Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Gouwenaar II ontwricht spoorbrug bij Gouda

GOUDA [UPDATE]

Het containerschip Gouwenaar II is zondag 13 mei aan het begin van de avond tegen een van de spoorbruggen over de Gouwe bij Gouda gevaren. Het gaat om de ‘kleine spoorbrug' op de spoorverbinding tussen Gouda en Alphen aan den Rijn

1 / 1
Gedeukte containers op de Gouwenaar II. (Twitterfoto @OVDRail_André)

Gedeukte containers op de Gouwenaar II. (Twitterfoto @OVDRail_André)

De achterste container aan stuurboord paste net niet onder de brug en kwam klem te zitten. Hoewel op het eerste gezicht de schade aan de brug leek mee te vallen en er volgens een ooggetuige vlak na de aanvaring nog een trein overheen reed, sprak ProRail kort daarop van forse schade. De draaibrug was ontzet en zou zelfs 20 tot 30 centimeter van zijn fundatie zijn geschoven. Zowel het spoor- al scheepvaartverkeer werd stilgelegd.

Er werd tot maandagnacht gewerkt om de brug zodanig te repareren dat er weer treinen over konden rijden. Dinsdag kon het dienstrooster weer worden gevolgd. Maar de brug kan voorlopig niet worden geopend voor de scheepvaart, zodat de doorvaarthoogte op de Gouwe beperkt is tot circa zeven meter. Dat was al langer het geval in verband met de renovatie van de andere spoorbrug ter plaatse. Dat betekent onder meer dat de enige staande-mastroute tussen noord en zuid langer dicht blijft.

Behoedzaam
De Gouwenaar II van Nedcargo liep, behoudens schade aan drie containers, geen averij op. Het schip onderhoudt een containerdienst tussen terminal Alpherium in Alphen aan den Rijn en de zeehaven van Rotterdam. Volgens directeur MultiModal Bert van Grieken van Nedcargo passeerde het schip de brug zoals altijd zeer behoedzaam. Tijdens de brugpassage stond een uitkijk op het voordek. De speling is altijd krap, maar niets wees erop dat het deze reis niet zou gaan. ‘Achteraf kun je vaststellen dat het achterschip iets te hoog lag', zegt Van Grieken. ‘Het water in de Gouwe was iets hoger dan normaal, maar daar was ook ballast voor gezet.'

De containerlijndienst heeft geen grote hinder ondervonden van het incident. Van Grieken zegt blij te zijn dat niemand letsel heeft opgelopen. ‘Dit soort incidenten is altijd vervelend, maar we lossen het met z'n allen wel weer op.' (BO/PN)

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • W.H. Speksnijder

    Erik Schumacher, Word de brug dan 30 cm verhoogt , dat word ook kostbaar voor de spoorwegen in totaal met als gevolg voor ons als burger ,de vele regels in dit land maken enorm veel onmogelijk of onnodig duur ,als je het voor de scheepvaart gaat verlagen maak je dit soort transport onmogelijk ,wat al veel mileu winst behaalt , ik denk dat je dit als insident moet zien , over al gaan dingen wel eens fout ook bij de spoorwegen ,maar zeker op de weg ,waar half Nederland dan door vast staat !Ik denk dat we meer naar onszelf moeten kijken door minder te concumeren en meer te kijken wat we noodzakelijk nodig hebben,en daar dan ook wat meer voor te betalen ,maar dan niet op de dagelijkse behoefte ons eten belasting heffen ,dan zou ook de werkdruk afnemen.

  • Erik Schumacher

    Hier is blijkbaar met een erg kleine marge gewerkt. Misschien is het een optie om een bepaalde minimum speling vast te leggen vwb de doorvaarthoogte. In bijv. Frankrijk meen ik dat die 30cm moet zijn. Dan heeft een lichte verhoging van de waterstand niet dit soort gevolgen.

  • C.J.J le Sage

    Met meneer Grooten eens. Dit is toch wel heel erg dat men de privacy aan de laars lapt foei Schuttevaer. Mooi voorbeeld voor het ministerie om aan te tonen dat de AIS misbruikt wordt als zij dit bij justitie aankaarten zoals gevraagd is. Ondanks dat het voor justitie zoals men beweerd geen prioriteit heeft.

  • Jim Grooten

    Uit de AIS gegevens van Marinetraffic is af te leiden?
    Er is nog steeds privacy met AIS zover ik weet !
    Dat de pers nu pulp gaat schrijven dat iemand afstop is geen wereld nieuws.
    Zou eens beter zijn over misstanden te schrijven wat mede de oorzaken zijn waardoor de ongelukken gebeuren .




Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.