Maritime Sisters

Column: De Maritime Sisters op de bres voor ‘bootjes kieken’

We keken er weken naar uit: een tewaterlating. Samen met onze vader onder de boeg van dat grote schip staan, zó dichtbij dat we de luchtverplaatsing door ons haar voelden. Wow! Daar werd de kiem gelegd voor onze maritieme interesse. Nog steeds is bootjes kijken favoriet in het weekend.

De Maritime Sisters schrijven twee keer per maand een column voor Schuttevaer.
De Maritime Sisters schrijven twee keer per maand een column voor Schuttevaer.

Maar niet iedereen stond zich – net als de kleine Maritime Sisters – te vergapen aan equipment op de Europort, destijds nog in de RAI. Wie heeft gekeken naar Maritieme Spraakmakers heeft de oproep van Bas Ort gehoord: ‘We moeten de hele wereld laten weten dat we een fantastische maritieme sector hebben.’

Dat dus! En niet alleen omdat het zo’n geweldige sector ís, maar omdat we hier een enorme kans hebben! Waar Duitsland de autoindustrie heeft – die voor veel mensen toch verbazingwekkend sexyer is – hebben wij de maritieme industrie. Die niet alleen een grote bijdrage levert aan, maar vooral ook randvoorwaardelijk is voor de economie. De maritieme cluster in Nederland is namelijk goed voor een direct toegevoegde waarde van 18,8 miljard euro. Wij generen hiermee circa 2,9% van het bruto binnenlands product (bbp) van Nederland. En bieden werk aan 266.650 personen (2019), een aanzienlijke bijdrage aan de Nederlandse werkgelegenheid.

Daar komt nog eens bovenop dat de sector essentieel is voor de verduurzaming van onze maatschappij, denk aan wind op zee, voeding uit zee, enzovoort. Als dat niet sexy is?!

Maritiem Masterplan

Het plan is er. Met het Maritiem Masterplan zet de sector in op het realiseren van emissieloos varen. En daarmee het behoud van onze voorloperspositie in de productie van innovatieve schepen voor de rest van de wereld.

Opmerkelijk in de tafeldiscussie tussen de spraakmakers: ze waren het roerend eens dat er geld bij moet. Maar daarmee zijn we er niet. Er moet vooral ook talent bij! De sterke handen en slimme koppen die dit masterplan kunnen realiseren.

De arbeidsmarkt staat op zijn kop, de vraag naar technisch geschoold personeel is enorm en wordt in de toekomst alleen maar groter. We moeten met elkaar innoveren om de oplossingen voor de energietransitie te bedenken en te realiseren.

Instagram en TikTok

Dus laten we niet vandaag maar gisteren beginnen met het uitdragen van onze machtig mooie sector naar de buitenwereld. Het is tijd om onze deuren te openen met stageplaatsen of traineeships. Om actief aanwezig te zijn op carrièrebeurzen, open dagen. Denk verder dan sponsoring van lokale voetbalclubs; geef eens een gastles en vertel over de banen in je bedrijf op platformen die kinderen en jongeren bezoeken. Wees dus niet bang voor kanalen als Instagram en TikTok! Laat de mensen zien achter je bedrijf, het mooie werk wat ze doen en hoe dit bijdraagt aan de energietransitie. De nieuwe generatie vindt een fors salaris en dikke auto niet het belangrijkst, ze willen impact maken en een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst.

Laten wij dat nu ook precies nodig hebben. We hebben de kans om Nederland opnieuw op de wereldkaart te plotten als maritiem innovatieland. Maar we moeten dat wél zelf creëren en verzilveren. De trossen zijn al los, doe jij mee? Full speed ahead naar een duurzame maritieme toekomst!

Lees ook:

Column: Afrekenen met grijze haren en voorspelbaarheid

Column: Laat jongeren de binnenvaart beleven

Column: De Maritime Sisters op de bres voor ‘bootjes kieken’ | Schuttevaer.nl
Maritime Sisters

Column: De Maritime Sisters op de bres voor ‘bootjes kieken’

We keken er weken naar uit: een tewaterlating. Samen met onze vader onder de boeg van dat grote schip staan, zó dichtbij dat we de luchtverplaatsing door ons haar voelden. Wow! Daar werd de kiem gelegd voor onze maritieme interesse. Nog steeds is bootjes kijken favoriet in het weekend.

De Maritime Sisters schrijven twee keer per maand een column voor Schuttevaer.
De Maritime Sisters schrijven twee keer per maand een column voor Schuttevaer.

Maar niet iedereen stond zich – net als de kleine Maritime Sisters – te vergapen aan equipment op de Europort, destijds nog in de RAI. Wie heeft gekeken naar Maritieme Spraakmakers heeft de oproep van Bas Ort gehoord: ‘We moeten de hele wereld laten weten dat we een fantastische maritieme sector hebben.’

Dat dus! En niet alleen omdat het zo’n geweldige sector ís, maar omdat we hier een enorme kans hebben! Waar Duitsland de autoindustrie heeft – die voor veel mensen toch verbazingwekkend sexyer is – hebben wij de maritieme industrie. Die niet alleen een grote bijdrage levert aan, maar vooral ook randvoorwaardelijk is voor de economie. De maritieme cluster in Nederland is namelijk goed voor een direct toegevoegde waarde van 18,8 miljard euro. Wij generen hiermee circa 2,9% van het bruto binnenlands product (bbp) van Nederland. En bieden werk aan 266.650 personen (2019), een aanzienlijke bijdrage aan de Nederlandse werkgelegenheid.

Daar komt nog eens bovenop dat de sector essentieel is voor de verduurzaming van onze maatschappij, denk aan wind op zee, voeding uit zee, enzovoort. Als dat niet sexy is?!

Maritiem Masterplan

Het plan is er. Met het Maritiem Masterplan zet de sector in op het realiseren van emissieloos varen. En daarmee het behoud van onze voorloperspositie in de productie van innovatieve schepen voor de rest van de wereld.

Opmerkelijk in de tafeldiscussie tussen de spraakmakers: ze waren het roerend eens dat er geld bij moet. Maar daarmee zijn we er niet. Er moet vooral ook talent bij! De sterke handen en slimme koppen die dit masterplan kunnen realiseren.

De arbeidsmarkt staat op zijn kop, de vraag naar technisch geschoold personeel is enorm en wordt in de toekomst alleen maar groter. We moeten met elkaar innoveren om de oplossingen voor de energietransitie te bedenken en te realiseren.

Instagram en TikTok

Dus laten we niet vandaag maar gisteren beginnen met het uitdragen van onze machtig mooie sector naar de buitenwereld. Het is tijd om onze deuren te openen met stageplaatsen of traineeships. Om actief aanwezig te zijn op carrièrebeurzen, open dagen. Denk verder dan sponsoring van lokale voetbalclubs; geef eens een gastles en vertel over de banen in je bedrijf op platformen die kinderen en jongeren bezoeken. Wees dus niet bang voor kanalen als Instagram en TikTok! Laat de mensen zien achter je bedrijf, het mooie werk wat ze doen en hoe dit bijdraagt aan de energietransitie. De nieuwe generatie vindt een fors salaris en dikke auto niet het belangrijkst, ze willen impact maken en een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst.

Laten wij dat nu ook precies nodig hebben. We hebben de kans om Nederland opnieuw op de wereldkaart te plotten als maritiem innovatieland. Maar we moeten dat wél zelf creëren en verzilveren. De trossen zijn al los, doe jij mee? Full speed ahead naar een duurzame maritieme toekomst!

Lees ook:

Column: Afrekenen met grijze haren en voorspelbaarheid

Column: Laat jongeren de binnenvaart beleven