Riviercruisesector: ‘Alles is beter dan deze stilstand’

De riviercruisesector wacht, net als alle andere sectoren in het toerisme, met spanning af wanneer er weer mag worden gereisd. In aangepaste vorm, onder coronavoorwaarden, met een 60% bezetting. Alles, maar dan ook álles is, beter dan de stilstand van nu. En van het grootste deel van afgelopen jaar, toen slechts drie maanden met 40% minder passagiers gevaren mocht worden.

Het spaarzaam gevulde coronaproof 'drive through'-magazijn van Schulz Rijnvaart. (Foto Schulz Rijnvaart)
Het spaarzaam gevulde coronaproof 'drive through'-magazijn van Schulz Rijnvaart. (Foto Schulz Rijnvaart)
  • Riviercruisesector kijkt smachtend uit naar heropening in het voorjaar

  • ‘Nautisch personeel in dienst gehouden’

De Europese riviercruisevloot ligt her en der verspreid, daar waar ligplaatsen voorhanden en mogelijk nog gunstig geprijsd zijn, want een hele winter op een dure plek vergroot de strop alleen maar. Wat wel een effect is van de huidige lockdown is, dat de schepen straks spic and span gaan varen. Er is alle tijd om het laatste vlekje weg te werken.

Dat laatste bevestigt marketingmanager Patrick Ell bij Scylla Cruises, waarvan ook Viva Cruises deel uitmaakt, in Düsseldorf. Het bedrijf met hoofdvestiging in Bazel, heeft in Düsseldorf de Duitse vestiging en een aantal van haar schepen liggen. ‘Ja, als we weer gaan varen zien de schepen er nog mooier uit dan normaal. Ze worden natuurlijk altijd al in topconditie gehouden. Onze klanten zijn niet anders gewend.’

Walstroom

Scylla hecht eraan dat de schepen van de rederij zoveel mogelijk aan walstroom liggen. Ell: ‘De zorg voor het milieu is ook onze zorg. Hier in Düsseldorf hebben we samen met de gemeente en het havenbedrijf een aantal walstroompunten gerealiseerd. Aan ons zal het niet liggen en we dringen er regelmatig bij andere gemeentes en havenbedrijven op aan dat het walstroomnet voor de cruisevaart verder moet wordt uitgebreid.’

Aan boord van de Scylla-schepen is de kern van de nautische bemanning doorlopend aan boord. ‘Dat is op veel plaatsen noodzakelijk, omdat een schip op elk moment verplaatst moet kunnen worden als dat nodig is. En met een aantal mensen aan boord kan de situatie ook makkelijker 24/7 worden gemonitord. Een storing in welke installatie dan ook kan op elk moment van de dag of nacht optreden. Vooral wanneer de elektra via een generator wordt verzorgd, is bewaking belangrijk. En mocht de walstroom een keer uitvallen, dan moet de stroomvoorziening aan boord kunnen worden opgestart.’

Personeel

Hoewel de personele bezetting aan boord in niets lijkt op die op een schip in vol bedrijf, hebben Scylla en andere bedrijven het gros van hun personeel in dienst gehouden. Ell: ‘Je wilt niet het risico lopen dat je mensen ontslaat en geen goede vervangers kunt vinden als we weer mogen gaan reizen. Dat geldt voor de brug, de machinekamer, aan dek, de keuken en de restaurants. En natuurlijk ook voor de kamermeisjes. Er zijn veel mensen die al lang bij ons werken en het klappen van de zweep kennen. Die heb je graag weer aan boord.’

Ell houdt er heel voorzichtig rekening mee dat er straks, net als vorig jaar enige tijd, alleen binnenslands kan kan worden gevaren. ‘We merken van potentiële passagiers dat die dat helemaal niet zo’n bezwaar te vinden. Nu zijn we in Duitsland natuurlijk ook gezegend met een mooi net aan rivieren en kanalen, Rijn, Moezel, Main, Main-Donaukanaal en Donau. Voor veel mensen gaat het niet om de afstand die wordt gevaren, maar om het aan boord zijn, de sfeer van de cruise beleven. Laten we hopen dat de seizoenstart ergens in april, begin mei ligt en dat we weer wat geld kunnen verdienen. Want ondanks de overheidssteun gaat er natuurlijk meer geld uit dan er binnenkomt.’

Het spaarzaam gevulde coronaproof 'drive through'-magazijn van Schulz Rijnvaart. (Foto Schulz Rijnvaart)
Het spaarzaam gevulde coronaproof ‘drive through’-magazijn van Schulz Rijnvaart. (Foto Schulz Rijnvaart)

Proviandering

Een ander bedrijf waar de Coronacrisis er fors in hakt is Schulz Rijnvaart in Alblasserdam, de horecagroothandel die onder normale omstandigheden met vrachtwagencombinaties meerdaagse ritten maakt door Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en langs de Donau tot in Hongarije. Vijf jaar geleden kopte Schuttevaer ‘Parlevinker van Alkmaar tot Boedapest’. Vanuit het centrale magazijn in Alblasserdam worden circa 50 hotelschepen van proviand en als dat zo uitkomt, post en onderdelen voorzien. ‘Tja, hoe is het’, zegt bedrijfsleider Peter van Essen. ‘We zijn gezond, blijven bezig en verlangen natuurlijk naar een herstart. We hopen dat de Paashaas die surprise in zijn mand heeft, maar de Dag van de Arbeid is ook een mooi startpunt. Tot die tijd blijven we bezig zoals nu, niet met de vrachtwagencombinaties Europa door, maar met de bestelwagens binnenslands. De vrachtwagencombinaties staan op een afgesloten terrein en zijn afgemeld bij de belasting.

‘We leveren nu producten aan de horeca die er afhaalgerechten van maakt en hebben een coronaproof “drive through”-afhaalservice waar de bestellingen van de webshop worden verwerkt. Eerder deden we vrijwel niets met de droge-lading- en tankvaart, nu kunnen die natuurlijk ook bij ons terecht.’

Voedselbank

‘Klanten’ waar de bestelwagens van Schulz nog regelmatig komen zijn de Voedselbank en het Leger des Heils. ‘Normaal gesproken kopen we elk jaar in januari de grote bulk in van producten die lang houdbaar zijn. Dan heb je het over een jaar, anderhalf tot twee jaar. Maar ook aan die houdbaarheid komt een eind. In eerste instantie hebben we elke week een Op=Op-lijst, maar daarna moeten we er echt af. En omdat weggooien zonde is, gaat het naar een goed doel.’

Net als andere bedrijven heeft ook Schulz een beroep gedaan op de NOW-vergoeding. ‘Dat helpt, maar dekt natuurlijk niet bepaald alles. En na drie maanden op 60% draaien in 2020, raakt de rek er uit. We hebben jammer genoeg daarom ook van twee mensen afscheid moeten nemen, het contract niet verlengd. Laten we hopen dat ze op termijn kunnen terugkomen.’

Nieuw reisprogramma

Bij Feenstra Rijn Lijn in Arnhem komt  ‘business as usual’  langzaam weer in zicht. Een woordvoerder: ‘Kortgeleden is de brochure uitgekomen en daarin hebben we onze plannen uiteen gezet. We hopen in april weer te gaan varen, indien nodig nog onder aangepaste omstandigheden zoals we dat ook vorig jaar hebben gedaan. Door het toepassen van een speciaal voor de riviercruisevaart ontwikkeld protocol, hebben we toen zowat drie maanden kunnen varen. En de passagiers voelden zich daar erg prettig bij. Na het verschijnen van het nieuwe programma voor komend seizoen waren er al direct veel voorboekingen van vaste klanten, die er net als iedereen wel weer eens  op uit willen.

De Oscar Wilde en een zusterschip van Scylla in corona lockdown. (Foto Scylla)
De Oscar Wilde en een zusterschip van Scylla in corona lockdown. (Foto Scylla)

‘Voor de afhandeling van de vele coronavouchers en de productie van de nieuwe brochure tijdens de lockdown is de personele bezetting op kantoor ongewijzigd gebleven.’ Op de vraag in hoeverre het bedrijf overheidssteun heeft ontvangen geeft de woordvoerder aan dat de van toepassing zijnde subsidies zijn aangevraagd.

Coronaverzekering

Verschillende (rivier)cruiserederijen adviseren hun klanten om bij het boeken van een reis een extra coronaverzekering af te sluiten. Dat is een extra module bij de reis- en annuleringsverzekering, waarin een groot aantal kosten die ontstaan wanneer een reis door Corona afgelast, onderbroken of afgebroken moet worden. In Duitsland werkt verzekeraar Hanse Merkur samen met een aantal aanbieders van riviercruisereizen waaronder Scylla en Viva. Volgens het boekingskantoor van Scylla wordt de extra verzekering door vrijwel alle cruiseklanten geboekt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Riviercruisesector: ‘Alles is beter dan deze stilstand’ | Schuttevaer.nl

Riviercruisesector: ‘Alles is beter dan deze stilstand’

De riviercruisesector wacht, net als alle andere sectoren in het toerisme, met spanning af wanneer er weer mag worden gereisd. In aangepaste vorm, onder coronavoorwaarden, met een 60% bezetting. Alles, maar dan ook álles is, beter dan de stilstand van nu. En van het grootste deel van afgelopen jaar, toen slechts drie maanden met 40% minder passagiers gevaren mocht worden.

Het spaarzaam gevulde coronaproof 'drive through'-magazijn van Schulz Rijnvaart. (Foto Schulz Rijnvaart)
Het spaarzaam gevulde coronaproof 'drive through'-magazijn van Schulz Rijnvaart. (Foto Schulz Rijnvaart)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer