Enjoy Life

Loyaliteit als drijfveer bij YouTube-stel Erik en Diana Kardas van Gibraltar

Erik Kardas en zijn vrouw Diana behoren tot de bekendste binnenvaartondernemers van Nederland. Hun Youtube-kanaal Erik en Diana Enjoy Life trekt wekelijks duizenden kijkers. Reden om eens nader kennis te maken met de even kleurrijk als eigenzinnige Dordtenaren. ‘De voertaal aan boord is Engels en een matroos verdient bij ons evenveel als een stuurman.’

Vlogpaar trekt wekelijks duizenden kijkers.
Vlogpaar trekt wekelijks duizenden kijkers.

Zelf varen zit er de laatste maanden niet in voor Erik Kardas (53). Zijn gezondheid werkt even niet mee. ‘Vorig jaar heb ik twee hartinfarcten gehad.’ Gelukkig vaart de Gibraltar gewoon door en vanaf de wal is de betrokkenheid van Erik groot als altijd. De bemanning is een zelfsturend team, om het maar eens in management-taal te zeggen. ‘De jongens regelen alles zelf. Als iemand ziek is, blijft de ander langer aan boord. Het aflossen doen ze eigenlijk zelf. We werken met Letten. Zij regelen de taxi’s en de tickets, uiteraard betalen wij. En als er iemand een andere baan heeft, wordt er ook een vervanger geregeld.’

Aan het woord is Diana. Zij is de psycholoog, het mensenmens, hij schipper en opleider. Samen zijn de Kardassen een bekende verschijning in de Europese binnenvaart. Hun lange vlogs trekken wekelijkse duizenden kijkers.

Tankschip Gibraltar is volledig in Nederland gebouwd. Het schip vaart voor bevrachter Burando en vervoert nu vooral Fame in het ARA-gebied. (Foto’s René Quist en Erik Kardas)
Tankschip Gibraltar is volledig in Nederland gebouwd. Het schip vaart voor bevrachter Burando en vervoert nu vooral Fame in het ARA-gebied. (Foto’s René Quist en Erik Kardas)

Enjoy Life

Plaats van het gesprek: de Nieuwe Haven van Dordrecht, waar hun motorjacht Enjoy Life ligt te blinken in de voorjaarszon. Hun tanker Gibraltar vaart ergens in het ARA-gebied met Fame. Dat schip (110 bij 11,45 meter) is nog geen twee jaar oud. Eigenlijk was Kardas niet op zoek naar een nieuw schip. Maar een ‘offer you can’t refuse’ noopte hem tot nieuwbouw. ‘Stoppen? Nee, dat hebben we niet overwogen. Dan staat de fiscus meteen op de stoep.’

Nieuwbouw bij GS Yards

‘Bij GS Yards in Groningen lag een casco dat door financiële problemen niet kon worden afgebouwd. Dat schip paste wel bij ons, al was het iets te klein. We hebben maanden in Groningen gebivakkeerd. We hebben het schip helemaal zelf in de verf gezet. Elke dag mocht de bemanning naar de snackbar.’

Loyaliteit belangrijk

Na fikse aanpassingen van het volledig in Nederland gebouwde schip, kwam de nieuwe Gibraltar in 2020 in de vaart. En net als bij de vorige Gibraltar doet Burando de bevrachting. ‘We zitten al jaren bij Burando. Dat bevalt goed, dus waarom zou je dan weggaan? We zijn altijd loyaal. Richting ons personeel, maar ook bijvoorbeeld richting onze verzekeraar. Onze tanker is bij EOC verzekerd.

Het is het sleutelwoord deze morgen: loyaliteit. ‘We zorgen goed voor ons personeel. Een matroos en een stuurman verdienen bij ons evenveel’, vertelt Diana. Aan boord is de voertaal Engels en zeer geregeld is er overleg tussen eigenaar en bemanning. ‘TV uit en even overleggen. Saamhorigheid is belangrijk.’

Net als veiligheid, zegt Kardas. ‘Soms zet ik een pan gasolie op vuur. Samen met de jongens gaan we dan oefenen. Wat moet je doen als er brand uitbreekt? Kost een paar uur, maar het is zo belangrijk.’

Succesvol vloggen

Halverwege het gesprek pakt Erik zijn vlogcamera. ‘Een DJI Osmo’, vertelt hij. Wekelijks maakt het echtpaar een vlog. Deze losse gefilmde vlogs trekken duizenden kijkers op Youtube. ‘Mag ik van jullie bezoek ook een vlog maken?’ De vraag is nog niet beantwoord of de camera klikt aan. De vlogs hebben een enorm bereik. ‘We hoeven nooit een vacature te plaatsen. Mensen melden zich spontaan. Er is zelfs een wachtlijst.’Diana: ‘Mensen zien hoe hoe het er bij ons aan toegaat. Ze zien dat dat het goed is geregeld voor hen.’

Kookeiland

Dat de bemanning voorop staat, blijkt ook uit de indeling van de Gibraltar, legt Erik uit. ‘Bij scheepsontwerpen zie je vaak dat de verblijven van de eigenaar het grootst zijn. Bij ons niet.

‘De bemanningsverblijven zijn juist luxe en groot. Met een kookeiland, zo mooi hebben de meesten het thuis niet eens.’

Op één ding is Diana Kardas bijzonder gesteld: bedrijfskleding. ‘Ze hoeven bij ons alleen maar een schone onderbroek mee te nemen.’

Korte lijnen bij EOC

‘We zitten al jaren bij EOC. Er wordt meegedacht, de lijnen zijn kort en je kunt altijd bellen.’ Al sinds 2005 is het schip verzekerd bij EOC. ‘EOC ontzorgt je, zodat jij je op andere zaken kunt richten. Ze luisteren ook naar argumenten als je het ergens niet mee eens bent. Je kunt altijd iets bespreken. Zeker omdat EOC veel kennis in huis heeft. Door het persoonlijke contact heb je altijd een aanspreekpunt met een direct nummer. Ook bij de nieuwbouw kwam EOC uiteraard kijken. Maar bij de waardebepaling vertrouwt EOC volledig op de informatie die wij geven. Dat kan omdat je al jaren met elkaar werkt’, vertelt Erik Kardas.

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. Reageren? info@eoc.nl
Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.
Loyaliteit als drijfveer bij YouTube-stel Erik en Diana Kardas van Gibraltar | Schuttevaer.nl
Enjoy Life

Loyaliteit als drijfveer bij YouTube-stel Erik en Diana Kardas van Gibraltar

Erik Kardas en zijn vrouw Diana behoren tot de bekendste binnenvaartondernemers van Nederland. Hun Youtube-kanaal Erik en Diana Enjoy Life trekt wekelijks duizenden kijkers. Reden om eens nader kennis te maken met de even kleurrijk als eigenzinnige Dordtenaren. ‘De voertaal aan boord is Engels en een matroos verdient bij ons evenveel als een stuurman.’

Vlogpaar trekt wekelijks duizenden kijkers.
Vlogpaar trekt wekelijks duizenden kijkers.

Zelf varen zit er de laatste maanden niet in voor Erik Kardas (53). Zijn gezondheid werkt even niet mee. ‘Vorig jaar heb ik twee hartinfarcten gehad.’ Gelukkig vaart de Gibraltar gewoon door en vanaf de wal is de betrokkenheid van Erik groot als altijd. De bemanning is een zelfsturend team, om het maar eens in management-taal te zeggen. ‘De jongens regelen alles zelf. Als iemand ziek is, blijft de ander langer aan boord. Het aflossen doen ze eigenlijk zelf. We werken met Letten. Zij regelen de taxi’s en de tickets, uiteraard betalen wij. En als er iemand een andere baan heeft, wordt er ook een vervanger geregeld.’

Aan het woord is Diana. Zij is de psycholoog, het mensenmens, hij schipper en opleider. Samen zijn de Kardassen een bekende verschijning in de Europese binnenvaart. Hun lange vlogs trekken wekelijkse duizenden kijkers.

Tankschip Gibraltar is volledig in Nederland gebouwd. Het schip vaart voor bevrachter Burando en vervoert nu vooral Fame in het ARA-gebied. (Foto’s René Quist en Erik Kardas)
Tankschip Gibraltar is volledig in Nederland gebouwd. Het schip vaart voor bevrachter Burando en vervoert nu vooral Fame in het ARA-gebied. (Foto’s René Quist en Erik Kardas)

Enjoy Life

Plaats van het gesprek: de Nieuwe Haven van Dordrecht, waar hun motorjacht Enjoy Life ligt te blinken in de voorjaarszon. Hun tanker Gibraltar vaart ergens in het ARA-gebied met Fame. Dat schip (110 bij 11,45 meter) is nog geen twee jaar oud. Eigenlijk was Kardas niet op zoek naar een nieuw schip. Maar een ‘offer you can’t refuse’ noopte hem tot nieuwbouw. ‘Stoppen? Nee, dat hebben we niet overwogen. Dan staat de fiscus meteen op de stoep.’

Nieuwbouw bij GS Yards

‘Bij GS Yards in Groningen lag een casco dat door financiële problemen niet kon worden afgebouwd. Dat schip paste wel bij ons, al was het iets te klein. We hebben maanden in Groningen gebivakkeerd. We hebben het schip helemaal zelf in de verf gezet. Elke dag mocht de bemanning naar de snackbar.’

Loyaliteit belangrijk

Na fikse aanpassingen van het volledig in Nederland gebouwde schip, kwam de nieuwe Gibraltar in 2020 in de vaart. En net als bij de vorige Gibraltar doet Burando de bevrachting. ‘We zitten al jaren bij Burando. Dat bevalt goed, dus waarom zou je dan weggaan? We zijn altijd loyaal. Richting ons personeel, maar ook bijvoorbeeld richting onze verzekeraar. Onze tanker is bij EOC verzekerd.

Het is het sleutelwoord deze morgen: loyaliteit. ‘We zorgen goed voor ons personeel. Een matroos en een stuurman verdienen bij ons evenveel’, vertelt Diana. Aan boord is de voertaal Engels en zeer geregeld is er overleg tussen eigenaar en bemanning. ‘TV uit en even overleggen. Saamhorigheid is belangrijk.’

Net als veiligheid, zegt Kardas. ‘Soms zet ik een pan gasolie op vuur. Samen met de jongens gaan we dan oefenen. Wat moet je doen als er brand uitbreekt? Kost een paar uur, maar het is zo belangrijk.’

Succesvol vloggen

Halverwege het gesprek pakt Erik zijn vlogcamera. ‘Een DJI Osmo’, vertelt hij. Wekelijks maakt het echtpaar een vlog. Deze losse gefilmde vlogs trekken duizenden kijkers op Youtube. ‘Mag ik van jullie bezoek ook een vlog maken?’ De vraag is nog niet beantwoord of de camera klikt aan. De vlogs hebben een enorm bereik. ‘We hoeven nooit een vacature te plaatsen. Mensen melden zich spontaan. Er is zelfs een wachtlijst.’Diana: ‘Mensen zien hoe hoe het er bij ons aan toegaat. Ze zien dat dat het goed is geregeld voor hen.’

Kookeiland

Dat de bemanning voorop staat, blijkt ook uit de indeling van de Gibraltar, legt Erik uit. ‘Bij scheepsontwerpen zie je vaak dat de verblijven van de eigenaar het grootst zijn. Bij ons niet.

‘De bemanningsverblijven zijn juist luxe en groot. Met een kookeiland, zo mooi hebben de meesten het thuis niet eens.’

Op één ding is Diana Kardas bijzonder gesteld: bedrijfskleding. ‘Ze hoeven bij ons alleen maar een schone onderbroek mee te nemen.’

Korte lijnen bij EOC

‘We zitten al jaren bij EOC. Er wordt meegedacht, de lijnen zijn kort en je kunt altijd bellen.’ Al sinds 2005 is het schip verzekerd bij EOC. ‘EOC ontzorgt je, zodat jij je op andere zaken kunt richten. Ze luisteren ook naar argumenten als je het ergens niet mee eens bent. Je kunt altijd iets bespreken. Zeker omdat EOC veel kennis in huis heeft. Door het persoonlijke contact heb je altijd een aanspreekpunt met een direct nummer. Ook bij de nieuwbouw kwam EOC uiteraard kijken. Maar bij de waardebepaling vertrouwt EOC volledig op de informatie die wij geven. Dat kan omdat je al jaren met elkaar werkt’, vertelt Erik Kardas.

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. Reageren? info@eoc.nl
Lees hier alle columns van scheepsverzekeraar EOC.