Havenmeester Rotterdam: agressie richting havendienst neemt toe

Medewerkers van de Rotterdamse havendienst hebben steeds vaker te maken met verbale agressie en bedreigingen als zij schepen controleren. Dat zei René de Vries in een toelichting op de nautische jaarcijfers 2021. De havendienst heeft in 2021 ruim 468 processen-verbaal uitgedeeld bij controles. De Vries noemt de bedreigingen onacceptabel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Een verbod is alleen handhaafbaar als er een legaal alternatief is. Dat geldt voor een generatorverbod versus walstroom, maar b.v. ook voor een wildplasverbod versus openbare toiletten en/of een convenant met de HoReCa over toiletgebruik.
    Het wilplasverbod mocht alleen ingevoerd worden nadat er een convenant met de HoReCa was geregeld.
    Dat bewijst de verplichting tot een legaal alternatief. M.a.w. tijdens de LockDown is er geen alternatief.
    In Arnhem b.v. is het openbare toilet niet met een muntje te openen tussen 23:00 en 08:00 uur.
    Je kan moeilijk verlangen dat iedereen het dan 9 uren lang ophoudt. Een boom bemesten is dan de enige optie.
    Naar mijn idee had die schipper Van der Vlies in hoger beroep moeten gaan toen die van de rechter ongelijk kreeg.
    Een alternatief kan zijn om zowel de roef als het stuurhutdak vol te leggen met zonnepanelen, zodat je wel voldoende stroom voor huishoudelijk gebruik hebt, dan heb je zelden nog walstroom nodig.
    Met 9 panelen en een tractieaccuset van 12×2=24 Vdc= / 1.000 Ah en enkele sinus omvormers moet het toch lukken.
    Eventueel zelfs nog een windmolentje en/of schroefas generator die op getijde- en/of rivierstroom ook stroom kan opwekken. Misschien in de nabije toekomst een generator op waterstof? Een brandstofcel kan nu al.
    En i.p.v. direct als eerste de kabel uit te leggen, beginnen met welke kast heeft een nog werkende aansluiting vrij?

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Nou BLN, gezien het aantal reacties (met terecht commentaar) zo te zien wordt het tijd om ook eens met wat ‘agressie’ voor de werkende walstroom op te komen bij het havenbedrijf. Blijkbaar ontstaat deze agressie doordat de zaakjes bij het havenbedrijf niet goed geregeld zijn …

    Geplaatst door: laurina op
  • Van der Vlies,
    Nu wil het toeval, dat ik al sinds de pilot, begin 2000 ?? al ben betrokken met allerlei proeven en de bevindingen daarover met enkele collega’s.
    Dus al dit soort dingen heb ik langs zien komen de afgelopen jaren.
    Ook b.v. kort afmeren voor boodschappen, of nachts niet aansluiten omdat je niet weet of de tussenliggende buren niet aanstonds vertrekken, ook de aansluiting toen nog per telefoon, daaraan gekoppeld de betalingen, ging dus in den beginne allemaal niet zo soepel.
    Daarnaast was ik als vriend van onze toenmalige vertegenwoordiger (Jan Walstroom) hele dagen en avonden bezig om dit inderdaad anders te laten verlopen, ben een paar keer mee geweest naar het Haven Bedrijf Rotterdam.
    Heb daar toen veel gehoord, gezien en geleerd.
    Nagenoeg alle branche organisaties waren betrokken, maar niet bij machte om er een voor ons geheel voldoende systeem van te maken.
    En geloof mij, als bestuurslid van BLN-KSV Schuttevaer afd. Rijnmond, zijn we er nog steeds me bezig, er gaan weinig vergaderingen voorbij waar het niet wordt benoemd, en weer aanbevelingen, suggesties, of ook wel eisen worden gesteld.
    Maar starre houding door wetgeving zorgen inderdaad voor een hoop ellende.

    Ga de discussie maar sluiten, want die moeten wij hier niet voeren, maar naar het Haven Bedrijf Rotterdam communiceren.
    Wie weet, misschien leest de heer René de Vries mee, en is het moment voor bezinning.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Beste meneer de Vries u klaagt over agressie tegen u mensen wilt u misschien ook eens een onderzoek in stellen naar hoe agressief en minderwaardig u mensen zich gedragen tegenover de schippers en hun gezinnen wand dan weet ik u wel te vertellen dat er dan een heel ander artikel in deze krant komt te staan

    Geplaatst door: Rolf Wester op
  • Beste Sjaak, ik heb in Dec 2019 een soortgelijk geval meegemaakt in het Wantij . Ik lag op sputpalen en de stroomkast buiten werking. Boetes opgelegd gekregen van 2x € 240,- . Dit voor laten komen, afgelopen oktober voor de rechter die reageerde dat het nu emaal de wet is en het verder het probleem vd schipper. Er mag niet gemeerd worden met draaiende generator of er nu walstroom is of niet.Volgens hem moesten we het zelf of met onze organisatie oplossen. Vroeger was er een walstroomplicht en moest de overheid die stroom beschikbaar stellen, nu is er een generatorverbod en valt de verplichting stroom te leveren weg. Dit hebben onze organisaties laten gebeuren en zij doen er niets aan.
    Wat betreft kort lontje, ik zou de havenbeambten wel eens willen zien als ze thuis te horen krijgen dat er de komende 24 uur geen stroom is, ik denk dat er dan ook veel korte lontjes zijn.

    Geplaatst door: Van der Vlies op
  • Bij een verplichting tot afname van walstroom, hoort uiteraard onder alle omstandigheden, ook de verplichting tot levering.
    Zolang dat niet adequaat wordt opgepakt blijven de discussies.
    Of je dit als schipper agressief moet doen,,,,,?
    Het is mij en de mensen van de RPA op eerste Kerstdag 2011, aan de Maaskade gelukkig gelukt, om de zaak rustig af te handelen, met nadruk op de mensen van de RPA, die dit ook zeer vervelend vonden, maar van hogerhand opdracht kregen om een Proces-Verbaal op te stellen.
    Helaas is het toen opgemaakte Proces-Verbaal later geseponeerd, waardoor hierover toen geen gerechtelijke uitspraak is gekomen, we modderen dus schijnbaar nog steeds verder.

    Sjaak van Wijk

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Er heerst een despotisch regime.

    Geplaatst door: azolla op
  • De problemen zitten ook in de instelling van toetsenbord ridders bij de havendienst. Veraf van de werkvloer, gezeteld op de apenrots Wilhelminapier . Minzaam kijkend. Ik en ik denk vele met mij ervaren iedere dag de negatieve effecten van ontbrekende communicatie. Vorig jaar Maashaven. Stroomkast bleek na 2 weken wederom aangemeerd nog niet hersteld. Havendienst verantwoordelijke pogen te bellen. ( Lange leve het telefoon abonnement met onbeperkt belminuten) Eer er een medewerker / account manager gevonden was die bekend was walstroom. Het begint bij de telefoniste. Uiteindelijk is dankzij inspanningen van BLN er schot in de zaak gekomen.
    Tip voor mijnheer de Vries: Kom eens uit de Ivoren Toren. En zoek een persoonlijk contact met een haven gebruiker. Werkt goed , er zijn bedrijven waar de grote baas ook op de werkvloer komt. Communicatie werkt. Op gelijk niveau nog beter .
    En een nieuwe lichting patrouille boot bemanning met nauwelijks nautische binding maakt het niet beter.

    Geplaatst door: J.Teunisse op
  • Geachte heer de Vries, Als wij na vast te hebben gemaakt, auto aan de wal gezet, 40 meter zware stroomkabel hebben uitgelegd moeten ontdekken dat de enig bereikbare walstroomkast in zijn geheel niet functioneert. De storingsdienst moeten bellen, welke 1 1/2 uur later concludeert dat de gehele kast nog niet onder spanning is gezet door Tennet, waarop vervolgens nog weer uren gewacht moet gaan worden. Als je dan in een dergelijke situatie op zaterdagmiddag 16u30 aan de havendienst om een ontheffing vraagt om even een paar uur met generator te mogen draaien, zodat je in ieder geval het warm eten kan koken, een reactie krijgt: “Nee, dan moet u maar een ander plekje zoeken.” Vind ik het niet heel gek dat er (verbaal) agressief wordt gereageerd richting de havendienst… Ik denk dat u aan de hand van deze toename eerst hand in eigen boezem moet steken en eens heel goed moet nadenken of deze toename van agressie niet een gevolg is van het volstrekt onmenselijk behandelen van schippers (wij zijn ook mensen!). De stelregel behoord te zijn: Als de walstroomaansluiting niet functioneert, moet de havendienst ontheffing verlenen tot de storing aan de walstroomaansluiting is verholpen. U moet daarnaast niet vergeten dat opnieuw verhalen meer milieuvervuiling en hinder voor de omgeving oplevert dan de paar uur dat de generator moet draaien.

    Liam Feenstra
    Nosce Orbis

    Geplaatst door: nosceorbis op
  • Helemaal eens met dhr Hovestadt!
    Eenzijdige berichtgeving is dit, de oorzaak van de
    agressie wordt niet vermeld en ik heb het nooit bij de hand gehad, maar wanneer een kast niet werkt dan accepteer ik ook geen proces verbaal. Het probleem ligt dan aan de wal en moet daar dan opgelost worden.
    Onbegrip en onredelijke handhaving leidt tot agressie, dat is vrij logisch!

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • Beste meneer de Vries, het klopt dat we al 10 jaar aan de Walstroom moeten. Maar zorg er dan ook voor dat alle walstroom aansluitingen werken. Daar zit de oorzaak van de agressie. Het niet willen luisteren naar de schippers die netjes aangeven dat er storing is maar vervolgens wel handhavers op bezoek krijgen.
    U en ik vinden de agressie onacceptabel maar het is wel verklaarbaar. Dus u weet wat u eraan kan doen.

    Chris Hovestadt
    Mbs Kadima.

    Geplaatst door: C.D. Hovestadt op

Reageer

Havenmeester Rotterdam: agressie richting havendienst neemt toe | Schuttevaer.nl

Havenmeester Rotterdam: agressie richting havendienst neemt toe

Medewerkers van de Rotterdamse havendienst hebben steeds vaker te maken met verbale agressie en bedreigingen als zij schepen controleren. Dat zei René de Vries in een toelichting op de nautische jaarcijfers 2021. De havendienst heeft in 2021 ruim 468 processen-verbaal uitgedeeld bij controles. De Vries noemt de bedreigingen onacceptabel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Een verbod is alleen handhaafbaar als er een legaal alternatief is. Dat geldt voor een generatorverbod versus walstroom, maar b.v. ook voor een wildplasverbod versus openbare toiletten en/of een convenant met de HoReCa over toiletgebruik.
    Het wilplasverbod mocht alleen ingevoerd worden nadat er een convenant met de HoReCa was geregeld.
    Dat bewijst de verplichting tot een legaal alternatief. M.a.w. tijdens de LockDown is er geen alternatief.
    In Arnhem b.v. is het openbare toilet niet met een muntje te openen tussen 23:00 en 08:00 uur.
    Je kan moeilijk verlangen dat iedereen het dan 9 uren lang ophoudt. Een boom bemesten is dan de enige optie.
    Naar mijn idee had die schipper Van der Vlies in hoger beroep moeten gaan toen die van de rechter ongelijk kreeg.
    Een alternatief kan zijn om zowel de roef als het stuurhutdak vol te leggen met zonnepanelen, zodat je wel voldoende stroom voor huishoudelijk gebruik hebt, dan heb je zelden nog walstroom nodig.
    Met 9 panelen en een tractieaccuset van 12×2=24 Vdc= / 1.000 Ah en enkele sinus omvormers moet het toch lukken.
    Eventueel zelfs nog een windmolentje en/of schroefas generator die op getijde- en/of rivierstroom ook stroom kan opwekken. Misschien in de nabije toekomst een generator op waterstof? Een brandstofcel kan nu al.
    En i.p.v. direct als eerste de kabel uit te leggen, beginnen met welke kast heeft een nog werkende aansluiting vrij?

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Nou BLN, gezien het aantal reacties (met terecht commentaar) zo te zien wordt het tijd om ook eens met wat ‘agressie’ voor de werkende walstroom op te komen bij het havenbedrijf. Blijkbaar ontstaat deze agressie doordat de zaakjes bij het havenbedrijf niet goed geregeld zijn …

    Geplaatst door: laurina op
  • Van der Vlies,
    Nu wil het toeval, dat ik al sinds de pilot, begin 2000 ?? al ben betrokken met allerlei proeven en de bevindingen daarover met enkele collega’s.
    Dus al dit soort dingen heb ik langs zien komen de afgelopen jaren.
    Ook b.v. kort afmeren voor boodschappen, of nachts niet aansluiten omdat je niet weet of de tussenliggende buren niet aanstonds vertrekken, ook de aansluiting toen nog per telefoon, daaraan gekoppeld de betalingen, ging dus in den beginne allemaal niet zo soepel.
    Daarnaast was ik als vriend van onze toenmalige vertegenwoordiger (Jan Walstroom) hele dagen en avonden bezig om dit inderdaad anders te laten verlopen, ben een paar keer mee geweest naar het Haven Bedrijf Rotterdam.
    Heb daar toen veel gehoord, gezien en geleerd.
    Nagenoeg alle branche organisaties waren betrokken, maar niet bij machte om er een voor ons geheel voldoende systeem van te maken.
    En geloof mij, als bestuurslid van BLN-KSV Schuttevaer afd. Rijnmond, zijn we er nog steeds me bezig, er gaan weinig vergaderingen voorbij waar het niet wordt benoemd, en weer aanbevelingen, suggesties, of ook wel eisen worden gesteld.
    Maar starre houding door wetgeving zorgen inderdaad voor een hoop ellende.

    Ga de discussie maar sluiten, want die moeten wij hier niet voeren, maar naar het Haven Bedrijf Rotterdam communiceren.
    Wie weet, misschien leest de heer René de Vries mee, en is het moment voor bezinning.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Beste meneer de Vries u klaagt over agressie tegen u mensen wilt u misschien ook eens een onderzoek in stellen naar hoe agressief en minderwaardig u mensen zich gedragen tegenover de schippers en hun gezinnen wand dan weet ik u wel te vertellen dat er dan een heel ander artikel in deze krant komt te staan

    Geplaatst door: Rolf Wester op
  • Beste Sjaak, ik heb in Dec 2019 een soortgelijk geval meegemaakt in het Wantij . Ik lag op sputpalen en de stroomkast buiten werking. Boetes opgelegd gekregen van 2x € 240,- . Dit voor laten komen, afgelopen oktober voor de rechter die reageerde dat het nu emaal de wet is en het verder het probleem vd schipper. Er mag niet gemeerd worden met draaiende generator of er nu walstroom is of niet.Volgens hem moesten we het zelf of met onze organisatie oplossen. Vroeger was er een walstroomplicht en moest de overheid die stroom beschikbaar stellen, nu is er een generatorverbod en valt de verplichting stroom te leveren weg. Dit hebben onze organisaties laten gebeuren en zij doen er niets aan.
    Wat betreft kort lontje, ik zou de havenbeambten wel eens willen zien als ze thuis te horen krijgen dat er de komende 24 uur geen stroom is, ik denk dat er dan ook veel korte lontjes zijn.

    Geplaatst door: Van der Vlies op
  • Bij een verplichting tot afname van walstroom, hoort uiteraard onder alle omstandigheden, ook de verplichting tot levering.
    Zolang dat niet adequaat wordt opgepakt blijven de discussies.
    Of je dit als schipper agressief moet doen,,,,,?
    Het is mij en de mensen van de RPA op eerste Kerstdag 2011, aan de Maaskade gelukkig gelukt, om de zaak rustig af te handelen, met nadruk op de mensen van de RPA, die dit ook zeer vervelend vonden, maar van hogerhand opdracht kregen om een Proces-Verbaal op te stellen.
    Helaas is het toen opgemaakte Proces-Verbaal later geseponeerd, waardoor hierover toen geen gerechtelijke uitspraak is gekomen, we modderen dus schijnbaar nog steeds verder.

    Sjaak van Wijk

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Er heerst een despotisch regime.

    Geplaatst door: azolla op
  • De problemen zitten ook in de instelling van toetsenbord ridders bij de havendienst. Veraf van de werkvloer, gezeteld op de apenrots Wilhelminapier . Minzaam kijkend. Ik en ik denk vele met mij ervaren iedere dag de negatieve effecten van ontbrekende communicatie. Vorig jaar Maashaven. Stroomkast bleek na 2 weken wederom aangemeerd nog niet hersteld. Havendienst verantwoordelijke pogen te bellen. ( Lange leve het telefoon abonnement met onbeperkt belminuten) Eer er een medewerker / account manager gevonden was die bekend was walstroom. Het begint bij de telefoniste. Uiteindelijk is dankzij inspanningen van BLN er schot in de zaak gekomen.
    Tip voor mijnheer de Vries: Kom eens uit de Ivoren Toren. En zoek een persoonlijk contact met een haven gebruiker. Werkt goed , er zijn bedrijven waar de grote baas ook op de werkvloer komt. Communicatie werkt. Op gelijk niveau nog beter .
    En een nieuwe lichting patrouille boot bemanning met nauwelijks nautische binding maakt het niet beter.

    Geplaatst door: J.Teunisse op
  • Geachte heer de Vries, Als wij na vast te hebben gemaakt, auto aan de wal gezet, 40 meter zware stroomkabel hebben uitgelegd moeten ontdekken dat de enig bereikbare walstroomkast in zijn geheel niet functioneert. De storingsdienst moeten bellen, welke 1 1/2 uur later concludeert dat de gehele kast nog niet onder spanning is gezet door Tennet, waarop vervolgens nog weer uren gewacht moet gaan worden. Als je dan in een dergelijke situatie op zaterdagmiddag 16u30 aan de havendienst om een ontheffing vraagt om even een paar uur met generator te mogen draaien, zodat je in ieder geval het warm eten kan koken, een reactie krijgt: “Nee, dan moet u maar een ander plekje zoeken.” Vind ik het niet heel gek dat er (verbaal) agressief wordt gereageerd richting de havendienst… Ik denk dat u aan de hand van deze toename eerst hand in eigen boezem moet steken en eens heel goed moet nadenken of deze toename van agressie niet een gevolg is van het volstrekt onmenselijk behandelen van schippers (wij zijn ook mensen!). De stelregel behoord te zijn: Als de walstroomaansluiting niet functioneert, moet de havendienst ontheffing verlenen tot de storing aan de walstroomaansluiting is verholpen. U moet daarnaast niet vergeten dat opnieuw verhalen meer milieuvervuiling en hinder voor de omgeving oplevert dan de paar uur dat de generator moet draaien.

    Liam Feenstra
    Nosce Orbis

    Geplaatst door: nosceorbis op
  • Helemaal eens met dhr Hovestadt!
    Eenzijdige berichtgeving is dit, de oorzaak van de
    agressie wordt niet vermeld en ik heb het nooit bij de hand gehad, maar wanneer een kast niet werkt dan accepteer ik ook geen proces verbaal. Het probleem ligt dan aan de wal en moet daar dan opgelost worden.
    Onbegrip en onredelijke handhaving leidt tot agressie, dat is vrij logisch!

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • Beste meneer de Vries, het klopt dat we al 10 jaar aan de Walstroom moeten. Maar zorg er dan ook voor dat alle walstroom aansluitingen werken. Daar zit de oorzaak van de agressie. Het niet willen luisteren naar de schippers die netjes aangeven dat er storing is maar vervolgens wel handhavers op bezoek krijgen.
    U en ik vinden de agressie onacceptabel maar het is wel verklaarbaar. Dus u weet wat u eraan kan doen.

    Chris Hovestadt
    Mbs Kadima.

    Geplaatst door: C.D. Hovestadt op

Reageer