Weer beunschip gekapseisd op Westerschelde

Bij Hoofdplaat op de Westerschelde voor Breskens is maandagavond 30 maart opnieuw een beunschip gekapseisd, meldt Veiligheidsregio Zeeland. De twee opvarenden van mbs Willem zijn ongedeerd van boord gehaald. Het 80 meter lange schip maakte rond 19:30 uur water en kapseisde 15 minuten later.

Weer beunschip gekapseisd op Westerschelde

De opvarenden zijn gered door de bemanning van de zeegaande zandzuiger Interballast I en werden opgevangen in een verblijf van de KNRM in Breskens. De Kustwacht ontving rond 19:30 uur een melding dat het beunschip water maakte. Het Schelde Coördinatie Centrum coördineert de berging van het schip, dat om 20:40 uur nog steeds dreef. Daarbij worden de drijvende bok Cormorant van sleep- en bergingsbedrijf Multraship en verschillende sleepboten ingezet om het schip naar een veilige plaats buiten de vaargeul te brengen. De oorzaak van het ongeluk is onbekend. De Willem is samengesteld uit een beunduwbak en het achterschip van een voormalige tanker.

Het ongeval vertoont sterke gelijkenis met het kapseizen van mbs Rick op 5 februari, op vrijwel dezelfde plaats, ook langszij de Interballast I en eveneens varend voor zandhandel Faasse uit Goes. Twee opvarenden van de Rick konden worden gered, maar schipper Rick Broekmeulen wordt nog altijd vermist. Naar de oorzaak van dat ongeval loopt nog een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Weer beunschip gekapseisd op Westerschelde | Schuttevaer.nl

Weer beunschip gekapseisd op Westerschelde

Bij Hoofdplaat op de Westerschelde voor Breskens is maandagavond 30 maart opnieuw een beunschip gekapseisd, meldt Veiligheidsregio Zeeland. De twee opvarenden van mbs Willem zijn ongedeerd van boord gehaald. Het 80 meter lange schip maakte rond 19:30 uur water en kapseisde 15 minuten later.

Weer beunschip gekapseisd op Westerschelde

De opvarenden zijn gered door de bemanning van de zeegaande zandzuiger Interballast I en werden opgevangen in een verblijf van de KNRM in Breskens. De Kustwacht ontving rond 19:30 uur een melding dat het beunschip water maakte. Het Schelde Coördinatie Centrum coördineert de berging van het schip, dat om 20:40 uur nog steeds dreef. Daarbij worden de drijvende bok Cormorant van sleep- en bergingsbedrijf Multraship en verschillende sleepboten ingezet om het schip naar een veilige plaats buiten de vaargeul te brengen. De oorzaak van het ongeluk is onbekend. De Willem is samengesteld uit een beunduwbak en het achterschip van een voormalige tanker.

Het ongeval vertoont sterke gelijkenis met het kapseizen van mbs Rick op 5 februari, op vrijwel dezelfde plaats, ook langszij de Interballast I en eveneens varend voor zandhandel Faasse uit Goes. Twee opvarenden van de Rick konden worden gered, maar schipper Rick Broekmeulen wordt nog altijd vermist. Naar de oorzaak van dat ongeval loopt nog een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.