Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Overal waar u vaart: Laagwater, wie betaalt de prijs?

Zwijndrecht

Waterstanden hebben een dagelijkse invloed op de Rijnvaart vanwege de aflaaddiepte en het belang om veilig ‘boven’ te komen. Als de waterstand zakt, wordt de onderhandelingspositie van binnenvaartondernemers soms sterker en is er bij laagwater soms een betere vrachtprijs te bedingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • L.W. Feenstra

    Dat schippers blij zijn met laag water en de daarbij vaak hogere vrachtprijzen is gewoon waar. Maar het is wel maar 1 kant van het verhaal. De andere kant is namelijk dat er in de binnenvaart voor het grootste gedeelte van het jaar een onbetaalde reserve capaciteit aan scheepsruimte ter beschikking staat, die tijdens normaal en hoger water niet betaald wordt. Of zelfs misbruikt wordt door verladers om de vrachtprijzen nog verder te doen dalen dan financieel te verantwoorden is. Dus verlader, u betaalt tijdens een laag water periode ook het gedeelte wat u niet betaald heeft tijdens periode met normale waterstanden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.