Boegbeelden

Maritieme boegbeelden van 2022

Schuttevaer schrijft zeven dagen per week over de maritieme wereld. In december maakt de redactie van Schuttevaer de balans op. Wie viel dit jaar op, wie was vaak in het nieuws, ofwel wie waren de maritieme boegbeelden van 2022.

Met recht een maritiem boegbeeld, deze monumentale brug.

De Hef

De Hef is een oude spoorbrug in Rotterdam. Officieel heet de brug de Koningshavenbrug, maar is beter bekend als De Hef. In februari ontstond commotie in Rotterdam omdat de val van deze monumentale brug tijdelijk zou worden verwijderd om het superjacht van Amazon-oprichter en multimiljardair Jeff Bezos naar zee te laten varen. Dat jacht werd gebouwd bij Oceanco in Alblasserdam. Met de masten erop, paste Project Y721 niet onder de brug door.
Het leidde tot felle debatten in de stad. Uiteindelijk koos Oceanco eieren voor haar geld en besloot de masten bij scheepswerf Greenport te monteren. Met recht een maritiem boegbeeld, deze monumentale brug.

Kommer Damen

Nederland heeft één scheepsmagnaat en dat is Kommer Damen. De naamgever van het immer uitdijende scheepsbouwconcern Damen is weliswaar formeel geen CEO meer, maar onderschat zijn invloed binnen het familiebedrijf niet. Voor zijn decennialange inzet voor de Nederlandse scheepsbouwsector werd hij begin november geëerd met een life time achievement award op het Maritime Awards gala.
Wie Damen zag op de Monaco Yacht Show of bij het gala, zag bepaald geen man die aan het einde van zijn loopbaan is beland, eerder iemand die zich verkiesbaar gaat stellen voor het presidentschap van een groot en machtig land.

Kommer Damen.

Annet Koster

De directeur van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR) werd in 2021 nog uitgeroepen tot Havenvrouw van het jaar. Zowel voor als achter de schermen is Annet Koster bezig met een vernieuwingsslag bij de redersvereniging. De KVNR mengt zich actief in tal van discussies. En Koster is letterlijk overal. In de media en op bijna elke relevante netwerkbijeenkomst. Met succes, want de KVNR is weer een partij die het maritieme belang van ons land benadrukt.

Annet Koster.

Leny van Toorenburg

Ze was niet weg te slaan uit de media. Overal verkondigde nautisch-adviseur Leny van Toorenburg van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) dat het aanhoudende laagwater deze zomer echt geen onoverkomelijk problemen opleverde voor de binnenvaart. Van Toorenburg mag dan een oudgediende zijn in de binnenvaart, ze bleef op elke zender optimistisch verkondigen dat de Nederlandse binnenvaart vakbekwaam is en met grote stuurmanskunst door de wateren in binnen- en buitenland koerste. In de binnenvaart zouden nog veel meer mensen moeten opstaan om te vertellen hoe mooi en relevant de sector is.

Leny van Toorenburg.

Raymon Berkhout & Vrienden van de Binnenvaart

Het altijd bezige baasje van de Nederlandse binnenvaart. In het dagelijkse leven is hij general manager bij Dari Shipping, maar hij is een van de drijvende krachten achter de Stichting Vrienden van de Binnenvaart. Samen met Wim Snijders en Gerard Deen wil Berkhout de Nederlandse binnenvaart nadrukkelijk in de spotlight zetten.
Die inzet is te prijzen en zeker omdat de Vrienden van de binnenvaart ook serieus werk maken van fundraising. Niet geheel verwonderlijk dat grote binnenvaartspelers als Bosman en Burando zich bij de Vrienden aansluiten.

Raymon Berkhout.

Sunniva Fluitsma

Tijden veranderen, maar Sunniva Fluitsma blijft. De woordvoerder van de ASV is onvermoeibaar en blijft politiek en media bestoken met lange artikelen die vrijwel altijd hout snijden. Zij en de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) zetten zich onverminderd in voor de belangen van vooral de particuliere schippers. Fluitsma geeft gevraagd en ongevraagd commentaar op alles wat de binnenvaart raakt. Er komt een dag dat zij stopt. En dat zal een groot gemis zijn.

Sunniva Fluitsma.

Chris Kornet

Al menig tipgever wist het vooraf zeker: die armada van LNG-tankers zou niet worden gebouwd. Feit is dat er elke maand een gloednieuwe tanker bij Concordia Damen in Werkendam wordt afgebouwd. Inmiddels staat de teller op 10. En hoewel de torenhoge LNG-prijzen de exploitatie nu lastiger maakt, blijft de werf van Chris Kornet doen wat ze beloven. En de Parsifal-serie was niet de enige prestatie. Met het opleidingsschip Ab Initio was de werf ook voortdurend in het nieuws en als klapstuk kocht Kornet het oude opleidingsschip Beatrix. En bouwt Concordia Damen de eerste nieuwbouwtanker die vaart op waterstof.

Chris Kornet (rechts).

Wim Driessen

Wim Driessen is altijd druk. Vanuit zijn kantoor dat prachtig uitkijkt over de Oude Maas in Zwijndrecht laat RensenDriessen in hoog tempo casco’s bouwen in China. RensenDriessen bouwt niet alleen, maar bemiddelt en ontwerpt net zo hard. De teller staat inmiddels al ver boven de 1000 schepen en alleen al dit jaar kwamen er drie ladingen casco’s naar Nederland. Weinig mensen drukken zo hun stempel op de nieuwbouwmarkt voor de binnenvaart als Wim Driessen. Ook in 2023 zal RenssenDriessen weer een stevig partijtje meeblazen op de nieuwbouwmarkt.

Wim Driessen.

Bart Hoevenaars

Zestig miljoen subsidie binnentikken met Zero Emission Services (ZES). Het is een prestatie van formaat voor CEO Bart Hoevenaars. Het verwisselbare batterijconcept van ZES gooide heel hoge ogen bij het Groeifonds. Het eerste schip, de Alphenaar, vaart sinds september 2021 tussen Alphen a/d Rijn en Moerdijk met bier. Bussenbouwer Ebusco verving energiebedrijf Engie als grootaandeelhouder. 2022 was vooral het jaar van beloftes, volgend jaar moet Hoevenaars laten zien dat ZES de beloftes kan inlossen.

Bart Hoevenaars.

Louis-Robert Cool

Vrijwel alle grote binnenvaartrederijen in Nederland, Duitsland en België praten met Seafar en Louis-Robert Cool. In hun optiek zijn semi-autonome schepen onontbeerlijk om de toekomst van de binnenvaart veilig te stellen.
De onshore centers van Seafar zijn al enige tijd operationeel en het is de verwachting dat er in 2023 fors meer schepen met de technologie van Seafar gaan varen. En zelfs het Nederlandse Shipping Technology gaat in 2023 samenwerken met Seafar. Het is wel te hopen dat er in Nederland een soortgelijk bedrijf opstaat.

Louis-Robert Cool.

Marco en Leendert Hoogendoorn

De broers Marco en Leendert Hoogendoorn uit Hardinxveld-Giessendam hebben hun familiebedrijf Holland Shipyards Group succesvol omgevormd van klassieke scheepswerf tot elektrische schepenspecialist. Uit binnen- en buitenland komen met name overheden naar de werf om daar elektrische ferry’s te bestellen. De broers beperken zich nadrukkelijk niet tot Nederland en zijn succesvol bij ingewikkelde aanbestedingen. Inmiddels zijn batterijschepen de normaalste zaak bij Hoogendoorn en in 2023 levert de werf het eerste waterstofschip af. Vergroening is vooral een kans bij deze broers.

Marco en Leendert Hoogendoorn.

Peter Berdowski

Natuurlijk was 2021 het absolute jaar voor Boskalis door de berging van de Ever Given, maar ook in 2022 was Bokalis betrokken bij tal van bergingsoperaties, zoals die van Ever Forward. De bergers en baggeraars van het concern staan wereldwijd nog altijd hoog aangeschreven. Reden voor grootaandeelhouder HAL om het Papendrechtse bedrijf volledig in te lijven. Grote vraag is of topman Peter Berdowski ook in de nieuwe setting blijft gedijen.

Peter Berdowski.

De binnenvaartschipper

Hij klaagt soms, werkt dag en nacht en of het nu hoog of laag water is, de binnenvaartschipper weet zijn schip veilig van A naar B te manoeuvreren. Vaak voelt hij zich onbegrepen, maar zonder zijn schip en die van de collega langszij, komt Nederland al snel tot stilstand. Zijn wereld verandert in hoog tempo. Vergroening, semi-autonoom varen en een schreeuwend tekort aan personeel maken het leven van de schipper complexer dan ooit. Maar juist het vermogen tot aanpassen is ongeëvenaard sterk bij deze schipper. En juist daarom is de schipper het nummer 1 boegbeeld van 2022.

Maritieme boegbeelden van 2022 | Schuttevaer.nl
Boegbeelden

Maritieme boegbeelden van 2022

Schuttevaer schrijft zeven dagen per week over de maritieme wereld. In december maakt de redactie van Schuttevaer de balans op. Wie viel dit jaar op, wie was vaak in het nieuws, ofwel wie waren de maritieme boegbeelden van 2022.

Met recht een maritiem boegbeeld, deze monumentale brug.

De Hef

De Hef is een oude spoorbrug in Rotterdam. Officieel heet de brug de Koningshavenbrug, maar is beter bekend als De Hef. In februari ontstond commotie in Rotterdam omdat de val van deze monumentale brug tijdelijk zou worden verwijderd om het superjacht van Amazon-oprichter en multimiljardair Jeff Bezos naar zee te laten varen. Dat jacht werd gebouwd bij Oceanco in Alblasserdam. Met de masten erop, paste Project Y721 niet onder de brug door.
Het leidde tot felle debatten in de stad. Uiteindelijk koos Oceanco eieren voor haar geld en besloot de masten bij scheepswerf Greenport te monteren. Met recht een maritiem boegbeeld, deze monumentale brug.

Kommer Damen

Nederland heeft één scheepsmagnaat en dat is Kommer Damen. De naamgever van het immer uitdijende scheepsbouwconcern Damen is weliswaar formeel geen CEO meer, maar onderschat zijn invloed binnen het familiebedrijf niet. Voor zijn decennialange inzet voor de Nederlandse scheepsbouwsector werd hij begin november geëerd met een life time achievement award op het Maritime Awards gala.
Wie Damen zag op de Monaco Yacht Show of bij het gala, zag bepaald geen man die aan het einde van zijn loopbaan is beland, eerder iemand die zich verkiesbaar gaat stellen voor het presidentschap van een groot en machtig land.

Kommer Damen.

Annet Koster

De directeur van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR) werd in 2021 nog uitgeroepen tot Havenvrouw van het jaar. Zowel voor als achter de schermen is Annet Koster bezig met een vernieuwingsslag bij de redersvereniging. De KVNR mengt zich actief in tal van discussies. En Koster is letterlijk overal. In de media en op bijna elke relevante netwerkbijeenkomst. Met succes, want de KVNR is weer een partij die het maritieme belang van ons land benadrukt.

Annet Koster.

Leny van Toorenburg

Ze was niet weg te slaan uit de media. Overal verkondigde nautisch-adviseur Leny van Toorenburg van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) dat het aanhoudende laagwater deze zomer echt geen onoverkomelijk problemen opleverde voor de binnenvaart. Van Toorenburg mag dan een oudgediende zijn in de binnenvaart, ze bleef op elke zender optimistisch verkondigen dat de Nederlandse binnenvaart vakbekwaam is en met grote stuurmanskunst door de wateren in binnen- en buitenland koerste. In de binnenvaart zouden nog veel meer mensen moeten opstaan om te vertellen hoe mooi en relevant de sector is.

Leny van Toorenburg.

Raymon Berkhout & Vrienden van de Binnenvaart

Het altijd bezige baasje van de Nederlandse binnenvaart. In het dagelijkse leven is hij general manager bij Dari Shipping, maar hij is een van de drijvende krachten achter de Stichting Vrienden van de Binnenvaart. Samen met Wim Snijders en Gerard Deen wil Berkhout de Nederlandse binnenvaart nadrukkelijk in de spotlight zetten.
Die inzet is te prijzen en zeker omdat de Vrienden van de binnenvaart ook serieus werk maken van fundraising. Niet geheel verwonderlijk dat grote binnenvaartspelers als Bosman en Burando zich bij de Vrienden aansluiten.

Raymon Berkhout.

Sunniva Fluitsma

Tijden veranderen, maar Sunniva Fluitsma blijft. De woordvoerder van de ASV is onvermoeibaar en blijft politiek en media bestoken met lange artikelen die vrijwel altijd hout snijden. Zij en de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) zetten zich onverminderd in voor de belangen van vooral de particuliere schippers. Fluitsma geeft gevraagd en ongevraagd commentaar op alles wat de binnenvaart raakt. Er komt een dag dat zij stopt. En dat zal een groot gemis zijn.

Sunniva Fluitsma.

Chris Kornet

Al menig tipgever wist het vooraf zeker: die armada van LNG-tankers zou niet worden gebouwd. Feit is dat er elke maand een gloednieuwe tanker bij Concordia Damen in Werkendam wordt afgebouwd. Inmiddels staat de teller op 10. En hoewel de torenhoge LNG-prijzen de exploitatie nu lastiger maakt, blijft de werf van Chris Kornet doen wat ze beloven. En de Parsifal-serie was niet de enige prestatie. Met het opleidingsschip Ab Initio was de werf ook voortdurend in het nieuws en als klapstuk kocht Kornet het oude opleidingsschip Beatrix. En bouwt Concordia Damen de eerste nieuwbouwtanker die vaart op waterstof.

Chris Kornet (rechts).

Wim Driessen

Wim Driessen is altijd druk. Vanuit zijn kantoor dat prachtig uitkijkt over de Oude Maas in Zwijndrecht laat RensenDriessen in hoog tempo casco’s bouwen in China. RensenDriessen bouwt niet alleen, maar bemiddelt en ontwerpt net zo hard. De teller staat inmiddels al ver boven de 1000 schepen en alleen al dit jaar kwamen er drie ladingen casco’s naar Nederland. Weinig mensen drukken zo hun stempel op de nieuwbouwmarkt voor de binnenvaart als Wim Driessen. Ook in 2023 zal RenssenDriessen weer een stevig partijtje meeblazen op de nieuwbouwmarkt.

Wim Driessen.

Bart Hoevenaars

Zestig miljoen subsidie binnentikken met Zero Emission Services (ZES). Het is een prestatie van formaat voor CEO Bart Hoevenaars. Het verwisselbare batterijconcept van ZES gooide heel hoge ogen bij het Groeifonds. Het eerste schip, de Alphenaar, vaart sinds september 2021 tussen Alphen a/d Rijn en Moerdijk met bier. Bussenbouwer Ebusco verving energiebedrijf Engie als grootaandeelhouder. 2022 was vooral het jaar van beloftes, volgend jaar moet Hoevenaars laten zien dat ZES de beloftes kan inlossen.

Bart Hoevenaars.

Louis-Robert Cool

Vrijwel alle grote binnenvaartrederijen in Nederland, Duitsland en België praten met Seafar en Louis-Robert Cool. In hun optiek zijn semi-autonome schepen onontbeerlijk om de toekomst van de binnenvaart veilig te stellen.
De onshore centers van Seafar zijn al enige tijd operationeel en het is de verwachting dat er in 2023 fors meer schepen met de technologie van Seafar gaan varen. En zelfs het Nederlandse Shipping Technology gaat in 2023 samenwerken met Seafar. Het is wel te hopen dat er in Nederland een soortgelijk bedrijf opstaat.

Louis-Robert Cool.

Marco en Leendert Hoogendoorn

De broers Marco en Leendert Hoogendoorn uit Hardinxveld-Giessendam hebben hun familiebedrijf Holland Shipyards Group succesvol omgevormd van klassieke scheepswerf tot elektrische schepenspecialist. Uit binnen- en buitenland komen met name overheden naar de werf om daar elektrische ferry’s te bestellen. De broers beperken zich nadrukkelijk niet tot Nederland en zijn succesvol bij ingewikkelde aanbestedingen. Inmiddels zijn batterijschepen de normaalste zaak bij Hoogendoorn en in 2023 levert de werf het eerste waterstofschip af. Vergroening is vooral een kans bij deze broers.

Marco en Leendert Hoogendoorn.

Peter Berdowski

Natuurlijk was 2021 het absolute jaar voor Boskalis door de berging van de Ever Given, maar ook in 2022 was Bokalis betrokken bij tal van bergingsoperaties, zoals die van Ever Forward. De bergers en baggeraars van het concern staan wereldwijd nog altijd hoog aangeschreven. Reden voor grootaandeelhouder HAL om het Papendrechtse bedrijf volledig in te lijven. Grote vraag is of topman Peter Berdowski ook in de nieuwe setting blijft gedijen.

Peter Berdowski.

De binnenvaartschipper

Hij klaagt soms, werkt dag en nacht en of het nu hoog of laag water is, de binnenvaartschipper weet zijn schip veilig van A naar B te manoeuvreren. Vaak voelt hij zich onbegrepen, maar zonder zijn schip en die van de collega langszij, komt Nederland al snel tot stilstand. Zijn wereld verandert in hoog tempo. Vergroening, semi-autonoom varen en een schreeuwend tekort aan personeel maken het leven van de schipper complexer dan ooit. Maar juist het vermogen tot aanpassen is ongeëvenaard sterk bij deze schipper. En juist daarom is de schipper het nummer 1 boegbeeld van 2022.