Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

'Binnenvaart sluit akkoord voor minder broeikasgassen'

NIJMEGEN

De binnenvaartsector heeft samen met minister Van Nieuwenhuizen de 'Declaration of Nijmegen' ondertekend. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een persbericht. Hiermee verklaart de sector de komende jaren alles uit de kast te halen om sneller te vergroenen. Het doel is concurrerend blijven met weg- en spoorvervoer, en 20 procent minder CO2-uitstoot in 2030.

1 / 1
Directeur Khalid Tachi ondertekende namens het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) de Verklaring van Nijmegen. (Foto Erik van Huizen)

Directeur Khalid Tachi ondertekende namens het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) de Verklaring van Nijmegen. (Foto Erik van Huizen)

‘De binnenvaart heeft een fikse voorsprong als je hun CO2-uitstoot vergelijkt met die van vrachtwagens en treinen. Om deze voorsprong te behouden moeten binnenvaartschepen omschakelen naar nog schonere motoren en brandstoffen', aldus minister Van Nieuwenhuizen. 'Een schip gaat 40 jaar mee, een vrachtwagen wordt na zes of zeven jaar al vervangen door een nieuwe. De sector heeft dus geen tijd te verliezen om de omslag naar nieuwe schonere technologie te maken. De Declaration of Nijmegen is daarvoor een mooi startpunt.'

In de Declaration of Nijmegen, een initiatief van het ministerie in nauwe samenwerking met European Green Capital Nijmegen, spreken overheden, havens, logistieke bedrijven en verladers af dat zij versneld het scheepsvervoer verduurzamen. Op dit moment stoot de binnenvaart jaarlijks zo'n 2,1 Megaton uit, in 2030 moet dat teruggebracht zijn tot maximaal 1,7 Megaton. Dat is een besparing van 20 procent, wat gelijkstaat aan de uitstoot van bijna 50.000 huishoudens. Deze doelstelling wordt ook in het nog te sluiten Klimaat- en Energieakkoord opgenomen. In 2050 moet de binnenvaartsector klimaatneutraal zijn.

Driestappenplan
De Declaration legt vast dat de deelnemende partijen werken volgens een driestappenplan: via haalbaarheidsonderzoek en demonstraties naar praktijkpilots, en als stap drie opschaling. Tot eind 2020 vindt de grensoverschrijdende verkenning plaats naar duurzame binnenvaartoplossingen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar emissies, maar ook naar de aandrijflijn en alternatieve en hernieuwbare brandstoffen. Uit de voorgestelde oplossingen gaat de sector een aantal commercieel haalbare ideeën uitwerken in publiek-private pilots. Succesvolle pilots zullen op grote schaal worden ingezet. Afhankelijk van de gekozen oplossing kan de datum van opschaling eerder of later zijn.  

Doordat juist nu al grote logistieke bedrijven zich aansluiten bij de Declaration kan al op korte termijn een flinke reductie in CO2-uitstoot worden gehaald. De deelnemende verladers wegen vanaf nu deze uitstoot mee bij hun keuze voor transportmiddelen en kiezen zo eerder voor het minst vervuilende alternatief. Dit geeft een extra impuls aan de vervoerders in de binnenvaartsector om duurzame investeringen te doen om zo een interessanter alternatief voor de verladers te worden.

Ondertekenaars
De ondertekening van de verklaring vond vandaag plaats bij congres Ports & the City in Nijmegen. De Waal bij Nijmegen is een van de drukst bevaren routes van Europa en is dit jaar door de Europese Commissie uitverkoren tot Green Capital of the EU. Ondertekenaars van de Declaration of Nijmegen zijn onder andere BCTNHeinekenFriesland CampinaNorth Sea PortNedCargoDanser GroupPort-Liner en de gemeenten Rotterdam en Nijmegen. 

Reacties (7)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Piet Bennik

    @ de heer Meijer, mooi als u dat al heeft uitgerekend. Zou u mij dat eens toe willen mailen ik ben nooit te oud om te leren, dus ik ben benieuwd. En het gaat hier niet om de ASV, maar het gaat erom, dat er ons nonsens verhalen worden voor geschoteld. Zomaar weer een ondertekening, terwijl de brancheorganisatie er niet in gekend worden als partners. Ik denk dat het voor de gehele branche erg moeilijk word. Ik kan u wel wat toezenden wat TNO heeft onderzocht per kw uitstoot.

    Ik zie uw reactie tegemoet mijn E- mail adres is bij dit blad bekend ik kijk er naar uit.

    groet,

  • J.R. Meijer

    het is misschien zo, Piet, dat we nu nog een flinke voorsprong hebben qua CO2 uitstoot, maar niemand zit stil en als wij dat wel willen doen worden we uiteindelijk voorbijgelopen door de vrachtwagens. De spoorwegen zijn ons al voorbij, want die rijden op groene stroom (en volgensd hen geen sjoemelstroom). Je ziet ook in het wegvervoer steeds meer initiatieven om CO2 arm of zelfs CO2 vrij te rijden. En dat is allang niet meer alleen subsidiejacht of science fiction.
    En met name de kleine schepen, waar jij voor strijd zijn als eerste het haasje, want om een 6 baks duwcombinatie te verbeteren qua CO2/ton/km is nog een lange weg. Maar ik kan je verzekeren (ik heb het zelf uitgerekend) dat vooral kleine schepen op oude vaarwegen nu al meer CO2 uitstoten als een moderne truck op sommige trajecten (met veel bochten en sluizen).
    Er moest in de beginjaren van de auto een man met een rode vlag vooruitlopen.Het heeft ze niet tegen kunnen houden. Het lijkt soms wel eens of de ASV iets vergelijkbaars wil. Zou het niet beter zijn om mee te doen inplaats van overal tegen?
    Zou het niet

  • Piet Bennik

    U heeft volledig gelijk heer Breedveld.

    Schone schijn, niet meer en niet minder.

    Heel veel megaton uitstoot bij ons, terwijl er eerst word geschreven dat we de schoonste transport modi zijn. Dat is niet genoeg om de zaak kracht bij te zetten vertellen we, als we nu niet ingrijpen lopen we straks achter. Waar achter?? Vergelijk dat eens met de overige transport modi, dan zie je werkelijke cijfertjes.

    Het word tijd dat deze krant er eens induikt en in de huid kruipt van de heer Lubach en eens de werkelijke situatie uit de doeken doet.

    Overigens kunnen we die twintig procent zo halen, maar dan zal er een vrachten marktplaats moeten komen, die onnodige leeg vaart tegen gaat. Oei!!! Marktplaats dat betekent transparantie, maar dat wil het ministerie en de EVO niet, want zouden de vrachten voor de schipper wel een op kunnen lopen!

    Goed weekend.

  • R. Breedveld

    Kan iemand de minister vertellen dat 'de binnenvaart' die hiervoor getekend heeft eraan verdiend en het niet op hoeft te hoesten. Wat zijn ze weer lekker bezig met luchtkastelen bouwen.

  • mieke Kuipers

    Welke binnenvaart sluit akkoord?
    Ga maar eens op de waalbrug meten.Of met een drone als er een file staat. Dan komen er echt andere cijfers .
    Ik ben bang dat er straks geen Historische Schepen en kleinere vrachtschepen over blijven.
    Wat voor mensen zijn dat die dit verdrag ondertekenen. Sorry maar daar heb ik geen waardering voor.

  • Jim Grooten

    Binnenvaart sluit akkoord?
    Zie hier geen een brancheorganisatie tekenen ,de schipper/eigenaar heeft zeker nergers recht op ?
    Alleen de grote spelers die kunnen de voorsprong nu nemen.Weer leuk democratisch geregeld.
    Dacht dat de binnenvaart ook duurzamer kan zijn om de schepen wat langer te houden als 40 jaar,dan kunnen starters ook normaal financieel beginnen met hun bedrijf.
    Huizen en overheids gebouwen ( koninklijke paleizen en regeringsgebouwen)kunnen ook toch over de 100 jaar gebruikt worden!

  • A. v.d. Heuvel

    Geweldige plannen waar niets van terecht komt, zolang er subsidie gegeven word aan plannen makers die de vaarwegen gaan bevolken met electrisch aangedreven schepen. verwacht ik weinig van deze dromenmakers die in een eerder stadium hun hoofd ook al niet bovenwater konden houden.

Lees ook