Nieuwe wetten scheppen onduidelijkheid én kansen voor historische schepen

Nieuwe wetgeving voor binnenschepen schept nog steeds veel onduidelijkheid. Daar kon het FONV-symposium op de beurs Klassieke Schepen in Enkhuizen op 7 november weinig aan veranderen. Wel lijken er nieuwe kansen te ontstaan voor varend erfgoed nu minister Plasterk het monumentenbeleid op de schop neemt.

Nieuwe wetten scheppen onduidelijkheid én kansen voor historische schepen

Vicevoorzitter Hendrik Boland van European Maritime Heritage (EMH) kon slechts melden dat het EMH-voorstel voor de tekst van Hoofdstuk 19 in de EU-richtlijn 2006/87 over technische voorschriften voor binnenschepen ‘bijna klaar’ is. Die richtlijn moet in nationale wetten worden vertaald en zal in Nederland een plek vinden in de Binnenvaartwet. Hoofdstuk 19 is nog leeg en biedt ruimte aan de uitzonderingsbepalingen voor historische schepen, die vanwege hun aard niet kunnen voldoen aan de technische eisen. Nadat andere landen een voorstel hadden gedaan voor de tekst van Hoofdstuk 19, waarin te weinig rekening werd gehouden met de bijzondere Nederlandse situatie, is een Nederlands voorstel gemaakt. Dat gaat via de Joint Working Group, een ambtelijke commissie van de Europese Commissie, naar de commissie en het Europarlement.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe wetten scheppen onduidelijkheid én kansen voor historische schepen | Schuttevaer.nl

Nieuwe wetten scheppen onduidelijkheid én kansen voor historische schepen

Nieuwe wetgeving voor binnenschepen schept nog steeds veel onduidelijkheid. Daar kon het FONV-symposium op de beurs Klassieke Schepen in Enkhuizen op 7 november weinig aan veranderen. Wel lijken er nieuwe kansen te ontstaan voor varend erfgoed nu minister Plasterk het monumentenbeleid op de schop neemt.

Nieuwe wetten scheppen onduidelijkheid én kansen voor historische schepen

Vicevoorzitter Hendrik Boland van European Maritime Heritage (EMH) kon slechts melden dat het EMH-voorstel voor de tekst van Hoofdstuk 19 in de EU-richtlijn 2006/87 over technische voorschriften voor binnenschepen ‘bijna klaar’ is. Die richtlijn moet in nationale wetten worden vertaald en zal in Nederland een plek vinden in de Binnenvaartwet. Hoofdstuk 19 is nog leeg en biedt ruimte aan de uitzonderingsbepalingen voor historische schepen, die vanwege hun aard niet kunnen voldoen aan de technische eisen. Nadat andere landen een voorstel hadden gedaan voor de tekst van Hoofdstuk 19, waarin te weinig rekening werd gehouden met de bijzondere Nederlandse situatie, is een Nederlands voorstel gemaakt. Dat gaat via de Joint Working Group, een ambtelijke commissie van de Europese Commissie, naar de commissie en het Europarlement.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer