Eerste veroordelingen ramp Costa Concordia

Vijf medewerkers van Costa Grociere, de rederij van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia, zijn veroordeeld tot celstraffen voor hun aandeel in de scheepsramp. Het proces tegen kapitein Francesco Schettino, die als hoofdschuldige wordt gezien, is uitgesteld tot september.

De rechter heeft de vijf medewerkers schuldig bevonden aan dood door schuld en nalatigheid, meldt persbureau ANP. Crisiscoördinator Roberto Ferrani heeft de hoogste straf gekregen, 34 maanden cel. De hoteldirecteur kreeg 30 maanden. Twee stuurlieden en een roerganger kregen 20 tot 23 maanden opgelegd. Verwacht wordt dat geen van de vijf verdachten daadwerkelijk de cel in hoeft. De straffen van de stuurlieden en de roerganger zijn voorwaardelijk omdat ze onder de twee jaar zijn. De straffen van de crisiscoördinator en de hoteldirecteur kunnen worden omgezet in werkstraf.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eerste veroordelingen ramp Costa Concordia | Schuttevaer.nl

Eerste veroordelingen ramp Costa Concordia

Vijf medewerkers van Costa Grociere, de rederij van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia, zijn veroordeeld tot celstraffen voor hun aandeel in de scheepsramp. Het proces tegen kapitein Francesco Schettino, die als hoofdschuldige wordt gezien, is uitgesteld tot september.

De rechter heeft de vijf medewerkers schuldig bevonden aan dood door schuld en nalatigheid, meldt persbureau ANP. Crisiscoördinator Roberto Ferrani heeft de hoogste straf gekregen, 34 maanden cel. De hoteldirecteur kreeg 30 maanden. Twee stuurlieden en een roerganger kregen 20 tot 23 maanden opgelegd. Verwacht wordt dat geen van de vijf verdachten daadwerkelijk de cel in hoeft. De straffen van de stuurlieden en de roerganger zijn voorwaardelijk omdat ze onder de twee jaar zijn. De straffen van de crisiscoördinator en de hoteldirecteur kunnen worden omgezet in werkstraf.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer