New Orange krijgt niet meer ligplaatsen

New Orange, een dochterbedrijf van rederij Lovers, krijgt niet meer dan drie ligplaatsvergunningen voor een stek in de Haarlemmertrekvaart in Amsterdam. Dat heeft de Raad van State in een hoger beroep bepaald.

De rederij vroeg een ligplaatsvergunning voor 10 boten met een lengte van elk 14 meter. Het voormalige stadsdeelbestuur West verleende vergunning voor drie. Met een totale lengte van meer dan 140 meter aan ligplaatsen zou New Orange teveel beslag leggen op de ruimte. Er moet volgens het stadsdeelbestuur ook nog ruimte overblijven voor pleziervaartuigen. Die mogen weliswaar met een vignet overal in Amsterdam een ligplaats hebben, maar het stadsdeelbestuur wil ze niet laten wegjagen door beroepsvaartuigen.
Verder is het volgens het bestuur niet wenselijk dat de hele Haarlemmertrekvaart dicht komt te liggen met schepen. Er is niet voldoende ruimte voor alle aanvragen. Ook loopt er langs de kade een fietspad en het in- en uitstappen bij de schepen van New Orange moet wel veilig zijn.
New Orange betoogde dat het bestemmingsplan ligplaatsen in de Haarlemmertrekvaart toelaat. En bij vaststelling van het bestemmingsplan is al geoordeeld dat ligplaatsen langs de Haarlemmertrekvaart geen ruimtelijk probleem vormen. De vergunningen voor de andere zeven schepen konden dus niet worden geweigerd.
Maar de Raad van State oordeelt dat het stadsdeelbestuur gelijk heeft. Ook al laat het bestemmingsplan ligplaatsen toe, dan betekent dit nog niet dat er dan ook maar vergunningen moeten worden verleend. De Raad begrijpt dat het stadsdeelbestuur een balans wil hebben tussen pleziervaartuigen en beroepsvaartuigen. En daarom heeft het het recht om een aantal vergunningen te weigeren. Het stadsdeelbestuur heeft een goede belangafweging gemaakt, aldus de Raad.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

New Orange krijgt niet meer ligplaatsen | Schuttevaer.nl

New Orange krijgt niet meer ligplaatsen

New Orange, een dochterbedrijf van rederij Lovers, krijgt niet meer dan drie ligplaatsvergunningen voor een stek in de Haarlemmertrekvaart in Amsterdam. Dat heeft de Raad van State in een hoger beroep bepaald.

De rederij vroeg een ligplaatsvergunning voor 10 boten met een lengte van elk 14 meter. Het voormalige stadsdeelbestuur West verleende vergunning voor drie. Met een totale lengte van meer dan 140 meter aan ligplaatsen zou New Orange teveel beslag leggen op de ruimte. Er moet volgens het stadsdeelbestuur ook nog ruimte overblijven voor pleziervaartuigen. Die mogen weliswaar met een vignet overal in Amsterdam een ligplaats hebben, maar het stadsdeelbestuur wil ze niet laten wegjagen door beroepsvaartuigen.
Verder is het volgens het bestuur niet wenselijk dat de hele Haarlemmertrekvaart dicht komt te liggen met schepen. Er is niet voldoende ruimte voor alle aanvragen. Ook loopt er langs de kade een fietspad en het in- en uitstappen bij de schepen van New Orange moet wel veilig zijn.
New Orange betoogde dat het bestemmingsplan ligplaatsen in de Haarlemmertrekvaart toelaat. En bij vaststelling van het bestemmingsplan is al geoordeeld dat ligplaatsen langs de Haarlemmertrekvaart geen ruimtelijk probleem vormen. De vergunningen voor de andere zeven schepen konden dus niet worden geweigerd.
Maar de Raad van State oordeelt dat het stadsdeelbestuur gelijk heeft. Ook al laat het bestemmingsplan ligplaatsen toe, dan betekent dit nog niet dat er dan ook maar vergunningen moeten worden verleend. De Raad begrijpt dat het stadsdeelbestuur een balans wil hebben tussen pleziervaartuigen en beroepsvaartuigen. En daarom heeft het het recht om een aantal vergunningen te weigeren. Het stadsdeelbestuur heeft een goede belangafweging gemaakt, aldus de Raad.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer