Hoge boetes Sail domper op feestvreugde

De Sail-organisatie heeft afgelopen weekend hoge boetes uitgedeeld aan schippers die zich niet aan de regels zouden hebben gehouden in de Oranjehaven (IJhaven) in Amsterdam. Wie werd gesnapt moet 1500 euro betalen plus 150 euro per opvarende.

  • Advocaat roept bekeurde schippers op zich te melden

Door Patrick Naaraat
Zo kreeg schipper Ramiro da Silva van Sleepdienst Amstel & IJ een boete van 9600 euro omdat hij volgens Sail Event Partners (SEP) ongeoorloofd een dekschuit met feestgangers door de haven sleepte. ‘Wij varen de IJhaven uit, komt een deurwaarder me dat vertellen. En binnen 48 uur betalen ook nog. Maar ik weet niet waarom ik dat zou doen. Het was geen commerciële activiteit, maar een privé-initiatief van mijn vroegere buurman en zijn vrienden. Volgens hem mochten we de haven wél in. Hij had een vlag gekocht van 75 euro.’

Afschrikwekkend

De IJhaven was voor de gelegenheid door Amsterdam in licentie gegeven aan SEP en omgedoopt in Oranjehaven. Volgens SEP-woordvoerder Jan Driessen had de organisatie daarmee het recht speciale regels op te stellen voor betreding van de haven en zo nodig boetes op te leggen. ‘Dat is allemaal in goed overleg afgesproken met het Havenbedrijf en de politie.’

Om ook de niet-commerciële vaart te reguleren moest voor schepen vanaf 15 meter, die met meer dan 12 passagiers voeren, een vlag worden aangeschaft met daarin een chip om de bewegingen van het schip te volgen. Wie met betalende gasten langs de tallships wilde varen moest daarvoor een financiële overeenkomst hebben gesloten met de organisatie.

Volgens Driessen had die regulering hoofdzakelijk als doel de veiligheid en goede doorstroming in de haven te bevorderen. ‘Dat is ook goed gelukt. Het is allemaal prima verlopen. Er zijn trouwens maar vier boetes uitgedeeld en dat is uitzonderlijk weinig als je weet hoeveel boten er zijn geweest. We hebben vooral waarschuwingen uitgedeeld. En dan met name aan privébootjes die we telkens zagen terugkomen met andere mensen aan boord. Dan gaat het er na de tiende keer toch op lijken dat het geen privétochtje is.’

Van de hoge boetes moest volgens Driessen vooral een afschrikwekkende werking uitgaan. Dat niet voor de invaart van de haven werd gewaarschuwd, maar pas bij het uitvaren had alles te maken met de veiligheid. Door de stroom boten bij de invaart niet te onderbreken, werd chaos voorkomen.

Oproep

Da Silva heeft dus pech gehad. Dat constateerde hij zelf ook al. ‘Ik heb er genoeg gezien zonder vlag en een collega die ook met een dekschuit voer, is gewoon doorgelaten.’
Hij heeft advocaat Maeike Woelinga van Scheepsrecht Advocaten in Loosdrecht ingeschakeld om de boete aan te vechten. Woelinga fronste haar wenkbrauwen bij het relaas van Da Silva. Allereerst is het volgens haar geen uitgemaakte zaak dat een particuliere organisatie in dit geval boetes mocht opleggen. Ook is de vraag of de scheepvaart wel voldoende op de hoogte was gesteld van de bijzondere maatregelen in de normaal vrij toegankelijke haven. En bij Da Silva speelt nog een andere kwestie. De dekschuit die hij sleepte voerde een vlag als teken dat voor toegang was betaald. Maar de sleepboot had die niet. Dat hoefde volgens Woelinga ook niet, want de sleepboot fungeerde slechts als voortstuwing van de dekschuit.  

Maeike Woelinga wil graag in contact komen met andere schippers die zijn beboet door SEP. Haar kantoor is bereikbaar op telefoonnummer 085 – 877 09 45 of per e-mail: secretariaat@scheepsrechtadvocaten.nl

   

 

Hoge boetes Sail domper op feestvreugde | Schuttevaer.nl

Hoge boetes Sail domper op feestvreugde

De Sail-organisatie heeft afgelopen weekend hoge boetes uitgedeeld aan schippers die zich niet aan de regels zouden hebben gehouden in de Oranjehaven (IJhaven) in Amsterdam. Wie werd gesnapt moet 1500 euro betalen plus 150 euro per opvarende.

  • Advocaat roept bekeurde schippers op zich te melden

Door Patrick Naaraat
Zo kreeg schipper Ramiro da Silva van Sleepdienst Amstel & IJ een boete van 9600 euro omdat hij volgens Sail Event Partners (SEP) ongeoorloofd een dekschuit met feestgangers door de haven sleepte. ‘Wij varen de IJhaven uit, komt een deurwaarder me dat vertellen. En binnen 48 uur betalen ook nog. Maar ik weet niet waarom ik dat zou doen. Het was geen commerciële activiteit, maar een privé-initiatief van mijn vroegere buurman en zijn vrienden. Volgens hem mochten we de haven wél in. Hij had een vlag gekocht van 75 euro.’

Afschrikwekkend

De IJhaven was voor de gelegenheid door Amsterdam in licentie gegeven aan SEP en omgedoopt in Oranjehaven. Volgens SEP-woordvoerder Jan Driessen had de organisatie daarmee het recht speciale regels op te stellen voor betreding van de haven en zo nodig boetes op te leggen. ‘Dat is allemaal in goed overleg afgesproken met het Havenbedrijf en de politie.’

Om ook de niet-commerciële vaart te reguleren moest voor schepen vanaf 15 meter, die met meer dan 12 passagiers voeren, een vlag worden aangeschaft met daarin een chip om de bewegingen van het schip te volgen. Wie met betalende gasten langs de tallships wilde varen moest daarvoor een financiële overeenkomst hebben gesloten met de organisatie.

Volgens Driessen had die regulering hoofdzakelijk als doel de veiligheid en goede doorstroming in de haven te bevorderen. ‘Dat is ook goed gelukt. Het is allemaal prima verlopen. Er zijn trouwens maar vier boetes uitgedeeld en dat is uitzonderlijk weinig als je weet hoeveel boten er zijn geweest. We hebben vooral waarschuwingen uitgedeeld. En dan met name aan privébootjes die we telkens zagen terugkomen met andere mensen aan boord. Dan gaat het er na de tiende keer toch op lijken dat het geen privétochtje is.’

Van de hoge boetes moest volgens Driessen vooral een afschrikwekkende werking uitgaan. Dat niet voor de invaart van de haven werd gewaarschuwd, maar pas bij het uitvaren had alles te maken met de veiligheid. Door de stroom boten bij de invaart niet te onderbreken, werd chaos voorkomen.

Oproep

Da Silva heeft dus pech gehad. Dat constateerde hij zelf ook al. ‘Ik heb er genoeg gezien zonder vlag en een collega die ook met een dekschuit voer, is gewoon doorgelaten.’
Hij heeft advocaat Maeike Woelinga van Scheepsrecht Advocaten in Loosdrecht ingeschakeld om de boete aan te vechten. Woelinga fronste haar wenkbrauwen bij het relaas van Da Silva. Allereerst is het volgens haar geen uitgemaakte zaak dat een particuliere organisatie in dit geval boetes mocht opleggen. Ook is de vraag of de scheepvaart wel voldoende op de hoogte was gesteld van de bijzondere maatregelen in de normaal vrij toegankelijke haven. En bij Da Silva speelt nog een andere kwestie. De dekschuit die hij sleepte voerde een vlag als teken dat voor toegang was betaald. Maar de sleepboot had die niet. Dat hoefde volgens Woelinga ook niet, want de sleepboot fungeerde slechts als voortstuwing van de dekschuit.  

Maeike Woelinga wil graag in contact komen met andere schippers die zijn beboet door SEP. Haar kantoor is bereikbaar op telefoonnummer 085 – 877 09 45 of per e-mail: secretariaat@scheepsrechtadvocaten.nl