Riviercruisevaart: Verloren seizoen en onzekere toekomst

Tientallen miljoenen omzetverlies, een seizoen dat als verloren kan worden beschouwd, een 1,50 meter economie die aan boord moeilijk is te realiseren en de onzekerheid wanneer weer kan worden gevaren. De Coronacrisis raakt de riviercruisevaart hard.

Rivertech in Arnhem beheert een vloot van 24 schepen, waarvan er nu 13 afgemeerd liggen bij de PTA-terminal in Amsterdam. (Foto via Rivertech)
  • Met helft gasten varen niet rendabel 
  • ‘1,50 meter-economie lastig te realiseren’

Door Erik van Huizen

De ‘intelligente lock down’ in Nederland kon voor de riviercruisevaart niet op een slechter moment komen. Het viel vrijwel samen met de opening van het seizoen. Het winteronderhoud was net achter de rug, de schepen lagen klaar om uit te varen. De riviercruisevaart heeft de wind al jaren in de zeilen en het zou een mooi seizoen worden. Totdat het coronavirus uitbrak en plotseling alles anders werd. Wat nu? Managing director Peter Wagemakers van Trans River Line heeft al een streep door het seizoen gehaald: ‘Wij concentreren ons nu op 2021.’

Winterhavens

Het gros van de riviercruiseschepen ligt nu nog in de havens waar ze gereed werden gemaakt voor het nieuwe seizoen. Trans River Line uit Den Haag heeft normaalgesproken drie schepen varen, de Esmeralda, Prinses Christina en Virginia. Ze varen onder Nederlandse vlag op de Rijn en op de Donau. De schepen liggen nu in de haven van Arnhem. ‘Wij konden daar blijven liggen, omdat dit onze winterhaven is’, vertelt Wagemakers.

Feenstra Rijn Lijn uit Arnhem organiseert riviercruises voor acht passagiersschepen. De schepen varen met binnen- en buitenlandse passagiers. Van alle schepen zijn in elk geval tot medio mei alle reizen geannuleerd. ‘Voor zover mogelijk zijn onze schepen blijven liggen waar ze lagen’, vertelt directeur Nico Arnts.

Het eveneens Arnhemse Rivertech beheert een vloot van 24 schepen. Daarvan zijn de meeste eigendom van de Amerikaanse touroperator Amawaterways, waarvoor Rivertech het nautisch en technisch management doet. Vijf schepen heeft Rivertech in eigendom. De schepen liggen nu afgemeerd aan de Amsterdamse PTA-terminal (13 schepen), in het Oostenrijkse Linz (8 schepen) en in Frankrijk (3 schepen).

Tientallen miljoenen

De stilliggende vloot veroorzaakt grote schade bij de rederijen. De complete omzet is niet alleen weggevallen, maar de kosten blijven doorlopen, zoals voor het personeel. ‘De bemanning kan wat klein onderhoud blijven uitvoeren, maar de meesten zijn naar huis’, vertelt Wagemakers.

Voor het vaste personeel maakt de rederij gebruik van de regeling Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (zie kader) van de overheid. Trans River Line had haar seizoenwerkers voor de schepen nog niet opgeroepen.

Ook Arnts zegde het personeel dat nog niet aan boord was af. ‘De vaste personeelsleden zijn nog steeds in dienst en voor hen is een bijdrage in de loonkosten aangevraagd.

Feenstra zelf valt als reisorganisator onder de NOW-regeling. Voor de bij Feenstra aangesloten rederijen is een en ander afhankelijk van het land waar de rederij is gevestigd.

Bij Rivertech is de bemanning aan boord geminimalieerd. ‘Dit komt hard aan’, zegt directeur Johan Rijfers. ‘Wij zijn gelukkig een gezonde onderneming en werken met touroperators die sterk zijn. Dit maakt het voor ons zeker positiever om deze crisis te doorstaan.’

Druppel

Begin april werd bekend dat de passagiersvaart ook in aanmerking kon komen voor de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (zie kader). Ook de passagiersvaart kan hierdoor een eenmalige uitkering van 4000 euro krijgen. Maar voor alle drie de bedrijven is het slechts een kleine bijdrage. ‘Daar redden wij het niet mee’, geeft Wagemakers aan. ‘Belangrijker voor ons is de kredietverlening via de BMKB.’

Een andere steunmaatregel die de rederij moet helpen de moeilijke tijden door te komen is uitstel van betaling van belasting en premies (zie kader).

Arnts kwalificeert de 4000 euro als ‘slechts een druppel op de gloeiende plaat’. ‘Feenstra Rijn Lijn is een seizoensbedrijf en moet juist in deze tijd omzet genereren. Wanneer de omzet van acht schepen geheel wegvalt praat men over heel andere bedragen.’

Ook Rijfers is duidelijk. ‘Met alle respect voor die 4000 euro, ons omzetverlies loopt in de tientallen miljoenen.’

1,50 meter

Wagemakers verwacht dat in de riviercruisevaart de 1,50 meter economie praktisch niet uitvoerbaar is. ‘Wij varen echter hoofdzakelijk in het buitenland en daar gelden ook weer andere voorschriften.’

Rivertech denkt aan veel mogelijke scenario’s om straks toch weer te kunnen gaan varen. ‘We kunnen bijvoorbeeld in de restaurants met twee zittingen gaan werken om zo ruimte tussen de tafels te creëren. Als we echter met de helft van de gasten moeten gaan varen, dan is onze business niet rendabel.’

De regelingen

Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW).

Hierbij kunnen ondernemers die zijn getroffen door de Coronacrisis en te maken hebben met omzetverlies een tegemoetkoming krijgen in de personeelskosten. Hierdoor kunnen zij hun werknemers met een vast en een flexibel contract doorbetalen. De NOW kwam in plaats van de regeling voor werktijdverkorting.

Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS)

De TOGS is specifiek bedoeld voor ondernemers in sectoren die door de kabinetsmaatregelen om het Covid-19-virus in te dammen zijn gedwongen tot sluiting van hun onderneming. Het betref een eenmalige uitkering van 4000 euro. Ook de passagiersvaart kan hierop aanspraak maken.

Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)

Om ondernemers verder te helpen, verruimde de overheid de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB). Hiermee kunnen financiers, dit zijn meestal banken, makkelijker en sneller krediet verruimen en hebben bedrijven de mogelijkheid om eerder en meer geld te lenen. Dit kan bijvoorbeeld worden benut voor een overbruggingskrediet of rekening courant-krediet. Deze tijdelijke verruiming van de BMKB geldt tot 1 april 2021.

Uitstel van belasting en premies

Ondernemers kunnen bij de Belastingdienst ook uitstel van betaling aanvragen voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonheffingen. Ondernemers krijgen dan drie maanden uitstel van betaling.

Riviercruisevaart: Verloren seizoen en onzekere toekomst | Schuttevaer.nl

Riviercruisevaart: Verloren seizoen en onzekere toekomst

Tientallen miljoenen omzetverlies, een seizoen dat als verloren kan worden beschouwd, een 1,50 meter economie die aan boord moeilijk is te realiseren en de onzekerheid wanneer weer kan worden gevaren. De Coronacrisis raakt de riviercruisevaart hard.

Rivertech in Arnhem beheert een vloot van 24 schepen, waarvan er nu 13 afgemeerd liggen bij de PTA-terminal in Amsterdam. (Foto via Rivertech)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer