Overloper kan er net één teveel zijn voor fietspassagiersschip

Fietspassagiersschip Gretha van Holland (23 pax) heeft dinsdag 1 augustus een overloper gehad in de haven van Waren, zo’n 150 kilometer ten noorden van Berlijn. Door een fout van de matroos kwam 150 liter diesel in het water van de haven terecht. Eigenaar Bob Bel zit in zak en as. Hij dreigt zijn vergunning om in Waren te komen kwijt te raken.

Overloper kan er net één teveel zijn voor fietspassagiersschip

Het incident gebeurde bij het overtanken van diesel uit de hoofdtank in de dagtank. De matroos (30) had te pomp aangezet en was hem vervolgens vergeten uit te zetten, zegt eigenaar Bob Bel van de Gretha van Holland uit Zutphen. Nadat hij van boord was gegaan en de tank vol was liep de diesel via de ontluchting de haven in. ‘Heel stom’, zegt Bel, die nog behoorlijk onder de indruk lijkt van het gebeuren. ‘We varen hier al sinds 2002. Het is hier een gevoelig natuurgebied, dus dan wil je zeker niet dat er zoiets gebeurd.’

Bindmiddel

De fout gebeurde rond het middaguur. De vrijwillige brandweer van Waren rukte snel uit en probeerde met een bindmiddel de schade zoveel mogelijk te beperken. Later sprong de brandweer van het nabijgelegen Alt Schwerin met olieschermen bij. Desondanks wist een gedeelte van de dieselolie de haven uit te stromen en kwam in een nabijgelegen meer terecht. Een gespecialiseerd bedrijf uit Schwerin, 70 kilometer verderop, heeft uiteindelijk de resterende olielaag van het wateroppervlakte gezogen.

Volgens Bel heeft het incident geen technische oorzaak. ‘Het is puur een bedieningsfout. We zijn natuurlijk wel meteen gaan kijken of we dit kunnen beveiligen.’ Alle vijftien jaren dat hij met zijn schip in het gebied vaart is er niet iets dergelijks voorgevallen, zegt hij. Toch geeft hij toe dat het schip op 11 juni van dit jaar ook al een probleem met diesel heeft gehad.

In passagiershut

Toen bleef de diesel wel binnenboord. ‘Door een fout gemonteerde mof stroomde toen 500 liter diesel het schip in. Dat kwam voor een groot deel in een passagiershut terecht. Er kwam toen geen olie in het water, maar je kunt je voorstellen dat het behoorlijk stonk, ook buiten het schip. De matrassen in de hut waren compleet volgezogen. Die hebben we door een gespecialiseerd bedrijf moeten laten afvoeren.’

Bij dit incident lag de Gretha van Holland vier dagen stil, onder meer om de hut te reinigen en de stank uit het schip te krijgen. Vandaag, de dag na de overloper, vaart Bel al weer een reis met twintig Duitse passagiers met hun fietsen. De Wasserschutzpolizei doet nog wel onderzoek.

Gevoelige klap

De incidenten kunnen voor Bel een vervelend staartje krijgen. Volgens de krant Nordkurier heeft het gemeentebestuur inmiddels besloten dat hij voor volgend jaar geen vergunning meer krijgt om de haven van Waren aan te doen. Voor Bel zou dat een uiterst gevoelige klap zijn. Hij vaart al vijftien jaar vanuit Waren, en wisselt daar van passagiers. Bel zelf houdt nog een slag om de arm: ‘Wat de krant schrijft hoeft niet altijd waar te zijn.’ Hij probeert nog wel de gemeente te bereiken om te vragen wat hij kan verwachten.

En de matroos? Die mag op het schip blijven, ondanks zijn blunder. ‘Iedereen kan een fout maken. We hebben wel overwogen een ander te nemen. Maar dan ga je hetzelfde risico aan.’ (BO)

Overloper kan er net één teveel zijn voor fietspassagiersschip | Schuttevaer.nl

Overloper kan er net één teveel zijn voor fietspassagiersschip

Fietspassagiersschip Gretha van Holland (23 pax) heeft dinsdag 1 augustus een overloper gehad in de haven van Waren, zo’n 150 kilometer ten noorden van Berlijn. Door een fout van de matroos kwam 150 liter diesel in het water van de haven terecht. Eigenaar Bob Bel zit in zak en as. Hij dreigt zijn vergunning om in Waren te komen kwijt te raken.

Overloper kan er net één teveel zijn voor fietspassagiersschip

Het incident gebeurde bij het overtanken van diesel uit de hoofdtank in de dagtank. De matroos (30) had te pomp aangezet en was hem vervolgens vergeten uit te zetten, zegt eigenaar Bob Bel van de Gretha van Holland uit Zutphen. Nadat hij van boord was gegaan en de tank vol was liep de diesel via de ontluchting de haven in. ‘Heel stom’, zegt Bel, die nog behoorlijk onder de indruk lijkt van het gebeuren. ‘We varen hier al sinds 2002. Het is hier een gevoelig natuurgebied, dus dan wil je zeker niet dat er zoiets gebeurd.’

Bindmiddel

De fout gebeurde rond het middaguur. De vrijwillige brandweer van Waren rukte snel uit en probeerde met een bindmiddel de schade zoveel mogelijk te beperken. Later sprong de brandweer van het nabijgelegen Alt Schwerin met olieschermen bij. Desondanks wist een gedeelte van de dieselolie de haven uit te stromen en kwam in een nabijgelegen meer terecht. Een gespecialiseerd bedrijf uit Schwerin, 70 kilometer verderop, heeft uiteindelijk de resterende olielaag van het wateroppervlakte gezogen.

Volgens Bel heeft het incident geen technische oorzaak. ‘Het is puur een bedieningsfout. We zijn natuurlijk wel meteen gaan kijken of we dit kunnen beveiligen.’ Alle vijftien jaren dat hij met zijn schip in het gebied vaart is er niet iets dergelijks voorgevallen, zegt hij. Toch geeft hij toe dat het schip op 11 juni van dit jaar ook al een probleem met diesel heeft gehad.

In passagiershut

Toen bleef de diesel wel binnenboord. ‘Door een fout gemonteerde mof stroomde toen 500 liter diesel het schip in. Dat kwam voor een groot deel in een passagiershut terecht. Er kwam toen geen olie in het water, maar je kunt je voorstellen dat het behoorlijk stonk, ook buiten het schip. De matrassen in de hut waren compleet volgezogen. Die hebben we door een gespecialiseerd bedrijf moeten laten afvoeren.’

Bij dit incident lag de Gretha van Holland vier dagen stil, onder meer om de hut te reinigen en de stank uit het schip te krijgen. Vandaag, de dag na de overloper, vaart Bel al weer een reis met twintig Duitse passagiers met hun fietsen. De Wasserschutzpolizei doet nog wel onderzoek.

Gevoelige klap

De incidenten kunnen voor Bel een vervelend staartje krijgen. Volgens de krant Nordkurier heeft het gemeentebestuur inmiddels besloten dat hij voor volgend jaar geen vergunning meer krijgt om de haven van Waren aan te doen. Voor Bel zou dat een uiterst gevoelige klap zijn. Hij vaart al vijftien jaar vanuit Waren, en wisselt daar van passagiers. Bel zelf houdt nog een slag om de arm: ‘Wat de krant schrijft hoeft niet altijd waar te zijn.’ Hij probeert nog wel de gemeente te bereiken om te vragen wat hij kan verwachten.

En de matroos? Die mag op het schip blijven, ondanks zijn blunder. ‘Iedereen kan een fout maken. We hebben wel overwogen een ander te nemen. Maar dan ga je hetzelfde risico aan.’ (BO)