Brokkenpiloten op cruiseschepen Zwitserse rederij

De kapiteins van twee riviercruiseschepen van dezelfde Zwitserse rederij hebben er dinsdag 1 november op de Main een behoorlijk potje van gemaakt. In het eerste geval liep dat uit op een bijna-aanvaring. Het tweede schip verloor haar stuurhuis, meldt de politie.

Het eerste geval speelde zich af bij Miltenberg. Daar probeerde een 48-jarige kapitein zijn cruiseschip met 173 passagiers aan boord plotseling voor de wal te leggen zonder dat hij via de marifoon de overige scheepvaart had gewaarschuwd. Daardoor kwam het bijna tot een aanvaring met een eveneens afvarig met 2100 ton tarwe geladen koppelverband. Alleen door vol achteruit te slaan kon de schipper van het koppelverband een aanvaring voorkomen. Als de schepen elkaar hadden geraakt, was het passagiersschip waarschijnlijk tegen de Mainbrug gevaren, zo is de inschatting van de Wasserschutzpolizei.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Brokkenpiloten op cruiseschepen Zwitserse rederij | Schuttevaer.nl

Brokkenpiloten op cruiseschepen Zwitserse rederij

De kapiteins van twee riviercruiseschepen van dezelfde Zwitserse rederij hebben er dinsdag 1 november op de Main een behoorlijk potje van gemaakt. In het eerste geval liep dat uit op een bijna-aanvaring. Het tweede schip verloor haar stuurhuis, meldt de politie.

Het eerste geval speelde zich af bij Miltenberg. Daar probeerde een 48-jarige kapitein zijn cruiseschip met 173 passagiers aan boord plotseling voor de wal te leggen zonder dat hij via de marifoon de overige scheepvaart had gewaarschuwd. Daardoor kwam het bijna tot een aanvaring met een eveneens afvarig met 2100 ton tarwe geladen koppelverband. Alleen door vol achteruit te slaan kon de schipper van het koppelverband een aanvaring voorkomen. Als de schepen elkaar hadden geraakt, was het passagiersschip waarschijnlijk tegen de Mainbrug gevaren, zo is de inschatting van de Wasserschutzpolizei.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer