Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Vrijspraak voor schipper Amicitia

LEEUWARDEN

De rechtbank in Leeuwarden heeft de 54-jarige schipper van de tweemastklipper Amicitia uit Stiens vrijdag 30 november vrijgesproken van dood door schuld.

Op 21 augustus 2016 viel de zeven meter lange masttop van de tweemastklipper Amicitia bij het invaren van de haven van Harlingen zonder waarschuwing op het voordek. Drie Duitse toeristen van 19, 43 en 48 jaar oud kwamen hierdoor om het leven.

In verscheidene onderzoeken is vastgesteld dat de oorzaak van het ongeval te wijten was aan ernstige houtrot vanuit de kern. Deze was ondanks surveys door Register Holland in 2012 en 2014 en onderhoudswerkzaamheden in 2015 verborgen gebleven achter een stalen plaat, die de mast had moeten beschermen tegen het schuren van de gaffelklauw.

Het Openbaar Ministerie had de man twee weken eerder dood door schuld ten laste gelegd. Het OM had een werkstraf gevorderd van 200 uur en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden. In zijn tenlastelegging verweet de Officier van Justitie de schipper onachtzaamheid en onzorgvuldigheid. Hij had onvoldoende toezicht gehouden op reparatiewerkzaamheden en hij had reparaties niet gemeld aan de keuringsinstantie.

De rechtbank stelde dat de schipper zich inderdaad beter had kunnen informeren over de staat waarin de mast verkeerde en dat het toezicht ook beter had gekund. De rechtbank vond echter dat deze vaststellingen op zichzelf onvoldoende waren om de schipper te veroordelen voor dood door schuld. Al deze zaken hadden waarschijnlijk niet gemaakt dat de aantasting van het hout achter de gaffelplaat tijdig was onderkend. De rechtbank sprak de Stienser daarom vrij.

De rechtbank zag het gebeuren als een uiterst noodlottige samenloop van omstandigheden. Wel sprak de rechter zijn begrip uit voor de teleurstelling die de nabestaanden mogelijk zouden voelen bij het vonnis. Tijdens de zitting twee geleden had een familielid van de slachtoffers een zeer emotionele verklaring afgelegd. De rechtbank had wél oog gehad voor het blijvende leed, maar kon dat niet laten meespelen in de afweging van de schuldvraag.

Na afloop reageerden schippers uit de chartervaart met enige opluchting. 'Als de rechter onze collega schuldig had verklaard, dan had ik niet geweten of ik nog had willen blijven varen. We doen er alles aan, maar hoe kan je voor honderd procent zeker weten hoe veilig je schip is? Je kunt niet alles zien, niet alles weten. Daarom komen er keuringsinstanties aan boord en daar zal je uiteindelijk op moeten vertrouwen.' (HES)

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • mieke Kuipers

    Gelukkig. Maar de nabestaande veel sterkte.

Lees ook