Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Binnenvaart Kennis : ‘Was vroeger alles beter?

Rotterdam

We hebben er allemaal mee te maken, we worden ouder. En naarmate we ouder worden hebben we een berg levenservaring opgedaan. Menigeen kan de tijd herinneren dat hij jong was, we konden de hele wereld aan en wisten alles, toch?
In de scheepvaart is het natuurlijk niet anders, misschien nog wel heel anders dan aan land, je zit tenslotte dagen op elkaars lip. (Lees hier de vorige editie van Weekblad Schuttevaer volledig gratis.)

1 / 1
Links de duwbakken van Granaria en rechts de actievoerende binnenvaartschippers. Foto: Rob Croes, Nationaal Archief/Anefo

Links de duwbakken van Granaria en rechts de actievoerende binnenvaartschippers. Foto: Rob Croes, Nationaal Archief/Anefo

Je ging als matroosje aan boord van een schip en er was, buiten werken om, niet veel te doen. De ontspanning die je had was een spelletje kaart spelen of wat lezen. Je kocht op de sluizen een krant, en als je geluk had wat lectuur.
Als er al een televisie aan boord was dan had je geluk dat je beeld had als je stil lag, veel verder dan Nederland 1, 2 en 3 kwam je niet. Je moest buiten met een antenne draaien en van binnen riep de schipper dan vaak geïrriteerd neeeeeheeeeee andere kant op.
Aan boord had je een dieselkachel, je moest zorgen dat de dagtank vol was, voor het slapen gaan de tank nog even vol maken, vergat je het dan werd je de volgende ochtend wakker in de kou. Nee een kachel op stroom had je niet en al zeker niet een afstandsbediening om de airco op kachel stand te zetten.

Warm water was ook niet vanzelfsprekend, ook daar had je die kachel voor nodig, want die verwarmde het water, een koude douche als je de tank dus niet had gevuld was het gevolg. Tijdens het varen kreeg je van de schipper de kans om zelf eens te varen, wat voelde je trots, jij die een schip bestuurde!

Vaak was de schipper ook streng, kreeg je een boekje om aantekeningen in te maken, schreef je op wat de schipper je leerde, deed je plaatselijke bekendheid op en leerde je zo de kneepjes van het vak.
Vele kunnen zich het ook nog wel herinneren, de radar met toeter, in het donker had je vaak een oranje scherm waar een streep rondjes draaide en je heel de tijd een gezoem hoorde. Had je de pech dat je in de mist voor dan kon je heel de dag voorovergebogen in een toeter kijken om wat te zien. Je was bij aankomst vaak bekaf, een daglichtradar bestond nog lang niet.

Word Perfect

Naarmate je ouder werd en meer ervaring kreeg kwamen er ook nieuwe technieken, computers deden hun intrede en je kon cursussen computertechniek gaan volgen, wie herinnert zich het nog, Windows 3.1 met een DOS besturing, Word Perfect en Excel waren in opkomst en je kon dat leren, je had wat te doen.
Een mobiele telefoon en Internet, nee dat was nog niet uitgevonden.

De tijd ging door en nieuwe technieken diende zich aan, er kwamen stuwprogramma’s voor containerschepen en tankmetingen voor tankschepen, dat was handig, je kon het zo uitprinten en afgeven.
Er kwam een ECDIS vaarkaart uit op de computer en je kon zien waar je voer, we maakte er maar al te graag gebruik van. Er werden over de marifoon plaatsen genoemd waar we nog nooit van hadden gehoord, maar ja het stond op het computerscherm.

We kregen mobiele telefoons en bijna iedereen wilde een Nokia, we konden bellen en sms’en en om de tijd te doden Snake, kon jij de langste slang maken?
En kijk nu, we doen alles met de mobiele telefoon, hij zit aan ons hand geplakt, we weten alles, we delen alles, we volgen iedereen op sociale media.

Nu zijn er door alle technieken veel zaken welke het de schipper makkelijker (kunnen) maken, we hebben gedetailleerde vaarkaarten, we hebben hoogtemeters welke ons waarschuwen voor lage bruggen, we hebben allerlei sensoren welke onze diepgang aangeven, 5000 televisiekanalen, alles is bijna online te vinden, wat hebben we het als schipper toch makkelijk.
Maar is het niet zo dat iedereen die roept “vroeger was alles beter” nu ook volop gebruik maakt van de nieuwe technieken?

www.binnenvaartkennis.nl (Ed Eichhorn)

Reacties (7)
  • Bikkel

    Vroeger was het sociale leven wel beter op de binnenvaart.Je hielp elkaar als er bijvoorbeeld(motor)problemen waren,men nam tijd voor elkaar.Je leerde praktische vaardigheden.Meer vrije tijd. Weinig nachten werken.Gezinsbedrijven waren in de meerderheid .Kinderen zomers zwemmen en bootje varen , gewoon gemoedelijker.Nu achtervolg de handhaving (met drones) als je al een poging doe om plezier te maken. Door dat professionele gedoe is de binnenvaart wel minder aantrekkelijker geworden.
    Gelukkig was ik door de presentatie in 2002 het rapport “schepen van de toekomst” van de CCR voorbereid.Voorbeeld van een der citaten

    Blz 15 citaat *Indien de menselijke interventie naar de achtergrond verdwijnt en gereserveerd blijft voor uitzonderingssituaties is er een dubbel risico dat hij vervreemdt van het proces en niet meer beschikt over de praktische vaardigheden, maar ook dat een onmiddellijk noodzakelijke interventie sluit op een te grote inhoudelijke afstand.

  • Ericvd

    Of vroeger alles beter was kan ik niet over meepraten. Ben ingestroomd als “tresco generatie” schipper. De snelheid die techniek neemt is me soms wat overweldigend, maar vooral interessant als je bedenkt wat er naar de toekomst allemaal mogelijk gaat zijn. Vroeger leek het misschien wat overzichtelijker, omdat je niet van alles binnen een minuut op de hele wereld van op de hoogte was.

  • Ericvd

    Of vroeger alles beter was kan ik niet over meepraten. Ben ingestroomd als “tresco generatie” schipper. De snelheid die techniek neemt is me soms wat overweldigend, maar vooral interessant als je bedenkt wat er naar de toekomst allemaal mogelijk gaat zijn. Vroeger leek het misschien wat overzichtelijker omdat je niet van alles binnen een minuut op de hele wereld van op de hoogte was.

  • elzinga

    Innoveren prima, maar vergeet om er ook bij te werken. Destijds wilden ghv rederijeren als shell, nedlloyd ook stoppen met werken op de schepen. Slechts een kernbemanning van sgo-ers bleef over. Onderhoud deed men niet want dat was voor de werf. Zie het netto resultaat; beide rederijen bestaan niet meer. Dus wel innnoveren maar ook erbij werken, niet teveel vergaderen en probeer niet altijd zelf wiel uit te vinden maar kijk naar ander landen die het meestal beter doen. Destijds had Seatrade ook schepen waar men op kantoor kon aflezen dat een banaan zich ging omdraaien aanboord; totaal overbodig zoiets. Dus gaan wij autonoom, dan nemen de oostblokkers het graag van ons over, zodat wij op en terras kunnen zitten want dat was het enige waar Nederland zich druk over maakte dit voorjaar.

  • gerritjan

    Natuurlijk breng de TIJD nieuwe dingen/ uitvindingen boort, of het beter of slechter is is aan iedereen om zelf te bepalen maar daardoor zijn de kosten wel hoger geworden, en of de huidige vrachtprijzen die dekken trek ik sterk in twijfel

  • Bouke Langius

    Vroeger was alles beter of niet ?Natuurlijk maken wij nu gebruik van de nieuwe technieken, maar een aantal daarvan zijn ook door onze strot geduwd. Neem AIS , hardstikke mooi, maar zonder mogen wij niet meer varen en dat geldt ook voor de electroniche vaarkaart. En op de tankers,stabiliteits programa, los , bics reisvoorbereiding etc. .. , nou zonder kom je niet eens aan de bak. En zo zijn er nog wel een paar op te noemen. En ik weet zeker dat er nog genoeg bureautjes bezig zij op dit moment om nog meer flauwekul te bedenken die O zo handig zijn voor de schipper, maar waar de schipper weer vlink in de buidel voor moet tasten.
    Nee nu gaan we ook nog autonome varen, werkelijk schitterend. Ook zó n goeie uitvinding, we nemen iemand met een vaarbewijs , zetten hem achter een computer en varen maar. Ervaring niet nodig, want hij of zij heeft een vaarbewijs. Ik draai ook al wat langere tijd mee en zie het niveau van de gemiddelde schipper nou niet bepaald toenemen., dus dan vraag ik mij af wat ik van een paar kantoorpikkies met 0 ervaring mag verwachten. Ik verheug mij ook op de goeie gesprekken in het gangboord met de buurman, hu, hoja die zit op kantoor, das nou weer jammer. Nee vroeger was alles toch beter als je het zo terug leest.

  • Seuter

    WordPerfect, ja toen versie 5.1. Ik heb onlangs versie 2020 aangeschaft. Want WordPerfect is duizendmaal beter dan dat stomme Microsoft Word.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook