INGEZONDEN: Vakbonden wijzen Amsterdam op misstanden riviercruisevaart

Vakbond Nautilus International en de Europese Transport Werkers Federatie (ETF) hebben locoburgemeester en wethouder Economie Kajsa Ollongren van Amsterdam in een open brief opgeroepen iets te doen aan de slechte arbeidsomstandigheden op riviercruiseschepen.

Geachte mevrouw Ollongren,

U maakt zich er de laatste maanden hard voor dat de cruiseterminal weg moet uit de binnenstad, aangezien de massatoeristen die vanaf de cruiseschepen naar de binnenstad wandelen voor teveel overlast in de Amsterdamse binnenstad zouden zorgen.

Wellicht zou het u ook sieren u hard te gaan maken voor betere arbeids- en leefvoorwaarden voor werknemers aan boord van de riviercruiseschepen. U faciliteert immers al jaren de booming riviercruise-industrie in de haven van Amsterdam. Goed voor de lokale economie ook. Daar is niets mis mee. Waar echter wel veel mis mee is, zijn de ronduit slechte arbeids- en leefvoorwaarden van de hardwerkende medewerkers in deze industrie.

De neerwaartse trend op dit gebied de laatste jaren:

  • steeds minder personeel moet steeds meer passagiers bedienen;
  • overbezetting van bemanningshutten; met soms wel drie bemanningsleden in één kleine hut;
  • steeds harder werken en steeds langere werkuren;
  • verschillende lonen voor verschillende nationaliteiten (sociale dumping);
  • gebrek aan medische en andere sociale (verzekerde) voorzieningen.

Havenbedrijf Amsterdam houdt toezicht op de omstandigheden aan boord van buitenlandse schepen. Deze zogenoemde Port State Control heeft plaats in alle havens wereldwijd en is dus een bekend fenomeen. Het zorgt voor toezicht op allerlei papieren, vergunningen, technische-, maar vooral ook de werk- en leefomstandigheden aan boord van schepen.
U heeft dus een machtig wapen in handen om allerlei misstanden die zich voordoen in de havens van Amsterdam, te bestrijden.

Wij verzoeken u daarom met klem dat u zich nu ook gaat inspannen voor ‘Gewoon Goed Werk’ aan boord van riviercruiseschepen in Amsterdam. Wij zien uw voortvarende maatregelen op dit gebied graag spoedig tegemoet en nodigen u graag uit voor een eerste dialoog op woensdag 5 april, 12:00 uur op Amsterdam CS, Regus Express, Spoor 2A (naast de kiosk). Wij houden hier dan ook een persconferentie. Tot en met 7 april gaan wij in Amsterdam in gesprek met passagiers en werknemers van de riviercruiseschepen over faire arbeids- en leefomstandigheden. In de dagen erna doen wij ook een aantal andere Europese (binnen)havensteden aan.

Carl Kraijenoord
Nautilus International,
bestuurder Binnenvaart

INGEZONDEN: Vakbonden wijzen Amsterdam op misstanden riviercruisevaart | Schuttevaer.nl

INGEZONDEN: Vakbonden wijzen Amsterdam op misstanden riviercruisevaart

Vakbond Nautilus International en de Europese Transport Werkers Federatie (ETF) hebben locoburgemeester en wethouder Economie Kajsa Ollongren van Amsterdam in een open brief opgeroepen iets te doen aan de slechte arbeidsomstandigheden op riviercruiseschepen.

Geachte mevrouw Ollongren,

U maakt zich er de laatste maanden hard voor dat de cruiseterminal weg moet uit de binnenstad, aangezien de massatoeristen die vanaf de cruiseschepen naar de binnenstad wandelen voor teveel overlast in de Amsterdamse binnenstad zouden zorgen.

Wellicht zou het u ook sieren u hard te gaan maken voor betere arbeids- en leefvoorwaarden voor werknemers aan boord van de riviercruiseschepen. U faciliteert immers al jaren de booming riviercruise-industrie in de haven van Amsterdam. Goed voor de lokale economie ook. Daar is niets mis mee. Waar echter wel veel mis mee is, zijn de ronduit slechte arbeids- en leefvoorwaarden van de hardwerkende medewerkers in deze industrie.

De neerwaartse trend op dit gebied de laatste jaren:

  • steeds minder personeel moet steeds meer passagiers bedienen;
  • overbezetting van bemanningshutten; met soms wel drie bemanningsleden in één kleine hut;
  • steeds harder werken en steeds langere werkuren;
  • verschillende lonen voor verschillende nationaliteiten (sociale dumping);
  • gebrek aan medische en andere sociale (verzekerde) voorzieningen.

Havenbedrijf Amsterdam houdt toezicht op de omstandigheden aan boord van buitenlandse schepen. Deze zogenoemde Port State Control heeft plaats in alle havens wereldwijd en is dus een bekend fenomeen. Het zorgt voor toezicht op allerlei papieren, vergunningen, technische-, maar vooral ook de werk- en leefomstandigheden aan boord van schepen.
U heeft dus een machtig wapen in handen om allerlei misstanden die zich voordoen in de havens van Amsterdam, te bestrijden.

Wij verzoeken u daarom met klem dat u zich nu ook gaat inspannen voor ‘Gewoon Goed Werk’ aan boord van riviercruiseschepen in Amsterdam. Wij zien uw voortvarende maatregelen op dit gebied graag spoedig tegemoet en nodigen u graag uit voor een eerste dialoog op woensdag 5 april, 12:00 uur op Amsterdam CS, Regus Express, Spoor 2A (naast de kiosk). Wij houden hier dan ook een persconferentie. Tot en met 7 april gaan wij in Amsterdam in gesprek met passagiers en werknemers van de riviercruiseschepen over faire arbeids- en leefomstandigheden. In de dagen erna doen wij ook een aantal andere Europese (binnen)havensteden aan.

Carl Kraijenoord
Nautilus International,
bestuurder Binnenvaart