Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Emissieloze binnenvaart vanaf nu betaalbaar door verwisselbare superbatterij

ROTTERDAM

Havenbedrijf Rotterdam, ING Bank, Wärtsilä en groene stroom leverancier ENGIE hebben 2 juni Zero Emission Services (ZES) opgericht. ZES brengt een systeem voor volledig emissieloos elektrisch binnenvaartvervoer op de markt, waarmee al dit jaar een of meer schepen gaan varen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat steunt het initiatief.

1 / 1
De 20 voets ZESPacks containers met accu's hier aan boord van de Alphenaar. (Foto ZES)

De 20 voets ZESPacks containers met accu's hier aan boord van de Alphenaar. (Foto ZES)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (16)
  • Hans Heynen

    CEO Willem Dedden van ZES zegt: De kosten voor diesel aangedreven of elektrisch aangedreven schepen (mbv ZESPacks) hebben voor de schipper een verschillende structuur (investeringen en operationele kosten). Zal daarmee ook voor elk specifiek geval anders kunnen liggen. Uitgangspunt voor ZES is dat de bedrijfskosten via het ZESPacks concept competitief moeten zijn t.o.v. fossiel.

  • Hans Heynen

    Beste J. Teunisse, je vraagt naar de betaalbaarheid. Een precieze prijs is nog niet genoemd. Met betaalbaar bedoel ik in dit stuk dat het in aanschaf waarschijnlijk goedkoper is dan een diesel-elektrische installatie, omdat je er geen of alleen een back-up generator bij hoeft aan te schaffen. De containers met accu’s hoef je immers niet te kopen. Die huur je met wisselrecht en je betaalt een bedrag per kWh verbruikte stroom. Wanneer je zelf accucontainers zou moeten kopen was het onbetaalbaar, want dan praat je (afhankelijk van het aantal lithium accu’s, over 3 ton of meer per container en je hebt er minimaal 6 nodig om op een vast te wisselen. Betaalbaar wil niet zeggen goedkoop, maar dat is een Stage V motor straks ook niet

  • Mario Noldes

    Schuttevaer is net als alle mainstream media totaal niet kritisch, toch zeker niet bij het zogenaamde “duurzaamheids” verhaal.
    Kijk eens naar de docu “ planet of the humans” door Micheal More, dat is toch echt geen “ rechtse klimaat ontkenner”.
    Deze is van Youtroep gebanned omdat de inhoud niet overeen kwam met de perceptie van “ groen”, en na veel commentaar weer terug gezet.
    https://m.youtube.com/watch?v=lsbYEOQTM9g

    G.M. Noldes

  • J.Teunisse

    Grappig. Niemand reageert op de kop van het artikel.: Emissieloos varen nu betaalbaar.
    En nergens zie ik een prijs van de container, noch hoeveel kW capaciteit accu er inzit.
    Kijk , de consument/ koper / geïnteresseerde bepaalt of iets betaalbaar is. Niet de schrijver van een artikel zonder de betreffende metadata te leveren.

  • Hans Heynen

    Via een kopie van deze link is het webinar hierover achteraf te bekijken.
    https://zeroemissionservices.nl/opname-webinar-lancering-zero-emission-services/

  • Ton van Meegen

    PortLiner heeft wel de totaal oplossing voor emissieloos varen, en ook voor de groene stroom voorziening voor de gehele binnenvaart en binnenkort ook pakketten waar de bestaande binnenvaart mee omgebouwd kan worden. Portliner bekijkt het probleem vanaf het water en vanuit de binnenvaart in het algemeen, dus niet vanaf de wal waar veel mensen beslissingen nemen die geheel niet toepasbaar zijn voor de toekomst van de binnenvaart. Bekritiseren van een project mag, maar dan wel vanuit een positive grondhouding en een eerlijke basis.

  • Hans Heynen

    Beschikbaarheid van voldoende groene energie lijkt inderdaad een Achilleshiel wanneer echt een substantieel deel v d vloot op accu s zou gaan varen. Zelf denk ik dat we niet zonder kernenergie kunnen om voldoende CO2 neutrale energie te produceren voor de scheepvaart en al die andere sectoren die willen overschakelen op stroom of waterstof.

  • Ton van Meegen

    Waarde herr Brink( Beste Oege), wij zijn altijd bereikbaar .zie http://www.portliner.nl. Wij hebben slles geprobeert u telefonisch te bereiken maar is helaas niet gelukt, even bellen geeft meer duidelijkheid dan ongepaste insinuaties zoals u in deze reactie op dit artikel omschrijft. Jammer, gemiste kans.

  • Hein Danser

    https://groene-rekenkamer.nl/6722/onwelgevallige-feiten-windenergie-nooit-hoort/

  • Hein Danser

    In 2017 is de opwekking van windmolens maar een paar % geweest van de totale energie behoeftein NL en nog een paar % uit zonnepanelen.
    Dus wanneer ze de accupack 100% opladen met wind en zonnepanelen. Mag de stroom aanbieder bij veel andere klanten de stekker er uit trekken, ha ha

  • Leo Verburg

    Hans, mijn ervaring is tot nu toe dat ladingaanbieders geen cent extra wensen te betalen voor schoner vervoer.

  • M. de Graaf

    dus als de rivier op moet dan heb je om de 50 km nieuwe powerpacks nodig

  • elzinga

    hoe worden de accu’s opgeladen????

  • Oege Brink

    En wat is het nog verdacht stil rond ene ’heer’ die
    meer dan €. 10.000.000 (tien miljoen) Europese
    subsidie toegewezen heeft gekregen om 100 %
    elektrische schepen aangedreven door batterijen te bouwen.

  • Hans Heynen

    Nee, in principe kunnen alle ladingaanbieders en binnenvaartondernemers meedoen. Ladingaanbieders moeten wel bereid zijn om iets extra’s te betalen voor emissieloos vervoer

  • S. van der Hoeff

    Is dit verkapte subsidie alleen voor Heineken

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.