Onderzoek naar monumentstatus voor ‘lastig’ mobiel erfgoed

Het ministerie van OCenW gaat onderzoeken of mobiel erfgoed de status van monument kan krijgen. De modernisering van het monumentenbeleid biedt kansen voor mobiel erfgoed als schepen, auto’s en vliegtuigen. Zo krijgen bijvoorbeeld historische havens in de toekomst een plek in het bestemmingsplan. Dat maakt ze niet onaantastbaar, maar wie voortaan zo’n stuk erfgoed (en de schepen die er liggen) wil ‘wegbestemmen’ moet daar goede redenen voor hebben.

Minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OcenW) streeft naar emancipatie van het natte erfgoed, betoogde Jan de Jong, leider van het project Modernisering Monumentenzorg (MoMo) 6 november op een symposium van de Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV) in Enkhuizen. In het recente visiedocument ‘Erfgoed, een lust geen last’ van OCenW stond echter niets over mobiel erfgoed. ‘De FONV maakte ons daarop attent en dat hebben we ons aangetrokken. De vraag is, hoe je mobiel erfgoed het beste kunt koppelen aan vast erfgoed. Mobiel erfgoed is moeilijker te registreren en volgens mij wil niemand aan een vergunningstelsel zoals voor vaste monumenten, waarbij de aanvraag alleen al 1500 euro kost.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Onderzoek naar monumentstatus voor ‘lastig’ mobiel erfgoed | Schuttevaer.nl

Onderzoek naar monumentstatus voor ‘lastig’ mobiel erfgoed

Het ministerie van OCenW gaat onderzoeken of mobiel erfgoed de status van monument kan krijgen. De modernisering van het monumentenbeleid biedt kansen voor mobiel erfgoed als schepen, auto’s en vliegtuigen. Zo krijgen bijvoorbeeld historische havens in de toekomst een plek in het bestemmingsplan. Dat maakt ze niet onaantastbaar, maar wie voortaan zo’n stuk erfgoed (en de schepen die er liggen) wil ‘wegbestemmen’ moet daar goede redenen voor hebben.

Minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OcenW) streeft naar emancipatie van het natte erfgoed, betoogde Jan de Jong, leider van het project Modernisering Monumentenzorg (MoMo) 6 november op een symposium van de Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV) in Enkhuizen. In het recente visiedocument ‘Erfgoed, een lust geen last’ van OCenW stond echter niets over mobiel erfgoed. ‘De FONV maakte ons daarop attent en dat hebben we ons aangetrokken. De vraag is, hoe je mobiel erfgoed het beste kunt koppelen aan vast erfgoed. Mobiel erfgoed is moeilijker te registreren en volgens mij wil niemand aan een vergunningstelsel zoals voor vaste monumenten, waarbij de aanvraag alleen al 1500 euro kost.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer