Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Harlingen verwelkomt tallships in 2022 graag nog een keer

HARLINGEN

Als het aan Harlingen ligt doen de deelnemers aan de Tall Ships Races de Friese havenstad in 2022 opnieuw aan. De 2018-editie heeft volgens burgemeester Roel Sluiter in alle opzichten die van vier jaar geleden overtroffen. Het aantal bezoekers was veel groter en de opbrengst hoger.

1 / 1
De doorzettersprijs ging afgelopen zomer naar de bemanning van de Akela, een Russisch zeiljacht dat net als de Sedov en Kruzenstern de opdracht had gekregen uit te wijken naar Emden. Zij lieten zich het Harlinger feestje niet afnemen, huurden een auto - die onderweg stuk ging - en meldden zich desondanks op tijd voor de crewparade. (Foto Stichting Harlingen Sail)

De doorzettersprijs ging afgelopen zomer naar de bemanning van de Akela, een Russisch zeiljacht dat net als de Sedov en Kruzenstern de opdracht had gekregen uit te wijken naar Emden. Zij lieten zich het Harlinger feestje niet afnemen, huurden een auto - die onderweg stuk ging - en meldden zich desondanks op tijd voor de crewparade. (Foto Stichting Harlingen Sail)

  • ‘Editie 2018 heeft die van vier jaar geleden overtroffen’ 

Door Gijs van Hesteren
In 2022 gaan Stichting Harlingen Sail  en de gemeente er weer voor. ‘Het bidbook moet in januari 2019 klaar zijn, werk aan de winkel’, aldus SHS-voorzitter Jan Reijer Arends.
Sluiter: ‘De regie van het evenement hadden we veel beter onder controle, er was meer aandacht voor mensen met een beperking en er kwamen aanzienlijk meer mensen op af.’
Geert Andringa, als afdelingsmanager bij de gemeente gedetacheerd als projectleider, stelde dat de stad een economische impuls heeft gekregen van 8,4 tot 16,8 miljoen euro. Uitgaande van 335.000 bezoekers, die tussen de 25 en 50 euro hebben gespendeerd. 
Eind augustus was het wel hard aanpakken om van de Harlinger Visserijdagen een succes te maken. ‘Jammer dat de nautisch-culturele periode die we in juli tussen de Races en de Visserijdagen hadden voorzien niet goed uit de verf is gekomen’, legde Sluiter uit onlangs voor de gemeenteraad uit. ‘Na de Talls Ships Races waren we misschien een beetje evenementenmoe. Misschien hebben de meeste mensen de tussenliggende zomerse periode gebruikt om op adem te komen.'

Lokale betrokkenheid
Het gemeentebestuur en de Stichting Sail waren wél erg in hun schik met ‘Sail in Zicht’, dat voorafging aan het bezoek van de windjammers. Tussen de 1400 en 1800 scholieren namen eraan deel. Zeven plaatselijke basisscholen, de scholengemeenschap Simon Vestdijk en de Maritieme Academie. ‘De trainees van morgen’, zei Sluiter. 
Ook de schippers van de zeilchartervloot waren zeer tevreden. Dat was in 2014 wel anders. Destijds voelde deze groep zich niet serieus genomen, terwijl zij wél een gezichtsbepalend element van de havenstad vormen. De gewijzigde aanpak van dit jaar wierp dus duidelijk zijn vruchten af. ‘Harlingen staat helemaal op de kaart’, zei Sluiter. ‘Voor de zeilschippers, maar ook voor de middenstand. Ik heb echt nog nooit eerder gehoord dat iemand zei: Harlingen, wat is dát een lelijke stad.'
Voorzitter Milan Grijmans van ondernemersvereniging Ondernemend Harlingen beaamde het: 'Een flinke spin-off.'
In een zelfgemaakte video blies een aantal winkeliers de loftrompet van het evenement. Sfeer, nieuwe gezichten en drukte in de straat, daar waren zij allemaal blij mee. De gemeenteraad dacht daar niet anders over.

Noorse kapitein
Op de publieke tribune in de raadszaal zat Clas Jagdum, kapitein van het tallship Christian Radich. Was hij speciaal naar Harlingen gekomen voor de raadsvergadering? Jagdum: ‘Nou nee, dat zou overdreven zijn. Ik kom graag in Harlingen, maar we zijn hier voor een refit. We dokken nu een maand lang bij Damen Shiprepair. De besprekingen in de raad kon ik aardig volgen, want ik heb een Nederlandse echtgenote. Spreken doe ik het niet, maar verstaan lukt aardig.'
De Christian Radich bezoekt Harlingen dit jaar al voor de derde keer. Aan de refit spenderen de Noren zo'n half miljoen euro. ‘Ook dat is een positief effect van de Tall Ships Races’, aldus Jan Reijer Arends.

    • Sedov en Kruzenstern waren niet waar ze moesten zijn

EMDEN De twee grootste tallships ter wereld zouden afgelopen zomer de belangrijkste trekpleister worden. Maar op het laatste moment, vlak na de finish van de zeilwedstrijd, wendden de twee schepen de steven.
Projectleider Geert Andringa: ‘Een stevige diplomatieke knokpartij ontstond om hen tóch naar Harlingen te halen. De Russische overheid, eigenaar van de tallships, verlangde een garantie dat de schepen niet aan de ketting zouden worden gelegd. Er zou namelijk een al langer spelend conflict zijn met een voormalige eigenaar. Men vreesde voor problemen, want Nederland is voor beslagleggingen het meest gemakkelijke land ter wereld. Na veel onderhandelen was Den Haag bereid die garantie te geven, maar “alleen als ze er zelf om vragen”. Daar pasten de Russen voor. Toen Den Haag die eis later liet vallen, hoefde het niet meer voor de Russen. Althans, dat is het verhaal. En zo lagen ze de hele week in een uithoek van de haven van Emden, tot ergernis van de bemanning, die had uitgekeken naar een paar vrolijke dagen in Harlingen.' 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook