‘2021 was toch best een normaal jaar voor EOC’

Ton van Dongen is directeur Leden bij EOC. Hij kijkt ondanks de coronapandemie toch terug op een tamelijk normaal jaar.

Ton van Dongen, directeur Leden. (Foto EOC)
Ton van Dongen, directeur Leden. (Foto EOC)

‘Het was voor EOC qua schadelast een redelijk stabiel en normaal jaar. De premie en de schade zijn redelijk in balans gebleven. Daarom gaan de premies volgend jaar ook minder omhoog dan de huidige en ook voor volgend jaar verwachte hoge inflatie.

‘Op het gebied van aansprakelijkheid, de P&I-verzekering, hebben we zelf niet zoveel schade gehad. Maar wereldwijd zijn er wel veel en een aantal forse P & I-schades gevallen. Daar gaat de premie dan wel omhoog over de gehele markt. We zagen in 2021 een vergelijkbaar aantal schades echter waren deze wel duurder per schadegeval.

Innovatie

‘Waar we wel veel tijd in hebben gestoken is onderzoek naar innovatie. Wat betekenen die innovaties voor onze verzekeringsvoorwaarden en de daarbij  horende premies. Moeten we deze aanpassen vanwege het hogere risico’s en daarmee kosten die innovaties nou eenmaal met zich meerbrengen? Je moet dan denken aan semi-autonoom varen, varen op afstandbediening, alternatieve brandstoffen en nieuwe schonere motoren (Stage-V) die steeds vaker worden ingebouwd. Die innovaties lijken heel geleidelijk te gaan, maar het kan ook ineens heel snel gaan. Dan moet je als EOC er wel klaar voor zijn.’

Op het gebied van biobrandstoffen heeft EOC zich behoorlijk ingespannen om het gevaar van de biodiesel fame onder de aandacht te brengen van de minister. ‘Zeker omdat wij het veiligheidsrisico voor onze leden zo belangrijk vinden. Ook vonden we het van belang om te laten zien dat niet alleen belangenorganisaties, bunkerbedrijven en motorenleveranciers zich zorgen maakten over FAME, maar ook een verzekeraar. Wij herkenden het probleem van FAME-bijmenging. Inmiddels is bekend geworden dat de minister heeft besloten deze wetgeving met een jaar uit te stellen.’

Hoewel de reguliere beroepsvaart beperkt economische last had van de coronapandemie, was dat bij de chartervaart heel anders. ‘Daarom hebben we de extra stilligregeling ingevoerd. Dat was echt de zwaarst getroffen groep. Er mochten geen mensen meer aan boord.’

Corona

Corona heeft dit jaar ook weer een behoorlijke impact gehad op bedrijfsvoering van EOC. ‘We hebben weer veel digitaal moeten vergaderen.’

Een mijlpaal van 2021 was het 20.000ste vaartuig dat EOC verzekerd heeft, de mts Rival van Tonny van Strien. ‘We groeien nog steeds in de binnenvaart en helemaal in de pleziervaart. Er komt een steeds groter deel van omzet uit de pleziervaart en dat is een prettige ontwikkeling.’

In 2022 neemt EOC de rechtsbijstand weer in eigen hand. Dat besteedde EOC uit aan een derde partij. ‘We hebben nu een dochteronderneming opgezet: EOC Rechtsbijstand BV. Dit om de lijnen korter te maken en de service naar onze leden te vergroten. Er zitten daar nu mensen met kennis en achtergrond in de scheepvaart.’

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. 

Reageren? info@eoc.nl

Lees ook:

Waarom doet EOC inspecties?

‘2021 was toch best een normaal jaar voor EOC’ | Schuttevaer.nl

‘2021 was toch best een normaal jaar voor EOC’

Ton van Dongen is directeur Leden bij EOC. Hij kijkt ondanks de coronapandemie toch terug op een tamelijk normaal jaar.

Ton van Dongen, directeur Leden. (Foto EOC)
Ton van Dongen, directeur Leden. (Foto EOC)

‘Het was voor EOC qua schadelast een redelijk stabiel en normaal jaar. De premie en de schade zijn redelijk in balans gebleven. Daarom gaan de premies volgend jaar ook minder omhoog dan de huidige en ook voor volgend jaar verwachte hoge inflatie.

‘Op het gebied van aansprakelijkheid, de P&I-verzekering, hebben we zelf niet zoveel schade gehad. Maar wereldwijd zijn er wel veel en een aantal forse P & I-schades gevallen. Daar gaat de premie dan wel omhoog over de gehele markt. We zagen in 2021 een vergelijkbaar aantal schades echter waren deze wel duurder per schadegeval.

Innovatie

‘Waar we wel veel tijd in hebben gestoken is onderzoek naar innovatie. Wat betekenen die innovaties voor onze verzekeringsvoorwaarden en de daarbij  horende premies. Moeten we deze aanpassen vanwege het hogere risico’s en daarmee kosten die innovaties nou eenmaal met zich meerbrengen? Je moet dan denken aan semi-autonoom varen, varen op afstandbediening, alternatieve brandstoffen en nieuwe schonere motoren (Stage-V) die steeds vaker worden ingebouwd. Die innovaties lijken heel geleidelijk te gaan, maar het kan ook ineens heel snel gaan. Dan moet je als EOC er wel klaar voor zijn.’

Op het gebied van biobrandstoffen heeft EOC zich behoorlijk ingespannen om het gevaar van de biodiesel fame onder de aandacht te brengen van de minister. ‘Zeker omdat wij het veiligheidsrisico voor onze leden zo belangrijk vinden. Ook vonden we het van belang om te laten zien dat niet alleen belangenorganisaties, bunkerbedrijven en motorenleveranciers zich zorgen maakten over FAME, maar ook een verzekeraar. Wij herkenden het probleem van FAME-bijmenging. Inmiddels is bekend geworden dat de minister heeft besloten deze wetgeving met een jaar uit te stellen.’

Hoewel de reguliere beroepsvaart beperkt economische last had van de coronapandemie, was dat bij de chartervaart heel anders. ‘Daarom hebben we de extra stilligregeling ingevoerd. Dat was echt de zwaarst getroffen groep. Er mochten geen mensen meer aan boord.’

Corona

Corona heeft dit jaar ook weer een behoorlijke impact gehad op bedrijfsvoering van EOC. ‘We hebben weer veel digitaal moeten vergaderen.’

Een mijlpaal van 2021 was het 20.000ste vaartuig dat EOC verzekerd heeft, de mts Rival van Tonny van Strien. ‘We groeien nog steeds in de binnenvaart en helemaal in de pleziervaart. Er komt een steeds groter deel van omzet uit de pleziervaart en dat is een prettige ontwikkeling.’

In 2022 neemt EOC de rechtsbijstand weer in eigen hand. Dat besteedde EOC uit aan een derde partij. ‘We hebben nu een dochteronderneming opgezet: EOC Rechtsbijstand BV. Dit om de lijnen korter te maken en de service naar onze leden te vergroten. Er zitten daar nu mensen met kennis en achtergrond in de scheepvaart.’

Dit artikel wordt u aangeboden door EOC. 

Reageren? info@eoc.nl

Lees ook:

Waarom doet EOC inspecties?