Niet verzekerd

BC-bestuurder Aartsen heeft zijn klanten inmiddels laten weten dat hun Filipijnse medewerkers niet volledig en niet juist zijn verzekerd. In geval van overlijden en ziekte draait de schipper (inlener) voor de schade op. EOC Verzekeringen dekt de aansprakelijkheid niet als er geen Poea-contract overlegd kan worden, blijkt uit de brief van Aartsen.

Reizen zonder Poea-contract is een ander risico, waarschuwt hij. ‘Elke reis is het mogelijk om gecontroleerd te worden op papieren. Tot nu ging het bijna altijd goed, maar Poea heeft verklaard dat ze deze controles zullen intensiveren, dat betekent dat er altijd een kans is dat uw medewerker de Filipijnen niet kan verlaten.’

Geen echt Duits bedrijf

Voor het uitzendbureau werd een Duitse GmbH opgericht, met vestiging in Haren (Ems).  Barge Crewing verkreeg een Duitse uitzendvergunning, maar niet voor België en Oostenrijk terwijl een vergunning daar ook bij wet verplicht is. Na de verhuizing in september vorig jaar van het Duitse kantoor naar Klazienaveen in Nederland, neemt het Ausländeramt niet langer visumaanvragen van Barge Crewing in behandeling. ‘We zijn namelijk geen echt Duits bedrijf, aangezien we alleen maar Nederlandse medewerkers hebben en geen actief Duits kantoor bemannen’, legt Aartsen uit.

‘Helaas zijn bovengenoemde punten door ons niet te herstellen, met name vanwege de lange termijn waarop vergunningen eventueel verstrekt worden. Daarom is alles bij elkaar de conclusie bijzonder jammer, maar helaas onvermijdelijk: Barge Crewing is gedwongen om haar onderneming te staken.’

Redactie Schuttevaer is benieuwd naar inleenervaringen van binnenvaartondernemers. Reageren kan altijd online onderaan dit artikel of via redactie@schuttevaer.nl (eventueel vertrouwelijk).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Barge Crewing stopt ‘direct hire’ Filipijnse matrozen | Schuttevaer.nl

Barge Crewing stopt ‘direct hire’ Filipijnse matrozen

Schippers die met ‘direct hire’, dus zonder Poea-contract, in Europa werken met Filipijnse matrozen lopen grote risico’s als inlener. Nadat het ‘Duitse’ uitzendbureau Barge Crewing GmbH eind 2019 door de Duitse overheid als ‘schijnconstructie’ werd gezien, lukt het niet langer de continuïteit te waarborgen. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer