Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Sterke stroming grijpt tallship Cisne Branco

GUYAQUIL

Het Braziliaanse tallship Cisne Branco is maandag 18 oktober nabij de haven van Guyaquil in Ecuador dwarsgevallen en met haar masten vast komen te zitten onder een brug.

1 / 1
De Cisne Branco vast onder de brug. (Screenshot Youtube)

De Cisne Branco vast onder de brug. (Screenshot Youtube)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Bart Oosterveld)

Reacties (1)
  • Henri.Derksen

    Volgens mij had dit ongeval voorkomen kunnen worden.
    Als beroepsbinnenvaartschipperszoon leerde ik als kind in de jaren 60 al dat je een engte (geopende brug of keersluis) in snelstromend water neemt door eerst op te draaien en je schip er dan overstuur langzaam door heen te laten zakken. D.w.z. met de schroef in de vooruit en de juiste hoeveelheid motortoeren en heel goed kijken en sturen.
    Immers opvarig kun je met de motor de stroom doodvaren en zo het schip veel beter in de hand houden, dan kop voor afvarig. Dat laatste is een veel grotere gok, juist vanwege drift.
    En als je bij hoog water te hoog voor de brug zou zijn, kun je met gas geven nog veilig terug, zoals bij de spoorbrug in Zutphen b.v. om vervolgens eventueel alsnog de beweegbare opening te kiezen. Maar kennelijk is opdraaien te veel gevraagd.
    Daarnaast verbaast het mij dat er weer geen anker(s) is/zijn gepresenteerd als je ziet aankomen dat je het niet gaat redden. Goed en snel presenteerbaar ankerwerk is toch een eerste vereiste. Ik zag laatst een passagiersschip aan de RijnKade die beide ankers had geborgd met een kettinkje en hangslot. Daar heeft de CvO-keurder zitten slapen, want je kan dan nooit snel je ankers laten vallen. Ik ben benieuwd wat er uit het grondige onderzoek door de autoriteiten gaat komen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook