Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Krimp bedreigt zeilende zeevloot

ENKHUIZEN

De brancheorganisatie voor de chartervaart BBZ signaleert dat veel Nederlandse zeilende zeeschepen onder buitenlandse vlag zijn gebracht. De Nederlandse vloot telt nu nog 40 schepen, waarvan er 24 zijn aangesloten bij de BBZ.

1 / 1
Jan Bruinsma: ‘Het gros van de schippers is 55-plusser.’ (Foto Gijs van Hesteren)

Jan Bruinsma: ‘Het gros van de schippers is 55-plusser.’ (Foto Gijs van Hesteren)

Ondermijnt deze ontwikkeling het bestaansrecht van de bedrijfstak, wilde het BBZ -bestuur van de zeevarende leden weten. ‘De vergrijzing is het hoofdprobleem’, reageerde Jan Bruinsma van de Tall Ships Company. ‘Het gros van de scheepseigenaren is 55-plusser. Laten we wél wezen, dit is een machtig mooi beroep, maar vernieuwing is er niet. Jonge mensen komen niet ver, niet eens tot een gesprek over financiering. Er is totaal geen handel meer in bestaande schepen. Dat is toch raar?’
De markt ontwikkelt zich momenteel heel positief, vond Herman van Linschoten, schipper-eigenaar van de Jan Huygen en de Elegant. ‘We hebben het echt heel druk. Maar de problemen zitten in de papierwinkel, de vergrijzing, de financiering, de eisen aan de schepen. Is een schip eenmaal verkocht naar het buitenland, dan is het onmogelijk het in de toekomst weer in de Nederlandse vloot terug te brengen. En een jonge ondernemer kan niet meer instappen. Voor hen is het steeds ingewikkelder. Het begint al met de vaartijd die je nodig hebt voor je bevoegdheid. Eerst drie jaar in de binnenvaart en nu blijkt die niet eens mee te tellen voor de zeevaart.’
‘Zo wordt het steeds moeilijker mensen vanuit de zeilende binnenvaart naar zee te halen’, zei Sandra Bohnstedt. Dat ervoer ook Ton Lemmers van de klipper Stella Maris. ‘Ondanks de Enkhuizer Zeevaartschool wordt het steeds moeilijker personeel te vinden.’
Harry Muter vond dat er een veel te negatief beeld werd geschetst. ‘Dat geklaag ben ik onderhand zat. Een beetje ondernemingszin alsjeblieft!’

Rondhouten
De Zeevaartvergadering schonk ook kort aandacht aan de gevolgen van het nieuwe keuringsregime in de binnenvaart met betrekking tot rondhouten. ‘In de klankbordgroep van de zeezeilvaart heeft deze ontwikkeling geleid tot een ongekende e-mailwisseling’, zei BBZ-directeur Paul van Ommen. De schippers en eigenaren waren het er al snel over eens dat de veiligheidssystemen van de zeevaart vooruitlopen op die in de binnenvaart. Door procedures en planningen helder in beeld te brengen zal een scheepseigenaar kunnen aantonen dat hij op de juiste manier bezig is met onderhoud.
‘De keuring moet veel meer gericht zijn op de manier van onderhoud, dan op de staat van onderhoud’, zei Gerben Nab, portefeuillehouder zeevaart in het BBZ-bestuur. ‘Een keuring is en blijft een momentopname.’ (GvH)



Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook