Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Autosteiger Gorinchem dreigt naar riviercruisevaart te gaan

GORINCHEM 

De gemeente Gorinchem overweegt de twee autosteigers voor de binnenvaart in de gemeente te bestemmen voor riviercruisevaart.  De Schuttevaer-afdeling Alblasserwaard wil de dubbel autosteiger voor de vrachtvaart behouden.

1 / 1
Bij de ingebruikname van de autosteiger in 2008 zei toenmalig burgemeester Piet IJssels dat ‘de bijzondere affectie van Gorinchem met het water’ voor de aanleg de doorslag had gegeven. (Archieffoto Dirk van der Meulen)

Bij de ingebruikname van de autosteiger in 2008 zei toenmalig burgemeester Piet IJssels dat ‘de bijzondere affectie van Gorinchem met het water’ voor de aanleg de doorslag had gegeven. (Archieffoto Dirk van der Meulen)

  • Passagiersvaart brengt 162.000 euro in het laatje

Door Hannie Visser-Kieboom en Dick den Braber

Gorinchem heeft vorig jaar circa 400 riviercruiseschepen ontvangen in de voorhaven, naast de afmeerlocatie voor Riveer, de Gorinchemse veerdienst. De cruiseschepen leverden de gemeente 162.000 euro havengeld op. In 2018 ging het om 155.000 euro. De twee autosteigers op de rivier leveren geen inkomsten op, terwijl ze wel volledig door de gemeente worden onderhouden.

Een opmerkelijke plek voor een autosteiger, zo schrijft de gemeente in haar verkenning, omdat Buiten de Waterpoort, waar de autosteiger ligt, een autoluwe plek is. Terwijl de steiger is bedoeld om auto’s van en aan boord te zetten, die dan dwars door de stad moeten rijden.

De gemeente stelt dat het logischer is de plek voor de cruisevaart te bestemmen. ‘Daarmee winnen we aan veiligheid in de voorhaven, omdat de riviercruiseschepen dan op de rivier kunnen blijven. Met cruisevaart maken we de steigers ook economisch aantrekkelijker, omdat het havengeld oplevert’, schrijft de gemeente in de verkenning. Naar aanleiding daarvan is besloten de plannen verder uit te werken. ‘Maar het zal zeker niet om 2020 gaan. Het gaat hier om een lange-termijninvestering. Wat we exact gaan doen, hoeveel dat gaat kosten en op welke termijn dat te realiseren, zal afhangen van het plan van aanpak en de keuzes die daarbij worden gemaakt’, zo laat de gemeentewoordvoerder weten.

Niet doen

Binnenvaartschippers in de regio hebben ernstige bezwaren tegen het plan. Zo stelde de jaarvergadering van BLN-Schuttevaerafdeling Alblasserwaard 30 december onomwonden dat de dubbele autosteiger behouden moet blijven voor de vrachtvaart. Afdelingsvoorzitter Joop van Belle noemde de kwestie hoogst ernstig.

De autosteiger is volgens de schippers veelvuldig in gebruik. ‘We moeten zelfs regelmatig op elkaar wachten’, vertelde een schipper in de zaal. ‘Zonder die steiger moeten we de auto helemaal in Werkendam afzetten, waarbij we twee keer de kruising van de Boven-, Beneden- en Nieuwe Merwede moeten oversteken.’

Van Belle: ‘De gemeente spreekt vooralsnog van een onderzoek naar deze optie. Maar als dit plan doorgaat hebben we een probleem.’ Hij wees erop dat BLN-Schuttevaer de autosteiger juist een uitstekend voorbeeld vindt van hoe het hoort. Verder heeft die ook de functie van calamiteitensteiger. De argumenten van de gemeente vindt hij niet steekhoudend. ‘Gorinchem heeft het over drukte in de binnenstad door het gebruik van de binnenvaartschippers. Maar juist passagiers van cruiseschepen geven drukte in het centrum. Schippers rijden gelijk naar huis.’

Eigendom gemeente

De steiger is eigendom van de gemeente, dus ze is vrij ermee te doen wat ze wil, verzuchtte de voorzitter. ‘Maar wij zullen alle zeilen bijzetten om het plan te torpederen. We willen hierbij samen optrekken met Rijkswaterstaat en contacten leggen in de plaatselijke politiek.’

De autosteiger in Gorinchem was na oplevering in 2008 een veelgeprezen voorbeeld voor soortgelijke steigers. Oud-Schuttevaer-bestuurslid Agien Kamsteeg was destijds in deze krant uitgesproken enthousiast over het project. Hij kaartte het in februari 2006 vanuit de Schuttevaer-afdeling Hardinxveld-Giessendam aan bij de gemeente Gorinchem. De gemeente had er wel oren naar en in het najaar werd een projectteam geformeerd. Projectleider Dert Vlaander van de gemeente Gorinchem kon zich op zijn beurt geen beter en kritischer klankbord voorstellen dan Koninklijke Schuttevaer.

Dat ook Rijkswaterstaat zich met het ontwerp ging bemoeien was volgens beiden een gelukkige omstandigheid. Rijkswaterstaat stelde voor, rekeninghoudend met vergunningseisen in het kader van de Wet beheer Rijkswaterstaatswerken (Wbr), er een dubbele autosteiger van te maken, die ook als calamiteitensteiger dienst kon doen en zowel op- als afvarend eenvoudig was aan te schieten.

Reacties (10)
  • H.W. Storm

    De gemeente Gorichem prevaleert eigen belang boven algemeen belang ,gevolg imagoschade

  • J.G.J. van Maren

    Als gemeentes alles mogen bepalen, zijn er voor ons dan mogelijkheden om zelf steigers te kopen? Binnenkort moeten we echt gaan aflossen met een roeiboot?

  • G.J. van der Vlies

    Ook mooi als je als “Gorkummer” aan het wandelen bent op die mooie boulevard (Buiten de Waterpoort) en je geen rivier meer ziet, maar tegen de passagiersschepen aan staat te kijken. Ook kunnen de kinderen in de zomervakantie het hutten bouwen daar dan wel vergeten. Maar ja, het brengt geld op, dan is het algemeen belang snel vergeten.

  • G.J. van der Vlies

    De auto’s van de schippers rijden door de stad, wat een flauwe kul weer!! Stel dat er elk uur een auto af of op gezet word,dan zouden dit ca 20 auto’s per dag zijn die door de stad rijden! Een pinut in vergelijking met de cruisevaart die met 200 personen voor de wal komt. Als er dan 5 per dag afmeren zijn dit 1000 personen die daar op de buitenwalevest rondlopen en als ze dan met bussen naar kinderdijk gaan dan heb je volgens mij 20 bussen nodig die heen en terug rijden. Dit is 40 keer door de stad.

  • J.Teunisse

    Oei, dan krijgen ze een Venetie / Kinderdijk / Amsterdam effect. Deze steden gaan aan toerisme ten onder.

  • elzinga

    die paar trekschuiten met een auto aan boord dat interesseert toch niemand wat, dat is namelijk de gedacht bij walmensen. en nu kan er weer meer verdient worden aan cruiseschepen en zo werkt de overheid nu eenmaal.

  • G. van Winssen

    Ik meen dat er geen belasting geheven mag worden volgens de akte van Mannheim

  • j.hagens

    Als iemand het voortouw neemt van Binnenvaart onvriendelijk is het de Gemeente Gorinchem.
    Een vluchthaven of overnachtingshaven voor de Binnenvaart is compleet weggestemd door de Gemeenteraad, onder aanvoering van een paar oproerkraaiers, zullen de andere inwoners van Gorinchem er ook zo over denken.
    Een referendum in deze plaats lijkt mij gepast, maar neen hoor, RWS laat met haar voeten spelen.
    Als er een Gouden Eikel bestond voor Binnenvaart onvriendelijk, stond voor mij deze Gemeente op No. 1.
    Van de woorden van de Burgervader kan je dus ook niet op aan.

  • Machiel Smitsman

    Het water is eigendom van Rijkswaterstaat… Die kunnen toch zeggen: “Geen autosteiger, dan ook geen cruisesteiger.” Ik vraag me af of een gemeente havengeld mag innen op Rijksvaarwater. Kan iemand dat niet uitzoeken?

    M. Smitsman.

  • D.A.H. Figelet

    Zo jammer weer!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.