‘Konvooivaart voor rondvaartboten onmogelijk’

Havenrondvaartondernemers in Amsterdam voelen zich ‘op een buitengewoon onbehoorlijke manier’ buitengesloten tijdens Sail 2015 door de opgelegde konvooivaart. Hun belangenorganisatie VPAH tekent protest aan en roept de Amsterdamse politiek te hulp.

  • VPAH verwijt Havenbedrijf Amsterdam ‘commerciële belangenverstrengeling’

De Vereniging Passagiersvaart in het Amsterdams Havenwater (VPAH) is al ruim 2 jaar in gesprek met de partijen die Sail 2015 organiseren. Herhaaldelijk zijn door zowel de Stichting SAIL, als het Amsterdamse Havenbedrijf, toezeggingen gedaan dat de Amsterdamse havenschepen welkom waren tijdens Sail, op voor de schepen acceptabele voorwaarden.

Medio mei is de Stichting SAIL Amsterdam hierop teruggekomen en stelde het havenbedrijf konvooivaart in voor beroepsvaart. Die maakt volgens voorzitter Imre Leenhouts van VPAH ‘de normale bedrijfsuitvoering van de Amsterdamse havenrondvaartschepen tijdens SAIL helemaal onmogelijk’. Alleen de beroepsvaart die deelneemt aan Sail en waar de organisatie volgens Leenhouts ‘veel geld aan kan verdienen’ hoeft niet in konvooi te varen.

De VPAH wijst er fijntjes op dat het havenbedrijf, dat de maatregel onderbouwt ‘uit oogpunt van veiligheid’, aandeelhouder is van Sail Event Partners, de commerciële tak van de Stichting SAIL. ‘Daar waar naar schatting 90% van de vaarbewegingen door pleziervaart wordt gedaan, worden deze niet van dit water geweerd; de beroepsvaart moet in konvooi gaan varen, met uitzondering van de schepen waarmee de Stichting SAIL veel geld kan verdienen. Voor deze schepen wordt door het Havenbedrijf Amsterdam wel een uitzondering op deze "veiligheidsmaatregel" gemaakt.’

Voorzitter Leenhouts vindt het commerciële belangenverstrengeling: ‘Daar waar het Havenbedrijf van Amsterdam medeorganisator en ondernemer is, maar ook de handhavende en regelgevende partij, lijkt dit op een scheidsrechter die meevoetbalt in zijn eigen wedstrijd. De VPAH is zeer teleurgesteld in deze gang van zaken. Het komt er op neer dat de Amsterdamse bedrijven die dag in dag uit actief zijn in dit vaargebied op een buitengewoon onbehoorlijke manier worden buitengesloten.’ (DvdM)