Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Droogte: Deventer haven op slot, vijf schepen achter sluis

DEVENTER [update]

De gemeente heeft maandagavond per direct de sluisdeuren in de haven van Deventer gesloten op verzoek van het Waterschap Drents Overijsselse Delta. Er liggen naar verluidt vijf binnenvaartschepen opgesloten achter de sluis. Hoe lang deze situatie duurt is afhankelijk van de waterstand in de IJssel.

1 / 2
Deze luchtfoto brengt, iets boven Deventer, de droogte en het lage water in beeld. Vanwege de lage waterstand op de IJssel blijft de Prins Bernhardsluis als toegang tot de haven van Deventer (aan stuurboord in de bocht) voorlopig gesloten. (Foto Eddy Masselink)

Deze luchtfoto brengt, iets boven Deventer, de droogte en het lage water in beeld. Vanwege de lage waterstand op de IJssel blijft de Prins Bernhardsluis als toegang tot de haven van Deventer (aan stuurboord in de bocht) voorlopig gesloten. (Foto Eddy Masselink)

  • 'De sluisdeuren kraakten niet, de sluismeester zei niets'

‘Wij hebben eind vorige week een brief van de gemeente gehad waarin ze aangaven eventueel problemen met de sluis te verwachten', zegt een woordvoerder van Deventer overslagbedrijf DOK. ‘Toch kwam de sluiting onverwacht, ook voor ons. Er liggen nu vier schepen die bij ons moeten zijn in de stremming, eentje zijn we nu aan het lossen (dinsdagmorgen - red.) en een volgende moeten we nog lossen. De andere twee liggen leeg te wachten.' DOK heeft voorlopig genoeg voorraad en nog geen problemen met klanten. ‘De vraag is natuurlijk wel hoe lang dit gaat duren.'

'Ik ben kwaad'
Het vijfde schip is de onder Belgische vlag varende Infinitum (85 x 8,20 meter) die moest lossen bij ForFarmers in de Deventer haven. Schipper Lazlo Olislagers is boos. ‘Ik ben maandagmorgen opgeschut. De sluisdeuren kraakten niet, de sluismeester zei niets. Maandagmiddag was ik leeg bij ForFarmers en wilde ik weg. Maar ik kreeg te horen dat er niet meer geschut mocht worden. Rond 17.30 uur kreeg ik het officieel te horen: tot nader bericht mocht niet meer worden geschut. Ik ben kwaad. Ze hadden het me moeten vertellen toen ik maandagmorgen de haven in kwam. ForFarmers heeft ook andere vestigingen, dan had ik daar kunnen lossen. Nu lig ik hier, ik heb al met mijn verzekering gebeld en die vergoeden niets. Het is nu met het lage water juist een tijd waarin ik veel geld kan verdienen, ik heb al een reis moeten annuleren. Verschrikkelijk is het. Het lijkt wel alsof binnenvaartondernemers er niet toe doen.' Olislagers hoop er snel uit te kunnen. ‘Ik wil er fatsoenlijk en voorzichtig door varen, zonder dat er schroefwater tegen de deur komt. Maar ja, ik vrees dat ik nog lang moet wachten.' 

Door de droogte is het waterpeil van de IJssel zeer laag, maandag 6 augustus NAP +0,93 meter. De waterstand in de haven (en het Overijssels kanaal) is NAP +5,75 meter. Dit verschil van circa 4,82 meter is groter dan waar de sluisdeuren voor zijn ontworpen, legt gemeentewoordvoerder Maarten-Jan Stuurman uit. ‘Daarom vullen we de sluis nu gedeeltelijk met water om het peilverschil terug te brengen. Om het peil in de sluis op niveau te houden, is schutten niet meer mogelijk. Door deze maatregel is de veiligheid voor het achterliggende gebied gewaarborgd.'

Bevoegd gezag
De gemeente Deventer verwacht dat de sluis voorlopig niet weer in bedrijf komt. ‘Als ik naar de waterstand kijk, wordt die op de IJssel de komende dagen alleen maar lager', zegt Stuurman.

Hij wijst er overigens op dat niet de gemeente maar het waterschap bevoegd gezag is. ‘De gemeente kreeg maandag een ‘dringend verzoek' van het waterschap om de sluis meteen dicht te houden. We hebben gevraagd wat de consequenties zouden zijn als we hier geen gehoor aan gaven. We wilden namelijk nog wel even de schepen die nog in de haven lagen schutten. Het waterschap gaf daarop aan dat als wij geen gehoor aan hun dringend verzoek gaven, zij de sluiting meteen op een andere manier zouden afdwingen.'

Als de sluisdeuren het begeven, dan stroomt de haven leeg en ook de achterliggende waterwegen tot aan Lemelerveld. Dat heeft zeer ernstige gevolgen, voor velen in het gebied, aldus de gemeente Deventer. (DvdM)

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Jim Grooten

    Plannen dat Deventer een containerterminal wil bouwen in de haven,die in verbinding staat met deze precaire sluis zal zeker een toplocatie worden.




  • H. Bonsink

    Getrapt schutten met een groot schip kan niet. Wat wel kan is het water een halve meter later zakken boven de sluis dan is de druk hetzelkde als 5 dagen geleden. Laat de gemeente nu ook is een keer wat late zien tegenover het dure havengeld van de haven Deventer

  • Henri Derksen

    Een begrijpelijke reactie, zeker t.a.v. de veiligheid, doch worden niet alle mogelijkheden optimaal benut. Volgens mij is schutten wel degelijk mogelijk zonder de veiligheid in gevaar te brengen, als men dat maar getrapt doet!
    De kolk heeft namenlijk tussendeuren, zodat er een lengte van respectievelijk 60 en 40 meter aan scheepslengtes in passen. Daarmee zou men spitsen korter dan 40 meter getrapt kunnen schutten, met een thans maximaal toegestane diepgang van 1,85 meter wat met een buiten drempeldiepte van N.A.P.-1,60 makkelijk kan.
    Schut vervolgens in de buitenkolk een of twee spitsen ongeveer 1,50 omhoog, open de tussendeuren, vaar naar de bovenste helft van de kolk, sluit de tussendeuren weer, en schut de bovenkolk verder op naar het kanaalpeil, et voila, de geladen spitsen zijn binnen. Dat kost meer tijd want gaat langzamer, maar voorkomt een algehele blokkade.
    Na lossing kan het afshutten naar de IJssel ook weer getrapt geschieden. Met goed nadenken en puzzelen moet dit prima mogelijk zijn, zonder de veiligheid van de waterkering in gevaar te brengen met een te groot verval over elk stel deuren. Hiermee wordt tevens weer eens de kracht van de kleinere beroepsvaart aangetoond, alsmede die van een sluiskolk met tussendeuren om ook onder moeilijkere omstandigheden toch de ontvangers te kunnen blijven bedienen. Vaarwegbeheerders doe hier a.u.b. uw voordeel mee, en schippers vraag om zulke oplossingen als beheerders hun nautisch gereedschap minder optimaal inzetten dan technisch wel mogelijk zou kunnen kunnen. We moeten zoveel mogelijk zien te blijven varen.
    Iedereen veel sterkte in deze droge tijden toegewenst.
    Met een vriendelijke nautische groet van Henri.

Lees ook