Overal waar u vaart: Laagwater, wie betaalt de prijs?

Waterstanden hebben een dagelijkse invloed op de Rijnvaart vanwege de aflaaddiepte en het belang om veilig ‘boven’ te komen. Als de waterstand zakt, wordt de onderhandelingspositie van binnenvaartondernemers soms sterker en is er bij laagwater soms een betere vrachtprijs te bedingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (1)

  • Dat schippers blij zijn met laag water en de daarbij vaak hogere vrachtprijzen is gewoon waar. Maar het is wel maar 1 kant van het verhaal. De andere kant is namelijk dat er in de binnenvaart voor het grootste gedeelte van het jaar een onbetaalde reserve capaciteit aan scheepsruimte ter beschikking staat, die tijdens normaal en hoger water niet betaald wordt. Of zelfs misbruikt wordt door verladers om de vrachtprijzen nog verder te doen dalen dan financieel te verantwoorden is. Dus verlader, u betaalt tijdens een laag water periode ook het gedeelte wat u niet betaald heeft tijdens periode met normale waterstanden.

    Geplaatst door: L.W. Feenstra op

Reageer