Zee- en binnenvaart aan alle kanten

Een van de allermooiste plekken als om uitzicht gaat. Dat is eindpunt van de Noordzeeweg, een 10 kilometer lange landtong bij Rozenburg. Elke dag, vooral bij mooi weer, stroomt het er vol met vogel-, maar vooral scheepsspotters. Cafetaria Het Kompas vaart er wel bij.

Toon van der Zee op het terras van cafetaria Het Kompas. (Foto Helmut de Hoogh)
Toon van der Zee op het terras van cafetaria Het Kompas. (Foto Helmut de Hoogh)

Autorijden op de Noordzeeweg middenin de Rotterdamse haven, is een belevenis op zich. Enorme zeeschepen liggen er aangemeerd. Als blikvanger leggen ze het echter af tegen een nog groter werkplatform van Heerema. Even verderop ligt de Maeslantkering, waarvan de twee gebogen witte armen vanaf deze linkeroever van de Nieuwe Waterweg extra goed zichtbaar zijn. Na 10 kilometer stopt de weg plotseling, bijna in zee. Op het einde van de landtong is een rond, geasfalteerd plein, als een kompas gemarkeerd met de vier windrichtingen. Langs de randen kan prima worden geparkeerd en een klapstoel worden neergezet.

Randje Noordzee

Het scheepvaartverkeer beweegt zich hier alle kanten op. Ten noorden van deze fenomenale zichtlocatie vertrekt de ferry Stena Line van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland naar Harwich. In het noordwesten grote schepen op de Noordzee. Sommige lossen hun lading bij de terminals van de ECT en APM in het westen op de Maasvlakte. Daar vandaan varen binnenvaartschepen voor het gevoel bijna tastbaar dicht langs naar het oosten, het achterland in. Achter de ronde parkeerplaats bevindt zich een lange grasheuvel waarop scheepsspotters zich installeren. Hoe hoger, hoe indrukwekkender het uitzicht. Aan de voet van deze heuvel staat cafetaria Het Kompas. Qua bebouwing ‘in the middle nowhere’, randje Noordzee, maar met voldoende klandizie.

Het assortiment omvat precies wat de gemiddelde bezoeker hier mag verwachten: een snack met frites en een beker smaakvolle koffie. Het gezoem van een generator voor de stroomvoorziening valt nauwelijks op in dit industriegebied. Binnenkort mag Het Kompas de enige stroomkabel in deze uithoek delen met het Havenbedrijf.

Erwtensoep

‘Tegen 12:30 uur wordt het hier al aardig druk’, vertelt uitbater Toon van der Zee. In december 2020 heropende hij de zaak, die een half jaar leegstond, nadat de vorige uitbaatster was overleden. De heropening was een gok in coronatijd, maar die pakte goed uit. Op zijn overdekte terras wijst Van der Zee naar de overkant, naar APM Terminals. ‘Daar heb ik een baan als klusjesman. Dat bevalt goed en dat blijf ik doen. Gelukkig heb ik vrienden en familieleden die me helpen in de cafetaria. De afgelopen zes, zeven jaar bakte ik, als bijbaan in het weekend, al patat bij het Maasvlaktestrand.’

Cafetaria Het Kompas had een goede start, ondanks de coronaregels. ‘We mochten niemand binnenlaten, maar hebben het toch druk gehad. Voor de mensen buiten moest alles in zakjes en tasjes worden ingepakt. We hebben veel erwtensoep verkocht.’

Witgeelgors

Zijn klanten dragen Van der Zee een warm hart toe, zo is te merken op het terras. Een regelmatige bezoeker is vogelspotter Remko Hofland. ‘We doen ons best hier een bijzondere vogel te ontdekken’, vertelt hij. ‘Dan kan het hier zomaar druk worden. Zo zat een tijd geleden de witgeelgors bij die windmolens op de Maasvlakte aan de overkant. Daar kwamen toen honderden vogelspotters op af.’

Van der Zee bedient een gevarieerd publiek. ‘Er komt van alles’, vertelt hij. ‘Wielrenners, vogelspotters, motorrijders, wandelaars, mensen met campers. De meesten komen voor de schepen.’

Oldtimers

Bij hun auto, dichtbij de ‘N’ op het geasfalteerde kompas, genieten Peter Visser en zijn echtgenote Maleen de Keijzer op klapstoelen van het drukke scheepsverkeer. Het stel komt hier vaak en is aangenaam verrast een journalist van Schuttevaer tegen te komen. Visser kent het blad goed, omdat hij directeur is van EOC Verzekeringsadvies BV. ‘Dat is namelijk een 100% dochter van EOC Scheepsverzekeringen’, legt hij uit. ‘EOC verzekert de schepen en wij adviseren de leden over de overige verzekeringen die we onderbrengen bij diverse verzekeraars.’

Uiteraard vindt Visser het leuk als hij een EOC-vlag op een schip ziet wapperen. ‘Vanmiddag heb ik er helaas nog geen een voorbij zien komen.’

Zijn echtgenote merkt op dat hier aan land ook veel is te zien. ‘Er komen hier nogal wat clubs met oldtimers, Citroën 2 CV’s (lelijke eendjes), DAF’jes of Zündapp brommers van vroeger. Echt mooi.’

Eigen zeilboot

Een laatste vraag aan de uitbater is of zijn achternaam een relatie heeft met zijn werkplek aan de Noordzee. ‘Zeker’, antwoordt Van der Zee geamuseerd. ‘Mijn overgrootouders waren vissers. Ik hou van het water. In mijn vrije tijd voel ik me gelukkig in mijn zeilboot van negen meter. Wonen en werken bij de Noordzee wil ik ook graag nog lang blijven doen.’

Lees ook:

Rudie Vlieger keert terug naar de binnenvaart: ‘Niet in de wieg gelegd voor ambtenaar’

‘Veel liever aan het varen dan bellen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zee- en binnenvaart aan alle kanten | Schuttevaer.nl

Zee- en binnenvaart aan alle kanten

Een van de allermooiste plekken als om uitzicht gaat. Dat is eindpunt van de Noordzeeweg, een 10 kilometer lange landtong bij Rozenburg. Elke dag, vooral bij mooi weer, stroomt het er vol met vogel-, maar vooral scheepsspotters. Cafetaria Het Kompas vaart er wel bij.

Toon van der Zee op het terras van cafetaria Het Kompas. (Foto Helmut de Hoogh)
Toon van der Zee op het terras van cafetaria Het Kompas. (Foto Helmut de Hoogh)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer