Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘Wij hoeven nooit op vakantie’

WERKENDAM

De Geja S is een ‘stevige klomp staal’, waar een Chinees casco niet tegenop kan. Dat is de stellige overtuiging van schipper Eggo Smid (41). Zijn schip liep in 1974 van de werf bij Slob in Sliedrecht. Hij vaart samen met echtgenote Daniëla (37) en vader Jan (75) vrijwel uitsluitend in Duitsland.

1 / 1
Vader Jan Smid geflankeerd door zoon Eggo en schoondochter Daniëla. (Foto Hannie Visser-Kieboom)

Vader Jan Smid geflankeerd door zoon Eggo en schoondochter Daniëla. (Foto Hannie Visser-Kieboom)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Hannie Visser-Kieboom)

Reacties (1)
  • Seuter

    Er staat: “Zelfs een scheeps lektricien is duurder dan een elektricien aan de wal”
    Of het waar is weet ik niet, en het ligt er ook aan hoe groot het bedrijf is wat er achter zit (zowel aan de wal als aan boord).
    Een elektricien aan de wal die in de industrie werkt zal niet veel goedkoper zijn dan een scheepelektricien.
    Een scheepselektricien heeft ook wat meer kennis nodig dan een elektricien voor een huis, waar je alleen maar een beetje 230V stopcontacten en lampen hebt. De kookplaat aansluiten is het moeilijkste wat je in een huis kunt bedenken. Op schepen werk je met voltages van o.a. 5, 12, 24, 48, 230 en 400 Volt, wissel- en gelijkspanning, één en drie fasen, dynamo’s/acculaders/omvormers, diodesplitters, tweedraadssystemen, sensoren, relaisschakelingen, omschakelsystemen tussen gensets en omvormers, navigatie-apparatuur en dat weer gekoppeld aan de PC, stuurwerken, hydrauliekkleppen, signaalomzetters, 0-10 Volt en 4-20mA systemen, allerlei soorten antennes, wegafhankelijkbedieningen, frequentieregelaars enzovoort. En door deze omvang van de werkzaamheden ook veel meer verschillende onderdelen op voorraad nodig. Ook allerlei interfacejes en software welke je moet aanschaffen om allerlei apparatuur te kunnen programmeren.
    Groet, de scheepselektricien (en soms aan de wal….), en voormalig schipper en marof 😉

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook