Overal waar u vaart: Aanvaarbeveiliging? Nu even niet…

Door Joop van Belle, Regiocoördinator voor Noord- en West Brabant Koninklijke BLN-Schuttevaer Wat is er aan de hand? In sluis Empel in het Máximakanaal is ter beveiliging van de deuren zowel aan de Maas- als aan de kanaalzijde een ‘aanvaarbeveiliging’ (slagbomen met een staalkabel) aangebracht. Die gaat in werking als de waterstand in de Maas…

Door Joop van Belle, Regiocoördinator voor Noord- en West Brabant Koninklijke BLN-Schuttevaer

Wat is er aan de hand? In sluis Empel in het Máximakanaal is ter beveiliging van de deuren zowel aan de Maas- als aan de kanaalzijde een ‘aanvaarbeveiliging’ (slagbomen met een staalkabel) aangebracht. Die gaat in werking als de waterstand in de Maas boven een bepaalde stand komt.

Is de waterstand op de Maas weer op streefpeil dan is de aanvaarbeveiliging niet meer nodig, de sluisdeur aan de Maaszijde wordt dan door een ‘haak’ geborgd tegen onbedoeld opengaan. Doordat deze borging niet geheel betrouwbaar bleek moest de aanvaarbeveiliging, ondanks dat het waterpeil in de Maas al geruime tijd onder het niveau was gezakt, in werking blijven. Omdat het één systeem is, bleef ook de beveiliging aan de kanaalzijde nog in werking. Die zit nu zo hoog dat je zelfs met een leeg schip onder de kabel past.

Hoezo aanvaarbeveiliging? Omdat het neerlaten en ophalen van de slagbomen met de aanvaarbeveiliging erg langzaam gaat en het niet tijdens het schutten kan plaatsvinden, duurt een schutting onnodig lang. Wij hebben meerdere keren erop aangedrongen om dan tenminste de aanvaarbeveiliging aan de kanaalzijde buiten werking te zetten zolang er op de Maas geen hoogwatersituatie is. Dat was volgens RWS niet zomaar even voor elkaar te krijgen en het zag ernaar uit dat het toch wel erg lang zou kunnen gaan duren. Dan denken wij toch te simpel, lijkt het wel.

Men heeft nu een risicoanalyse gemaakt, waaruit naar voren kwam dat het systeem weer teruggezet kon worden naar de normale situatie. De aanvaarbeveiliging staat nu buiten werking zolang de waterstand op de Maas niet boven NAP + 2,75 meter komt. De schutlengte is hiermee weer terug zoals die hoort te zijn en het schutproces duurt minder lang. In het najaar zal er nog een update aan de software uitgevoerd worden, waarmee het schutproces ten opzichte van nu sneller zal verlopen. Toch wel heel wat ‘missers’ aan een sluis die pas zes jaar in gebruik is.

Bediening in ‘coronatijd’

Terwijl als gevolg van de coronacrisis in een aantal delen van Nederland de winterbediening nog wat langer doorgaat, is er in Brabant/Noord Limburg geen aanpassing aan de reguliere bediening nodig geweest. Dit ondanks dat in deze provincie het episch centrum van de uitbraak was en de regio zwaar getroffen is.

De meeste kunstwerken in Brabant worden bediend vanuit de bediencentrale Tilburg en ik heb maar  eens gevraagd hoe de situatie daar nu is. De werkplekken konden steeds bezet worden, waardoor de bediening van bruggen en sluizen ongehinderd door kon gaan. Daarvoor waren in de bediencentrale wel wat aanpassingen nodig zodat veilig, volgens de richtlijnen van het RIVM, gewerkt kan worden. Wel merkte men op dat we er nog niet zijn, het virus zou zomaar weer de kop op kunnen steken.

Tot nu houdt iedereen zich prima aan de maatregelen en zijn er qua bediening nog geen beperkingen nodig geweest. Dus terecht, dat ook Rijkswaterstaat onder de vitale sectoren valt die Nederland in deze bijzondere tijd draaiende moeten houden. Erg mooi dat de medewerkers in de zorg en in al die andere vitale sectoren het applaus van Nederland hebben gekregen, maar vanuit onze branche hoort daar ook het applaus bij voor al die mensen die het mogelijk maken dat wij als binnenvaart ons werk kunnen blijven doen. En dat is niet beperkt tot Brabant, dat geldt voor heel Nederland. Dankjewel!

Goede vaart en veel gezondheid voor u allen.

Overal waar u vaart: Aanvaarbeveiliging? Nu even niet… | Schuttevaer.nl

Overal waar u vaart: Aanvaarbeveiliging? Nu even niet…

Door Joop van Belle, Regiocoördinator voor Noord- en West Brabant Koninklijke BLN-Schuttevaer Wat is er aan de hand? In sluis Empel in het Máximakanaal is ter beveiliging van de deuren zowel aan de Maas- als aan de kanaalzijde een ‘aanvaarbeveiliging’ (slagbomen met een staalkabel) aangebracht. Die gaat in werking als de waterstand in de Maas…

Door Joop van Belle, Regiocoördinator voor Noord- en West Brabant Koninklijke BLN-Schuttevaer

Wat is er aan de hand? In sluis Empel in het Máximakanaal is ter beveiliging van de deuren zowel aan de Maas- als aan de kanaalzijde een ‘aanvaarbeveiliging’ (slagbomen met een staalkabel) aangebracht. Die gaat in werking als de waterstand in de Maas boven een bepaalde stand komt.

Is de waterstand op de Maas weer op streefpeil dan is de aanvaarbeveiliging niet meer nodig, de sluisdeur aan de Maaszijde wordt dan door een ‘haak’ geborgd tegen onbedoeld opengaan. Doordat deze borging niet geheel betrouwbaar bleek moest de aanvaarbeveiliging, ondanks dat het waterpeil in de Maas al geruime tijd onder het niveau was gezakt, in werking blijven. Omdat het één systeem is, bleef ook de beveiliging aan de kanaalzijde nog in werking. Die zit nu zo hoog dat je zelfs met een leeg schip onder de kabel past.

Hoezo aanvaarbeveiliging? Omdat het neerlaten en ophalen van de slagbomen met de aanvaarbeveiliging erg langzaam gaat en het niet tijdens het schutten kan plaatsvinden, duurt een schutting onnodig lang. Wij hebben meerdere keren erop aangedrongen om dan tenminste de aanvaarbeveiliging aan de kanaalzijde buiten werking te zetten zolang er op de Maas geen hoogwatersituatie is. Dat was volgens RWS niet zomaar even voor elkaar te krijgen en het zag ernaar uit dat het toch wel erg lang zou kunnen gaan duren. Dan denken wij toch te simpel, lijkt het wel.

Men heeft nu een risicoanalyse gemaakt, waaruit naar voren kwam dat het systeem weer teruggezet kon worden naar de normale situatie. De aanvaarbeveiliging staat nu buiten werking zolang de waterstand op de Maas niet boven NAP + 2,75 meter komt. De schutlengte is hiermee weer terug zoals die hoort te zijn en het schutproces duurt minder lang. In het najaar zal er nog een update aan de software uitgevoerd worden, waarmee het schutproces ten opzichte van nu sneller zal verlopen. Toch wel heel wat ‘missers’ aan een sluis die pas zes jaar in gebruik is.

Bediening in ‘coronatijd’

Terwijl als gevolg van de coronacrisis in een aantal delen van Nederland de winterbediening nog wat langer doorgaat, is er in Brabant/Noord Limburg geen aanpassing aan de reguliere bediening nodig geweest. Dit ondanks dat in deze provincie het episch centrum van de uitbraak was en de regio zwaar getroffen is.

De meeste kunstwerken in Brabant worden bediend vanuit de bediencentrale Tilburg en ik heb maar  eens gevraagd hoe de situatie daar nu is. De werkplekken konden steeds bezet worden, waardoor de bediening van bruggen en sluizen ongehinderd door kon gaan. Daarvoor waren in de bediencentrale wel wat aanpassingen nodig zodat veilig, volgens de richtlijnen van het RIVM, gewerkt kan worden. Wel merkte men op dat we er nog niet zijn, het virus zou zomaar weer de kop op kunnen steken.

Tot nu houdt iedereen zich prima aan de maatregelen en zijn er qua bediening nog geen beperkingen nodig geweest. Dus terecht, dat ook Rijkswaterstaat onder de vitale sectoren valt die Nederland in deze bijzondere tijd draaiende moeten houden. Erg mooi dat de medewerkers in de zorg en in al die andere vitale sectoren het applaus van Nederland hebben gekregen, maar vanuit onze branche hoort daar ook het applaus bij voor al die mensen die het mogelijk maken dat wij als binnenvaart ons werk kunnen blijven doen. En dat is niet beperkt tot Brabant, dat geldt voor heel Nederland. Dankjewel!

Goede vaart en veel gezondheid voor u allen.