Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Nederlandse Lucia Luijten aan het roer van de CCR

STRAATSBURG

Ze nam ontslag als hoofd van de afdeling Binnenvaart en Vaarwegen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verkocht haar huis in Gouda en verhuisde met haar man naar Straatsburg, domicilie van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Lucia Luijten is sinds 1 november de nieuwe secretaris-generaal van de CCR. Ze blikt op deze pagina’s terug op haar werk op het ministerie en vertelt wat de komende jaren haar speerpunten zijn.

1 / 1
'CCR kan binnenvaart ondersteunen bij grote veranderingen'. (Foto Erik van Huizen)

'CCR kan binnenvaart ondersteunen bij grote veranderingen'. (Foto Erik van Huizen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Erik van Huizen)

Reacties (3)
  • vofnelly

    Het gelijkt hier op een kopy van onze voormalige minister van verkeer en waterstaat
    Mevrouw Smit (Smit Kroes) die heeft onze bedrijfstak ook niet veel goeds gebracht.

    Deze mevrouw heeft er voor gezorgd, althans zo lees ik in het stuk, dat overal de vuilcontainers zijn verdwenen. Althans er zijn er veel verdwenen en wat er nog staat moet je een pas voor hebben. Ze schijnt er trots op te zijn. Ik heb alleen nog nergens kunnen lezen hoeveel vuil ze nu in nemen en hoeveel het vroeger was. Ik herinner mij dat bijv. op de Volkerak wagentjes reden met een aantal gesleepte karren vol met afval. Nadien nooit meer gezien. Waar zal het vuil nu blijven, we proberen het bij bedrijven te lozen en een groot gedeelte zal waarschijnlijk s,nacht aan de natuur toevertrouwd worden.
    Deze mevrouw verdient waarschijnlijk een buiten proportioneel salaris maar ze verdient het niet!

  • Berend

    Van deze dame heb ik alleen nog maar negatieve dingen gehoord. Jammer dat zo iemand de CCR moet gaan leiden, triest.

  • nosceorbis

    Grote punten? Verduurzaming? Technische eisen aan schepen? Ik zal u nog een paar veel grotere en urgentere punten geven: Ligplaatsen! Autoafzetsteigers! Al jaren moet de scheepvaart schoner en veiliger… maar desondanks moeten wij maar accepteren dat de vaarweg onveiliger wordt? Accepteren dat er steeds meer ligplaatsen verdwijnen en er maar mondjesmaat wat voor in de plaats terug komt. Dat schutshafens in Duitsland in grote getalen zijn veranderd in jachthavens. En sluizenkanalen in de boven Rijn die nog altijd bestaan uit schuine oevers waar veilig vastmaken een illusie is. Heb als CCR de ballen om ook een technische standaard op te stellen betreffende vaarwegen. Verplichte veilige ligplaatsen voor en na sluizen. Voldoende overnachtingshavens om elke x aantal km met voldoende ruimte voor het scheepvaartverkeer. De scheepvaart is uiteindelijk zo veilig als de vaarweg waarop deze vaart…

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook