Machinekamerbrand op de Rijn bij Rees

Op het Nederlandse ms Wantij is dinsdagmorgen 6 mei op de Rijn ter hoogte van Rees tegen half 10 brand uitgebroken in de machinekamer. De schipper van het met kolen opvarende schip ging bij kmr 830 ter hoogte van Rees voor anker en riep de hulp in.

De bemanning van de Wantij zag met eigen middelen geen kans het vuur te blussen. Brandweerlieden van Rees werden op het schip overgezet en kregen later versterking van de blusboten van Emmerich en Wesel, bij elkaar 20 man uitgerust met drukmaskers en poederblussers.

De turbolader van de hoofdmotor had vlamgevat, evenals de isolatie en olie in de machinekamer. De motorbediening functioneerde niet meer, waardoor de tweede motor bleef doordraaien tot die er bij gebrek aan zuurstof mee stopte. De brandweer hield vervolgens de onbeschadigde motor koel en wist te voorkomen dat het vuur oversloeg naar andere delen van het schip.

Omdat het anker begon te krabben, maakte het passerende containerschip Saluté langszij vast en hield de Wantij in positie. Na anderhalf uur werd het sein brand meester gegeven. De politie stelde een onderzoek in, waarna de Wantij langszij het containerschip Dynamica naar Duisburg werd gevaren. De scheepvaart op de Rijn werd niet gestremd maar gevraagd langzaam te passeren. Niemand raakte gewond. (DvdM / Der Westen)

 

Machinekamerbrand op de Rijn bij Rees | Schuttevaer.nl

Machinekamerbrand op de Rijn bij Rees

Op het Nederlandse ms Wantij is dinsdagmorgen 6 mei op de Rijn ter hoogte van Rees tegen half 10 brand uitgebroken in de machinekamer. De schipper van het met kolen opvarende schip ging bij kmr 830 ter hoogte van Rees voor anker en riep de hulp in.

De bemanning van de Wantij zag met eigen middelen geen kans het vuur te blussen. Brandweerlieden van Rees werden op het schip overgezet en kregen later versterking van de blusboten van Emmerich en Wesel, bij elkaar 20 man uitgerust met drukmaskers en poederblussers.

De turbolader van de hoofdmotor had vlamgevat, evenals de isolatie en olie in de machinekamer. De motorbediening functioneerde niet meer, waardoor de tweede motor bleef doordraaien tot die er bij gebrek aan zuurstof mee stopte. De brandweer hield vervolgens de onbeschadigde motor koel en wist te voorkomen dat het vuur oversloeg naar andere delen van het schip.

Omdat het anker begon te krabben, maakte het passerende containerschip Saluté langszij vast en hield de Wantij in positie. Na anderhalf uur werd het sein brand meester gegeven. De politie stelde een onderzoek in, waarna de Wantij langszij het containerschip Dynamica naar Duisburg werd gevaren. De scheepvaart op de Rijn werd niet gestremd maar gevraagd langzaam te passeren. Niemand raakte gewond. (DvdM / Der Westen)