Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja lijdt schipbreuk, twee vissers verdronken

De Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja leed zaterdag 25 augustus rond 16.30u (Belgische tijd) schipbreuk op circa 25 mijl uit de kust van het Engelse Great Yarmouth. Het schip kapseisde en zonk. Drie opvarenden konden zich redden in een automatisch reddingsvlot; twee andere bemanningsleden werden in de loop van zondag dood aangetroffen.

Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja lijdt schipbreuk, twee vermisten

De dodelijke slachtoffers zijn schipper Kurt Slabinck en Roger Zoete. Hun lichamen werden al in de loop van zondag geborgen door de Britse kustwacht.
De kans was klein dat de drenkelingen toen nog in leven zouden geweest zijn. De temperatuur van het zeewater is 17°C. In theorie kan iemand daarin 33 uur overleven, maar dan moet echt alles meezitten. Ook naar het wrak van de Z-19 Sonja wordt nog gezocht. Kapitein Réjane Gyssens van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum in Oostende laat een onderzoek instellen naar de oorzaken van het drama.

Cruiseschip

De geredden werden drie uur na het ongeval opgepikt door het cruiseschip Pacific Princess, nadat de schipbreukelingen een vuurpijl hadden afgeschoten. De drie waren zo uitgeput dat ze zonder hulp de touwladder niet opkwamen. Voordien hadden ze op dezelfde wijze ook al de aandacht van een voorbijvarende tanker willen trekken, maar die was doorgevaren. Het passagiersschip zou later aanleggen in de haven van Dover, waar de geredde vissers aan land gingen om te worden gerepatrieerd.
Uit de waarnemingen blijkt dat er op het ogenblik van de schipbreuk en op die positie een ruwe zee stond met 8 bft. Maar dat moet voor de Z-19 normaliter geen probleem zijn. Wellicht dat de kotter met een van de vistuigen is vastgelopen en zich heeft omgetrokken.

Levenloos

Schipper Kurt Slabinck staat bekend als een ervaren schipper die al sinds zijn vijftiende op zee zit en die met hart en ziel leefde voor de visserij. Volgens de geredden vertoefde de schipper op het ogenblik van kapseizen in de stuurhut. Hij moet zich nog wel hebben kunnen bevrijden, want de mannen in het reddingsvlot hebben zijn lichaam levenloos zien bovendrijven.

Roger Zoete stond op hetzelfde ogenblik aan dek maar aan de lage kant, waaraan hij zich nog vastklampte. Hij zat dus zeer snel onder water, zonder dat zijn makkers hem nog konden bereiken. Voor Roger was het zijn laatste jaar als visser. Hij voer bij toeval mee op de Sonja als vervanger van een vast bemanningslid dat verhinderd was.

De geredden hadden het geluk dat het automatisch reddingsvlot kwam bovendrijven, zodat de mannen de ingebouwde luchtfles konden activeren die het vlot opblies. Volgens 52-jarige opvarende Dirk Coolsaet uit Oudenburg voltrok het drama zich in nauwelijks vijftien seconden.

De 30,70 meter lange en 7,27 meter brede Z 19 van 159 GT is eigendom van rederij Thyssebaerdt uit Damme-Oostkerke. Een middenslag kotter naar Belgische maatstaven, uitgerust met een 700 PK hoofdmotor uit 2009. Het schip zelf werd gebouwd in 1973 door Scheepswerf Degraeve in Zeebrugge.
(JG / BP)

Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja lijdt schipbreuk, twee vissers verdronken | Schuttevaer.nl

Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja lijdt schipbreuk, twee vissers verdronken

De Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja leed zaterdag 25 augustus rond 16.30u (Belgische tijd) schipbreuk op circa 25 mijl uit de kust van het Engelse Great Yarmouth. Het schip kapseisde en zonk. Drie opvarenden konden zich redden in een automatisch reddingsvlot; twee andere bemanningsleden werden in de loop van zondag dood aangetroffen.

Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja lijdt schipbreuk, twee vermisten

De dodelijke slachtoffers zijn schipper Kurt Slabinck en Roger Zoete. Hun lichamen werden al in de loop van zondag geborgen door de Britse kustwacht.
De kans was klein dat de drenkelingen toen nog in leven zouden geweest zijn. De temperatuur van het zeewater is 17°C. In theorie kan iemand daarin 33 uur overleven, maar dan moet echt alles meezitten. Ook naar het wrak van de Z-19 Sonja wordt nog gezocht. Kapitein Réjane Gyssens van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum in Oostende laat een onderzoek instellen naar de oorzaken van het drama.

Cruiseschip

De geredden werden drie uur na het ongeval opgepikt door het cruiseschip Pacific Princess, nadat de schipbreukelingen een vuurpijl hadden afgeschoten. De drie waren zo uitgeput dat ze zonder hulp de touwladder niet opkwamen. Voordien hadden ze op dezelfde wijze ook al de aandacht van een voorbijvarende tanker willen trekken, maar die was doorgevaren. Het passagiersschip zou later aanleggen in de haven van Dover, waar de geredde vissers aan land gingen om te worden gerepatrieerd.
Uit de waarnemingen blijkt dat er op het ogenblik van de schipbreuk en op die positie een ruwe zee stond met 8 bft. Maar dat moet voor de Z-19 normaliter geen probleem zijn. Wellicht dat de kotter met een van de vistuigen is vastgelopen en zich heeft omgetrokken.

Levenloos

Schipper Kurt Slabinck staat bekend als een ervaren schipper die al sinds zijn vijftiende op zee zit en die met hart en ziel leefde voor de visserij. Volgens de geredden vertoefde de schipper op het ogenblik van kapseizen in de stuurhut. Hij moet zich nog wel hebben kunnen bevrijden, want de mannen in het reddingsvlot hebben zijn lichaam levenloos zien bovendrijven.

Roger Zoete stond op hetzelfde ogenblik aan dek maar aan de lage kant, waaraan hij zich nog vastklampte. Hij zat dus zeer snel onder water, zonder dat zijn makkers hem nog konden bereiken. Voor Roger was het zijn laatste jaar als visser. Hij voer bij toeval mee op de Sonja als vervanger van een vast bemanningslid dat verhinderd was.

De geredden hadden het geluk dat het automatisch reddingsvlot kwam bovendrijven, zodat de mannen de ingebouwde luchtfles konden activeren die het vlot opblies. Volgens 52-jarige opvarende Dirk Coolsaet uit Oudenburg voltrok het drama zich in nauwelijks vijftien seconden.

De 30,70 meter lange en 7,27 meter brede Z 19 van 159 GT is eigendom van rederij Thyssebaerdt uit Damme-Oostkerke. Een middenslag kotter naar Belgische maatstaven, uitgerust met een 700 PK hoofdmotor uit 2009. Het schip zelf werd gebouwd in 1973 door Scheepswerf Degraeve in Zeebrugge.
(JG / BP)