Schultz: ‘RINA geen bezwaar bij keuring zeilcharters’

De overgang van de keuring van Nederlandse zeilende passagiersschepen naar het Italiaanse classificatiebureau RINA is een voldongen feit en is niet meer terug te draaien. Dat is de conclusie van minister Schultz van Infrastructuur een Milieu.

Het oordeel van de minister komt naar aanleiding van een motie van Kamerleden Betty de Boer (VVD) en Lutz Jacobi (PvdA) die in februari van dit jaar werd aangenomen. Daarin werd gesteld dat de verplichte keuring van Nederlandse zeilende passagiersschepen door het Italiaanse classificatiebureau grote problemen zou opleveren. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat eigenaren er voor zouden gaan kiezen om onder een andere vlag te gaan varen, waardoor de vaak traditionele schepen voor Nederland verloren zouden gaan. De zeegaande chartervaart zelf was er ook allerminst gerust op, bleek half maart in Schuttevaer (‘Zeechartervaart blijft ongerust over aanpak certificering’).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schultz: ‘RINA geen bezwaar bij keuring zeilcharters’ | Schuttevaer.nl

Schultz: ‘RINA geen bezwaar bij keuring zeilcharters’

De overgang van de keuring van Nederlandse zeilende passagiersschepen naar het Italiaanse classificatiebureau RINA is een voldongen feit en is niet meer terug te draaien. Dat is de conclusie van minister Schultz van Infrastructuur een Milieu.

Het oordeel van de minister komt naar aanleiding van een motie van Kamerleden Betty de Boer (VVD) en Lutz Jacobi (PvdA) die in februari van dit jaar werd aangenomen. Daarin werd gesteld dat de verplichte keuring van Nederlandse zeilende passagiersschepen door het Italiaanse classificatiebureau grote problemen zou opleveren. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat eigenaren er voor zouden gaan kiezen om onder een andere vlag te gaan varen, waardoor de vaak traditionele schepen voor Nederland verloren zouden gaan. De zeegaande chartervaart zelf was er ook allerminst gerust op, bleek half maart in Schuttevaer (‘Zeechartervaart blijft ongerust over aanpak certificering’).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer