Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Voorname gasten laten zich graag paaien op klipper Noord-Holland

Berend Heidekamp (61) neemt deze maand afscheid als kapitein van motorzeilklipper Noord-Holland. ‘Eigenlijk ben ik gastheer van Rijkswaterstaat’, zegt Heidekamp. Op tafel liggen talloze fotoboeken met bekende gezichten. ‘Ik heb iedereen van het kabinet vanaf 1988 gehad. En van Koninklijk huis tot brugwachter.’ Geboren in een binnenvaartfamilie is Heidekamp, op een ver familielid na, de enige die nog vaart. Na een paar jaar met zijn vader te hebben gevaren stapte B, zoals hij wordt genoemd, over naar de marine.

‘Ik kreeg er een opleiding tot machinist en daarna ging ik werken bij de Meetdienst Delfzijl Waddenzee Noordzee. Op een gegeven moment kwam deze plaats vrij. Hoofdtaak van de Noord-Holland is schouwwerk. Daarnaast verzorgt het schip excursies. ‘Ze zijn nu bezig met het leggen van een gasleiding van Medemblik naar Workum. Als de mensen van kantoor komen kijken varen wij ze rond.’ En enkele jaren geleden voer Heidekamp veel rond het Naviduct bij Enkhuizen. ‘Dat was zo nieuw, daar wilde veel mensen wel een kijkje nemen.’ Het schip heeft daarnaast een representatieve functie voor Rijkswaterstaat. ‘Als de minister ons nodig heeft, krijgt dat prioriteit.’ Brazilië Het schip, dat in 1912 bij Boot in Leiderdorp van stapel liep (23 x 5,10 meter, zeiloppervlak 140 m2) levert volgens Heidekamp een niet te onderschatten bedrage aan de Nederlandse economie. Hij weet een mooi voorbeeld. ‘Martinair was al jaren bezig met Brazilië over landingsrechten. Martin Schreuder heeft die Brazilianen een keer uitgenodigd aan boord en het was geregeld. Het is toch de sfeer hier aan boord. En je kunt niet van boord tijdens de tocht. Ik zie nu pas wat het betekent voor de Nederlandse economie. Zeker bij buitenlandse gasten werkt zo’n schip beter dan een gebouwtje.’ Trots laat Heidekamp foto’s zien uit de begintijd van het schip. Toen de bemanning nog uit vier personen bestond en het schip klippergetuigd was en geen stuurhut maar een theehut had. ‘Dat hebben mijn voorgangers gemaakt. Als het aan mij had gelegen was de huidige stuurhut er nooit opgekomen. Die theehut was mooi en je kon vanuit de kombuis zo de trap op naar boven. Nu moet je altijd met de koffie buitenom naar de stuurhut.’ Het schip is in 1981 en ‘85 verbouwd en getuigd naar de huidige staat. De originele koekoek zit er nog op. ‘Hier kun je goed zien dat het teak van tegenwoordig waaibomenteak is in vergelijking met vroeger. Zo’n prachtig stuk werk.’ Correct Heidekamp heeft in de negentien jaar die hij in functie was veel zien veranderen. ‘De watersporters zijn agressiever geworden. Ze kunnen weinig meer verdragen. Ik heb er zelf niet zoveel last van, maar ze gedragen zich niet correct, zeker niet ten opzichte van de beroepsvaart.’ Ook is er flink gesneden in de vloot van Rijkswaterstaat. ‘Vroeger had je bakenbootjes op de rivieren die je kon oproepen. Veel zaken gaan nu vanuit grote posten die niet echt betrokken zijn. Maar het lijkt wel of ze daar een beetje op terugkomen.’ Eigenlijk was afgelopen Koninginnedag in Zeewolde zijn laatste officiële optreden als kapitein. Formeel gaat Heidekamp pas in 2007 met pensioen, maar hij heeft zoveel verlofdagen gespaard dat hij deze maand kan vertrekken. Zijn opvolger wordt Johannes Wieten, de huidige stuurman van de Noord-Holland.
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.