Bom barst bij Schuttevaer

Voorzitter Annemarie Jorritsma en vice-voorzitter Ype Dijkstra hebben maandag 10 maart hun lidmaatschap van het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer met onmiddellijke ingang neergelegd. In een persverklaring hekelen zij de ‘ondemocratische’ lijn die werd gekozen tijdens een recent overleg van afdelingsvoorzitters. Hun geloof in de vorming van BLN als een sterke, branchebrede binnenvaartvertegenwoording is weg. De overgebleven hoofdbestuursleden zetten versterkt in op de dialoog omtrent toetreding tot BLN.

Jorritsma en Dijkstra stappen uit Schuttevaer-hoofdbestuur
  • Jorritsma en Dijkstra stappen op
  • HB Schuttevaer door met BLN
  • Afdelingsvoorzitters kozen eigen, ‘ondemocratische’ lijn
  • BLN-bestuur en -directeur toonden ‘geen greintje hoop’

Door Dirk van der Meulen
‘Het hoofdbestuur respecteert hun beslissing’, aldus een mededeling op de website van Koninklijke Schuttevaer. ‘Annemarie Jorritsma en Ype Dijkstra geven een eigen verklaring af voor hun aftreden. Het huidige hoofdbestuur zal er alles aan doen om de harmonie binnen Schuttevaer terug te brengen. Het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer heeft daar alle vertrouwen in en wordt daarin ondersteund door een delegatie uit het onlangs gehouden informele voorzittersoverleg. Het hoofdbestuur zal op korte termijn een formeel voorzittersoverleg bij elkaar roepen, om versterkt de dialoog omtrent de toetreding tot BLN aan te gaan.’

Erik Schultz neemt tijdelijk het voorzitterschap waar, tot aan een eerstvolgende ledenvergadering. Hij is behalve hoofdbestuurslid ook vicevoorzitter van de Internationale Afdeling en bestuurslid van de afdeling Noord-Nederland.

logo ksvExclusief voor abonnees
Afdelingsvoorzitters Schuttevaer zien initiatief stranden

Waarover vergaderden 17 afdelingsvoorzitters op 1 maart?  Chris Kornet, Martin van Dijk en Leen ten Haaf over de negatieve gevoelens onder de leden over de integratie met BLN en over hoe het nu verder moet.   

Ype Dijkstra heeft inmiddels ook zijn werkzaamheden als bestuurslid voor Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) beëindigd. Na het vertrek van voorzitter Piet IJssels, die bij BLN struikelde over de concept-toetredingsovereenkomst met Schuttevaer, nam Dijkstra daar samen met de andere vicevoorzitter Roland Kortenhorst (BBU) tijdelijk het voorzitterschap waar. Dijkstra houdt wel het voorzitterschap van de afdeling Noord-Nederland aan.

BLN

‘Wij hopen heel snel tot een constructieve gedachtewisseling te komen met het Schuttevaer-hoofdbestuur’, zegt waarnemend BLN-voorzitter Roland Kortenhorst. ‘BLN zou het geweldig vinden als we inderdaad met kracht tot een eenheid kunnen groeien.’ Er is volgens hem alle reden om onverminderd volle kracht vooruit te gaan in de ambitie om tot een ketenbrede brancheorganisatie ván en vóór de binnenvaart te komen. Koninklijke Schuttevaer met de ‘sterke regionale verworteling’ past daar volgens Kortenhorst volledig in. Hij benadrukt dat het ‘warme welkom’ van BLN ook geldt voor de Schuttevaer B-leden als watersporters en andere varenden. ‘En hoewel de ontwikkelingen wellicht anders doen vermoeden, biedt de huidige stand van zaken wat ons betreft extra kansen om gezamenlijk invulling aan deze missie te geven.’

Ype Dijkstra heeft inmiddels ook zijn werkzaamheden als bestuurslid voor Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) beëindigd. Na het vertrek van voorzitter Piet IJssels nam hij daar samen met de andere vice-voorzitter Roland Kortenhorst (BBU) tijdelijk het voorzitterschap waar. ‘Mijn werk voor en in BLN deed ik als hoofdbestuurder van Schuttevaer. Ik liet hen ook afgelopen middag weten dat ik met onmiddellijke ingang het HB lidmaatschap van Schuttevaer heb neergelegd; én dat de logische consequentie daarvan is dat ik, eveneens met onmiddellijke ingang, mijn werkzaamheden voor BLN zal beëindigen’, zei Dijkstra desgevraagd. Anders ligt het in Noord Nederland, waar hij voorzitter is van de regionale afdeling. ‘Daar is geen directe link met het HB-lidmaatschap. Uiteraard stelde ik ook hen op de hoogte van de beslissing van Annemarie en mijzelf.’

‘Ondemocratisch’

Zaterdag 1 maart zijn, op uitnodiging van voorzitter Chris Kornet van de afdeling Werkendam, 28 afdelingsbestuurders van Koninklijke Schuttevaer bijeen geweest om te spreken over BLN. Het hoofdbestuur was daarbij niet welkom en niet alle afdelingsvoorzitters konden aanwezig zijn. ‘Vreemd genoeg werden enkele andere HB-leden wel persoonlijk uitgenodigd. Toch is deze bijeenkomst, zonder formele status binnen de vereniging, voor ons een van de redenen geweest om ons op onze positie te beraden’, schrijven Jorritsma en Dijkstra in hun persverklaring. Die verklaring is overigens niet opgenomen op de KSV-website.

Volgens informatie van de beide ex-hoofdbestuursleden hebben 20 deelnemers aan deze bijeenkomst niets gezegd, 8 hebben gesproken. ‘Ondemocratisch, tegen de statuten van Schuttevaer in en zonder raadpleging van de leden, hebben deze voorzitters en bestuurders een eigen lijn gekozen. Deze werkwijze van de initiatiefnemers van deze bijeenkomst is niet de onze en die van Koninklijke Schuttevaer.

‘Wij hebben jarenlang met veel plezier en inzet onze kracht aan Schuttevaer gegeven. Jarenlang was Schuttevaer een grote sterke organisatie met invloed. Aanvankelijk hebben wij de overtuiging gehad dat het mogelijk zou moeten zijn met de economische organisaties tot een grote sterke branche brede binnenvaartvertegenwoordiging te komen. Maar in de loop van het proces hebben wij het vertrouwen daarin verloren. Nu geloven wij er niet meer in.’

Geen sprankje hoop

‘Het optreden van het bestuur van BLN en de nieuwe directeur toonden geen sprankje hoop voor wat betreft de zo noodzakelijke cohesie naar Schuttevaer toe. Wij misten, net als voorzitter Piet IJssels, de bindende kracht om langs natuurlijke weg van samenwerking en in vertrouwen naar elkaar toe groeien en te komen tot samenbundeling. Wij kunnen ons niet, zoals de voorzitters/afdelingsbestuurders in Werkendam wensen, vinden in het te snel, te geforceerd en onder dwang opgeven van de zelfstandigheid van Koninklijke Schuttevaer en de stevige positie die de vereniging in de loop der jaren heeft verworven.’

‘Ook om te voorkomen dat dit tot een scheiding binnen Schuttevaer zal leiden trekken wij ons terug. Bovendien beschouwen wij het ter discussie stellen van onze integriteit en de druk die op ons door sommige leden van de afdelingen de Amer wordt uitgeoefend niet langer aanvaardbaar. Wij nemen met pijn in ons hart afscheid van een voorheen zo mooie vereniging.’

Niet het einde

‘De invloed van elke organisatie wordt bepaald door de leden en het personeel. Wij zijn er van overtuigd dat het overgrote deel van de leden niet het einde van Schuttevaer wenst. Dit wordt door een kleine groep doorgedrukt. In Emmerich is afgesproken dat Schuttevaer zelfstandig zou blijven om op termijn mogelijk verder te integreren, wanneer BLN zich zou hebben bewezen. Nu gaan we de oude schoenen weggooien voordat we nieuwe hebben. Doodzonde (met een dubbele betekenis).

‘Ons personeel gaat ons aan het hart. Met een passie voor Schuttevaer, de leden en de binnenvaart hebben zij Schuttevaer de afgelopen twintig jaar groot en invloedrijk gemaakt. Zij verdienen respect daarvoor. Van de onheuse bejegeningen door sommige leden lopen ons de koude rillingen over de rug. Zo ga je niet met mensen om. Het proces van bewust onder druk zetten van Schuttevaer-bestuursleden en personeel moet stoppen, anders richt u uw eigen vereniging ten gronde.’

Alle geledingen

De kracht van Schuttevaer is volgens Jorritsma en Dijkstra altijd geweest dat zij alle geledingen in de binnenvaart kon vertegenwoordigen, omdat zij op haar eigen beleidsterrein namens iedereen sprak. ‘Wij zagen daartoe goede mogelijkheden om deze positie te behouden, gelijktijdig BLN op te bouwen en ook de goede samenwerking met het CBRB en het Centraal Overleg Vaarwegen boven water te houden. Onder het huidige gesternte wordt dat steeds moeilijker, zo niet onmogelijk.
Het is te betreuren dat het voormalig transitiecomité onder leiding van de heer Kraaijeveld eerder tot meer dan tot minder verdeeldheid in de binnenvaart heeft geleid. Ook nu speelt hij op de achtergrond bij de ontmanteling van Schuttevaer, nog steeds een bedenkelijke rol waarbij partijen, ook binnen Schuttevaer, tegen elkaar worden opgezet. Wij beschouwen zijn bemiddeling in het transitieproces als mislukt.

‘Wij hadden graag het proces van transitie tot aan de verdere integratie van Schuttevaer in BLN willen afmaken, maar geloven niet meer, in dezelfde lijn als voormalig voorzitter Piet IJssels aangaf, dat het proces op deze wijze tot een goed einde kan worden gebracht.

‘Wij hopen dat de positieve krachten onder de Schuttevaerleden de komende tijd duidelijk zullen aangeven dat Schuttevaer de zelfstandigheid niet moet opgeven, voordat duidelijk is dat BLN zich heeft bewezen.’

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Het mooie van de dictators is,als de grond onder hun voeten te heet word dat ze altijd vanzelf weer vertrekken.

    Geplaatst door: A. v.d. Heuvel op
  • Het probleem ligt niet bij Schuttevaer of BBU of BLN. Het probleem is/zijn “mensen”. Alle problemen in deze wereld, ontstaan door mensen. Ook binnen de transitie.Het is de angst van verandering en angst van het verschuiven van “de macht”. Daar zijn mensen bang voor en dan gaan sommige van dit soort hele rare dingen doen, zeggen en beweren.

    Geplaatst door: H van Buren op
  • Stop het onderling gekibbel,anders blijven we een prooi.

    Geplaatst door: Azolla op
  • Beste mensen,leden en niet leden van …..
    Op 19 april 1938 heeft schuttevaer het predicaat koninklijk gekregen.Ik denk dat er momenteel niet erg koninklijk gehandeld wordt
    .KSV was en is en blijft hopelijk de vereniging die boven alle partijen staat.Dus laat BLN maar onderdeel van schuttevaer zijn.Laat er na kraayeveld in het machtsveld geen slagveld ontstaan.Ksv moet duidelijk herkenbaar blijven en heeft in de huidige vorm in vloed tot over de landsgrenzen.Iedereen kan er lid van worden,sociaal,democraat,met ieders levensbeschouwelijke overtuiging,etc.Schuttevaer is opgericht door Jan Willem Schuttevaer en Lucas Oldenhuis Gratama,er was denk ik van oudsher wel enig persoonlijk leiderschap.
    Ieder een behouden vaart gewenst
    J.J.W.Hollebrandse M/S Cura Dei.

    Geplaatst door: jjw hollebrandse op
  • Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
    Ook een uitdrukking Rinus, die hier beter op zijn plek zou zijn.

    Er wordt wel een vereniging op het spel gezet.
    Maak u geen illusies, op sociaal economisch vlak worden we het in de binnenvaart niet eens. Laat de bonden buiten Schuttevaer, dat functioneert goed.

    Wat een minister wil is helemaal niet belangrijk voor ons, net als Henk ben ook ik blij dat mevr Joritsma is opgestapt. Al die zogenaamde invloed, gaat het nu dan zo goed in de binnenvaart?
    Laat BLN eerst eens met een beleid voor de lange termijn komen. Laat Schuttevaer met rust.

    Geplaatst door: Rienk abrahamse op
  • Beste mensen, leden van Schuttevaer,

    Altijd jammer als er slijtage ontstaat, ook binnen een vereniging, maar dit is een natuurlijk proces en dáár is niet aan te ontkomen.

    Maar er is geen man overboord de leden van Schippersvereniging “Schuttevaer” worden steeds mondiger en dat is een ontwikkeling in de hele maatschappij, beste mensen dat is ook een verrijking.

    Het getij was al lang verlopen, alleen de bakens zijn niet tijdig verzet.

    Alsnog nu de bakens verzetten, en die persoon(en) het vertrouwen geven, die weten hoe men mensen bij elkaar weet te brengen en weet te houden.

    Dus mensen, die de (vaar) weg weten en kennis hebben van samenwerken en tevens in staat zijn te verbinden binnen onze binnenvaartsector. Mede gedragen door hun eigen ervaring en hun kennis van de branche, en dus terdege weten wat er leeft onder de leden.

    En al deze diverse stromingen tot in één grote enthousiaste stroom weet te laten samenvloeien. Zoals zijrivieren in grote rivieren samenkomen.

    En tevens onderkent dat het motto dien te zijn;

    “C’est le ton gui fait la musique”!

    Beste mensen dat hebben we zo node gemist in de deze snel veranderende tijden.

    Rinus de Korte

    Geplaatst door: Rinus de Korte op
  • Ik begrijp de verbazing niet die sommigen uiten t.o.v.Jorritsma.Als minister van V&W heeft zij al bewezen dat ze niet betrouwbaar is.Ik,en velen met mij,waren er daarom destijds ook fel op tegen dat deze zelfingenomen dame voorzitter van Schuttevaer werd.Ik heb,toen dit een voldongen feit was,dan ook mijn lidmaatschap opgezegd en heb tegen onze afdelingsvoorzitter gezegd dat ik weer lid zou worden zodra zij weer weg is.
    Ik ga dit vandaag gelijk in orde maken want ik vind Schuttevaer nog steeds een organisatie met een hoofdletter O en veel te waardevol om te laten gebruiken tot meerdere eer en glorie van mevrouw Jorritsma! Wat mij betreft :Opgeruimd staat netjes dus!
    Dit geldt overigens niet voor dhr. Dijkstra.
    Ik weet te weinig over deze man om daar iets over te kunnen zeggen en ga dit dus ook niet doen.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Zeg me als ik het verkeerd zie, maar we hadden diverse goede organisaties, helaas met een te lage vertegenwoordiging uit de binnenvaart.
    Verder hebben de diverse organisaties gemeenschappelijke belangen, heeft de overheid daarin graag een gesprekspartner juist omdat we als binnenvaart vaak zo verdeeld overkomen.
    Wordt onder druk van de crisis die ene organisatie uit de grond gestampt en wil de binnenvaart eveneens onder druk van de crisis zich zo ruim mogelijk vertegenwoordigd zien en dat op basis van het getal. De meeste binnenvaartondernemers zoeken echter door de druk waaronder ze staan geen gezamenlijke organisatie in de zin van alle spelers in die markt, maar een ONS 2.0. Waar blijft het belang van de andere partijen waarmee we een brede samenwerking zouden moeten/ willen vormen? Wil BLN meer zijn/ worden dan een ONS 2.0 dan moet er plaats zijn, en recht gedaan worden aan de stem van de andere die vertegenwoordigt worden in BLN en. Ik vind het dan ook een slechte zaak dat beroeps varende zo’n druk op de oude organisaties zetten. Jammer, mij heeft U nog niet over de streep getrokken en vooralsnog zie ik in BLN de zoveelste partij die tegenover ipv naast elkaar komt te staan. Laat dat niet gebeuren!

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Triest voor alle partijen en totaal onnodig. zaten deze partijen niet allemaal op 1 adres werkten ze niet al veel samen ?
    Had de tijd en geld die aan dit proces besteed is gestopt in een plan wat de economische positie van de binnenvaart verbeterd.

    Geplaatst door: a.a.c. van megen op
  • Nee, dat heeft die Kraai toch maar mooi geshaft.
    Naast de OPTO(CBRB) hebben we al een Ledengroep tankvaart(BLN) en een werkgroep ADN(r)(BLN). Dat ‘alle organisaties praten met één mond’, begint al aardig te vorderen.

    Voor de rest onthoud ik me voorlopig maar van commentaar.
    Veel sterkte en wijsheid gewenst voor de betrokken bestuurders,

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Als je twee verenigingen samenvoegt en vervolgens een groot deel van de leden van één van die verenigingen monddood maakt, moet je niet vreemd kijken van herrie in de tent. De B-leden van Koninklijke Schuttevaer mogen niet meepraten in de ledengroepen van Binnenvaart Logistiek Nederland en daar ook geen bestuursfucties vervullen. Die zijn kaltgestellt en mogen achteraf alleen iets zeggen in de algemene ledenvergadering, daar ook niet meestemmen. Als je dan ook nog beseft, dat de meerderheid van de afdelingsbestuurders B-lid van KSV zijn, dan is er gewoon sprake van een machtsgreep van de A-leden.

    Geplaatst door: S.J. de Waard op
  • Beste mensen,

    Helemaal eens met dhrn. Blonk en van Strien. Schuttevaer is emotie. Want de vader van de vader was al lid, maar inderdaad tijden veranderen.
    Ik vind het buitengewoon vreemd dat nu ineens gesproken wordt dat de democratie in het geding is. Persoonlijk vind ik het jammer van dhr. Dijkstra. Met betrekking tot mevrouw Jorritsma is mij tot nu toe niet helemaal duidelijk geworden wat zij nu echt heeft betekend voor KSV.
    Als we even terug gaan in de tijd was de opdracht voor dhr. Verberkt een brede sterke binnenvaart vertegenwoordiging die als één partij naar buiten trad. Tot nu toe heb ik niet bij het HB van KSV kunnen waarnemen dat zij dat wilden. Maar wel voorstellen om nieuwe leden van de BLN verplicht lid te willen laten worden van KSV en voorstellen aan de leden op de algemene jaarvergadering van 2015 om al dan niet toe te treden/opgaan. Als je dit soort idiote dingen stelt heb je al lang geen geloofwaardigheid meer. De uitkomst van de voorzitters is niets meer dan wat er werkelijk leeft. Dus ik stel voor dat we nu werkelijk gaan beginnen. En als Kees de Vries niet alleen roept dat hij BLN is (de Amer)maar het ook werkelijk gaat doen dan is er misschien wel een plaatsje in de nieuwe organisatie voor hem.
    Ongetwijfeld zijn er nu mensen die zeggen dat ik niet weet hoe de hazen lopen (ik ken ze) maar dat zijn dezelfde mensen die wachten hoe de hazen gaan lopen!!

    Anné Middendorp
    Traviata
    06 24559420

    Geplaatst door: Anné Middendorp op
  • Beste
    Met verbazing heb ik dit stuk gelezen over het opstappen van Jorritsma en Dijkstra.
    Ik kan niet geloven dat Jorritsma en Dijkstra op hun niveau zichzelf verlagen naar een potje ordinair moddergooien. Dit is een (vice-)voorzitter onwaardig om zo te reageren op een verhaal dat zoals altijd twee kanten heeft.
    Merkwaardig is de aantijging over een ondemocratische vergadering waarbij van de 20 bestuursleden er maar 8 gesproken hebben. Volgens mij is dit juist een bewijs dat de democratie binnen de KSV snel aan het terugkeren is, want bij een vergadering onder voorzitterschap van Jorritsma sprak er, volgens mijn bronnen, maar 1 persoon gedurende de hele vergadering en dat was mevr Jorritsma zelf. Daarbij werden de beslissingen ook door één persoon genomen en werd de koers en het tempo t.o.v. BLN ook door één persoon bepaald!
    Het feit dat een bestuur een vergadering bijeen roept zonder de (vice-)voorzitters geeft wel aan dat een afschaffing van een dictatoriaal beleid nooit in overleg met een dergelijke leider mogelijk is, zo uniek is de binnenvaart nu ook weer niet.

    De zin “Wij zijn er van overtuigd dat het overgrote deel van de leden niet het einde van Schuttevaer wenst” is pure ophitsing. KSV is juist de organisatie die nagenoeg blijft zoals zij is, binnen BLN.

    Dan nog de opmerking dat het optreden van bestuur en directeur van BLN geen sprankje hoop geeft voor de noodzakelijke cohesie. De directeur van BLN is Hester Duursema. Hester is gepromoveerd op gedeeld strategisch leiderschap. Van dicht bij mag ik meemaken hoe Hester dat ook op een indrukwekkende manier in de praktijk brengt.
    Bij hoop hoort ook verwachting en vertrouwen. Wie geen hoop, vertrouwen en verwachting heeft is een triest persoon. Want een toegestoken hand kan dan onterecht als een bedreiging geïnterpreteerd worden.

    Deze week vroeg iemand mij wanneer BLN er nu eindelijk komt en ik antwoorde hem dat er nog enkele mensen zijn die zich ingegraven hebben en zichzelf eerst nog moeten uitgraven, voordat BLN kan worden wat het zou moeten worden. Dat moment is nu daar, we zijn er bijna, even doorbijten nog dan zijn we echt BLN!

    Op persoonlijke titel,
    Jan Blonk

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • Geachte heer Veuger,

    Ik heb u zeer hoog zitten maar ben het in deze niet met u eens, tijden veranderen en er is geen enkele reden te bedenken waarom in mijn ogen een nautische en sociaal economische vertegenwoordiging van de binnenvaart niet kan samenwerken. Sterker nog het wordt eigenlijk al langer gedaan, er is ook geen zwart wit lijn te trekken tussen nautisch en economische het heeft alles met elkaar te maken. Mijn ideaal beeld had gewezen dat BLN KSV had geheten, en dat Jorritsma de kar had getrokken. Helaas was er binnen een deel van het bestuur en bij Jorritsma weinig fiducie voor BLN, dat is jammer inderdaad. Alleen wat ik niet snap is dat Jorritsma in haar functie als minister van V en W al pleitte voor meer samenwerking in de binnenvaart, zij had zoveel op dit moment voor de binnenvaart kunnen betekenen als zij mee had gebouwd in plaats van te kijken of het wel wat wordt. Ik ben er van overtuigd dat samenwerken zin heeft, in wat voor vorm dan ook. De kans die er nu ligt is er een die we moeten pakken, samenwerken loont! En ja er gaan dingen fout er worden soms beslissingen genomen die achteraf niet goed zijn, het makkelijkste is niks doen en achteraf zeggen wat fout is gegaan(dit bedoel ik niet naar u). Doorgaan zoals het was is een doodlopende weg, omdat ook bij KSV ook het leden aantal gaat minderen door de vergrijzing, er moet een nieuw elan komen om de organisatie- graad hoger te krijgen anders maken wij onszelf belachelijk als binnenvaart. We kunnen niet alleen op eilandjes blijven werken, we zullen samen moeten werken. Ik hoop en denk dat BLN en KSV samen een sterke organisatie zullen worden, en dat u over een paar jaar op u karakteristieken wijzen zal zeggen, ja het kan wel!
    Tonny v Strien

    Geplaatst door: Tonny van Strien op
  • Hallo Hallo. Het is een treurige dag voor de binnenvaart . Vandaag is de Koninklijke Schippers Vereniging Schuttevaer officieus ten grave gedragen. De mensen die er bij waren de laatste 4 jaren de bestuursleden van Schuttevaer die weten dat ik van af de eerste dag gewaarschuwd heb , dat het niet mogelijk is dat de sociaaleconomische organisaties als BBU , CBRB met Schuttevaer op kunnen gaan in één organisatie
    Dat heeft in het verleden nooit gewerkt en zal ook in de toekomst niet werken . De mensen die weten hoe de hazen lopen in de binnenvaart zullen dit beamen. Toch heeft men tegen beter weten in de deur op een kier gezet zonder exit strategie en dat is onvergefelijk. De deur is met geweld open gedrukt maar dat was ook voorspelbaar in deze barre tijden waar alles word aangegrepen als reddingslijn . Het zal de binnenvaart niet verder brengen en de vertegenwoordiging naar het ministerie toe zal zware klappen te verduren krijgen . Maar ja de jeugd heeft de toekomst hoe beroerd die er ook uit ziet. een bedroefde Ger Veuger . Ere lid van de afdeling IJsseldelta-Zwartewater.

    Geplaatst door: Ger Veuger op

Reageer

Bom barst bij Schuttevaer | Schuttevaer.nl

Bom barst bij Schuttevaer

Voorzitter Annemarie Jorritsma en vice-voorzitter Ype Dijkstra hebben maandag 10 maart hun lidmaatschap van het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer met onmiddellijke ingang neergelegd. In een persverklaring hekelen zij de ‘ondemocratische’ lijn die werd gekozen tijdens een recent overleg van afdelingsvoorzitters. Hun geloof in de vorming van BLN als een sterke, branchebrede binnenvaartvertegenwoording is weg. De overgebleven hoofdbestuursleden zetten versterkt in op de dialoog omtrent toetreding tot BLN.

Jorritsma en Dijkstra stappen uit Schuttevaer-hoofdbestuur
  • Jorritsma en Dijkstra stappen op
  • HB Schuttevaer door met BLN
  • Afdelingsvoorzitters kozen eigen, ‘ondemocratische’ lijn
  • BLN-bestuur en -directeur toonden ‘geen greintje hoop’

Door Dirk van der Meulen
‘Het hoofdbestuur respecteert hun beslissing’, aldus een mededeling op de website van Koninklijke Schuttevaer. ‘Annemarie Jorritsma en Ype Dijkstra geven een eigen verklaring af voor hun aftreden. Het huidige hoofdbestuur zal er alles aan doen om de harmonie binnen Schuttevaer terug te brengen. Het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer heeft daar alle vertrouwen in en wordt daarin ondersteund door een delegatie uit het onlangs gehouden informele voorzittersoverleg. Het hoofdbestuur zal op korte termijn een formeel voorzittersoverleg bij elkaar roepen, om versterkt de dialoog omtrent de toetreding tot BLN aan te gaan.’

Erik Schultz neemt tijdelijk het voorzitterschap waar, tot aan een eerstvolgende ledenvergadering. Hij is behalve hoofdbestuurslid ook vicevoorzitter van de Internationale Afdeling en bestuurslid van de afdeling Noord-Nederland.

logo ksvExclusief voor abonnees
Afdelingsvoorzitters Schuttevaer zien initiatief stranden

Waarover vergaderden 17 afdelingsvoorzitters op 1 maart?  Chris Kornet, Martin van Dijk en Leen ten Haaf over de negatieve gevoelens onder de leden over de integratie met BLN en over hoe het nu verder moet.   

Ype Dijkstra heeft inmiddels ook zijn werkzaamheden als bestuurslid voor Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) beëindigd. Na het vertrek van voorzitter Piet IJssels, die bij BLN struikelde over de concept-toetredingsovereenkomst met Schuttevaer, nam Dijkstra daar samen met de andere vicevoorzitter Roland Kortenhorst (BBU) tijdelijk het voorzitterschap waar. Dijkstra houdt wel het voorzitterschap van de afdeling Noord-Nederland aan.

BLN

‘Wij hopen heel snel tot een constructieve gedachtewisseling te komen met het Schuttevaer-hoofdbestuur’, zegt waarnemend BLN-voorzitter Roland Kortenhorst. ‘BLN zou het geweldig vinden als we inderdaad met kracht tot een eenheid kunnen groeien.’ Er is volgens hem alle reden om onverminderd volle kracht vooruit te gaan in de ambitie om tot een ketenbrede brancheorganisatie ván en vóór de binnenvaart te komen. Koninklijke Schuttevaer met de ‘sterke regionale verworteling’ past daar volgens Kortenhorst volledig in. Hij benadrukt dat het ‘warme welkom’ van BLN ook geldt voor de Schuttevaer B-leden als watersporters en andere varenden. ‘En hoewel de ontwikkelingen wellicht anders doen vermoeden, biedt de huidige stand van zaken wat ons betreft extra kansen om gezamenlijk invulling aan deze missie te geven.’

Ype Dijkstra heeft inmiddels ook zijn werkzaamheden als bestuurslid voor Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) beëindigd. Na het vertrek van voorzitter Piet IJssels nam hij daar samen met de andere vice-voorzitter Roland Kortenhorst (BBU) tijdelijk het voorzitterschap waar. ‘Mijn werk voor en in BLN deed ik als hoofdbestuurder van Schuttevaer. Ik liet hen ook afgelopen middag weten dat ik met onmiddellijke ingang het HB lidmaatschap van Schuttevaer heb neergelegd; én dat de logische consequentie daarvan is dat ik, eveneens met onmiddellijke ingang, mijn werkzaamheden voor BLN zal beëindigen’, zei Dijkstra desgevraagd. Anders ligt het in Noord Nederland, waar hij voorzitter is van de regionale afdeling. ‘Daar is geen directe link met het HB-lidmaatschap. Uiteraard stelde ik ook hen op de hoogte van de beslissing van Annemarie en mijzelf.’

‘Ondemocratisch’

Zaterdag 1 maart zijn, op uitnodiging van voorzitter Chris Kornet van de afdeling Werkendam, 28 afdelingsbestuurders van Koninklijke Schuttevaer bijeen geweest om te spreken over BLN. Het hoofdbestuur was daarbij niet welkom en niet alle afdelingsvoorzitters konden aanwezig zijn. ‘Vreemd genoeg werden enkele andere HB-leden wel persoonlijk uitgenodigd. Toch is deze bijeenkomst, zonder formele status binnen de vereniging, voor ons een van de redenen geweest om ons op onze positie te beraden’, schrijven Jorritsma en Dijkstra in hun persverklaring. Die verklaring is overigens niet opgenomen op de KSV-website.

Volgens informatie van de beide ex-hoofdbestuursleden hebben 20 deelnemers aan deze bijeenkomst niets gezegd, 8 hebben gesproken. ‘Ondemocratisch, tegen de statuten van Schuttevaer in en zonder raadpleging van de leden, hebben deze voorzitters en bestuurders een eigen lijn gekozen. Deze werkwijze van de initiatiefnemers van deze bijeenkomst is niet de onze en die van Koninklijke Schuttevaer.

‘Wij hebben jarenlang met veel plezier en inzet onze kracht aan Schuttevaer gegeven. Jarenlang was Schuttevaer een grote sterke organisatie met invloed. Aanvankelijk hebben wij de overtuiging gehad dat het mogelijk zou moeten zijn met de economische organisaties tot een grote sterke branche brede binnenvaartvertegenwoordiging te komen. Maar in de loop van het proces hebben wij het vertrouwen daarin verloren. Nu geloven wij er niet meer in.’

Geen sprankje hoop

‘Het optreden van het bestuur van BLN en de nieuwe directeur toonden geen sprankje hoop voor wat betreft de zo noodzakelijke cohesie naar Schuttevaer toe. Wij misten, net als voorzitter Piet IJssels, de bindende kracht om langs natuurlijke weg van samenwerking en in vertrouwen naar elkaar toe groeien en te komen tot samenbundeling. Wij kunnen ons niet, zoals de voorzitters/afdelingsbestuurders in Werkendam wensen, vinden in het te snel, te geforceerd en onder dwang opgeven van de zelfstandigheid van Koninklijke Schuttevaer en de stevige positie die de vereniging in de loop der jaren heeft verworven.’

‘Ook om te voorkomen dat dit tot een scheiding binnen Schuttevaer zal leiden trekken wij ons terug. Bovendien beschouwen wij het ter discussie stellen van onze integriteit en de druk die op ons door sommige leden van de afdelingen de Amer wordt uitgeoefend niet langer aanvaardbaar. Wij nemen met pijn in ons hart afscheid van een voorheen zo mooie vereniging.’

Niet het einde

‘De invloed van elke organisatie wordt bepaald door de leden en het personeel. Wij zijn er van overtuigd dat het overgrote deel van de leden niet het einde van Schuttevaer wenst. Dit wordt door een kleine groep doorgedrukt. In Emmerich is afgesproken dat Schuttevaer zelfstandig zou blijven om op termijn mogelijk verder te integreren, wanneer BLN zich zou hebben bewezen. Nu gaan we de oude schoenen weggooien voordat we nieuwe hebben. Doodzonde (met een dubbele betekenis).

‘Ons personeel gaat ons aan het hart. Met een passie voor Schuttevaer, de leden en de binnenvaart hebben zij Schuttevaer de afgelopen twintig jaar groot en invloedrijk gemaakt. Zij verdienen respect daarvoor. Van de onheuse bejegeningen door sommige leden lopen ons de koude rillingen over de rug. Zo ga je niet met mensen om. Het proces van bewust onder druk zetten van Schuttevaer-bestuursleden en personeel moet stoppen, anders richt u uw eigen vereniging ten gronde.’

Alle geledingen

De kracht van Schuttevaer is volgens Jorritsma en Dijkstra altijd geweest dat zij alle geledingen in de binnenvaart kon vertegenwoordigen, omdat zij op haar eigen beleidsterrein namens iedereen sprak. ‘Wij zagen daartoe goede mogelijkheden om deze positie te behouden, gelijktijdig BLN op te bouwen en ook de goede samenwerking met het CBRB en het Centraal Overleg Vaarwegen boven water te houden. Onder het huidige gesternte wordt dat steeds moeilijker, zo niet onmogelijk.
Het is te betreuren dat het voormalig transitiecomité onder leiding van de heer Kraaijeveld eerder tot meer dan tot minder verdeeldheid in de binnenvaart heeft geleid. Ook nu speelt hij op de achtergrond bij de ontmanteling van Schuttevaer, nog steeds een bedenkelijke rol waarbij partijen, ook binnen Schuttevaer, tegen elkaar worden opgezet. Wij beschouwen zijn bemiddeling in het transitieproces als mislukt.

‘Wij hadden graag het proces van transitie tot aan de verdere integratie van Schuttevaer in BLN willen afmaken, maar geloven niet meer, in dezelfde lijn als voormalig voorzitter Piet IJssels aangaf, dat het proces op deze wijze tot een goed einde kan worden gebracht.

‘Wij hopen dat de positieve krachten onder de Schuttevaerleden de komende tijd duidelijk zullen aangeven dat Schuttevaer de zelfstandigheid niet moet opgeven, voordat duidelijk is dat BLN zich heeft bewezen.’

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Het mooie van de dictators is,als de grond onder hun voeten te heet word dat ze altijd vanzelf weer vertrekken.

    Geplaatst door: A. v.d. Heuvel op
  • Het probleem ligt niet bij Schuttevaer of BBU of BLN. Het probleem is/zijn “mensen”. Alle problemen in deze wereld, ontstaan door mensen. Ook binnen de transitie.Het is de angst van verandering en angst van het verschuiven van “de macht”. Daar zijn mensen bang voor en dan gaan sommige van dit soort hele rare dingen doen, zeggen en beweren.

    Geplaatst door: H van Buren op
  • Stop het onderling gekibbel,anders blijven we een prooi.

    Geplaatst door: Azolla op
  • Beste mensen,leden en niet leden van …..
    Op 19 april 1938 heeft schuttevaer het predicaat koninklijk gekregen.Ik denk dat er momenteel niet erg koninklijk gehandeld wordt
    .KSV was en is en blijft hopelijk de vereniging die boven alle partijen staat.Dus laat BLN maar onderdeel van schuttevaer zijn.Laat er na kraayeveld in het machtsveld geen slagveld ontstaan.Ksv moet duidelijk herkenbaar blijven en heeft in de huidige vorm in vloed tot over de landsgrenzen.Iedereen kan er lid van worden,sociaal,democraat,met ieders levensbeschouwelijke overtuiging,etc.Schuttevaer is opgericht door Jan Willem Schuttevaer en Lucas Oldenhuis Gratama,er was denk ik van oudsher wel enig persoonlijk leiderschap.
    Ieder een behouden vaart gewenst
    J.J.W.Hollebrandse M/S Cura Dei.

    Geplaatst door: jjw hollebrandse op
  • Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
    Ook een uitdrukking Rinus, die hier beter op zijn plek zou zijn.

    Er wordt wel een vereniging op het spel gezet.
    Maak u geen illusies, op sociaal economisch vlak worden we het in de binnenvaart niet eens. Laat de bonden buiten Schuttevaer, dat functioneert goed.

    Wat een minister wil is helemaal niet belangrijk voor ons, net als Henk ben ook ik blij dat mevr Joritsma is opgestapt. Al die zogenaamde invloed, gaat het nu dan zo goed in de binnenvaart?
    Laat BLN eerst eens met een beleid voor de lange termijn komen. Laat Schuttevaer met rust.

    Geplaatst door: Rienk abrahamse op
  • Beste mensen, leden van Schuttevaer,

    Altijd jammer als er slijtage ontstaat, ook binnen een vereniging, maar dit is een natuurlijk proces en dáár is niet aan te ontkomen.

    Maar er is geen man overboord de leden van Schippersvereniging “Schuttevaer” worden steeds mondiger en dat is een ontwikkeling in de hele maatschappij, beste mensen dat is ook een verrijking.

    Het getij was al lang verlopen, alleen de bakens zijn niet tijdig verzet.

    Alsnog nu de bakens verzetten, en die persoon(en) het vertrouwen geven, die weten hoe men mensen bij elkaar weet te brengen en weet te houden.

    Dus mensen, die de (vaar) weg weten en kennis hebben van samenwerken en tevens in staat zijn te verbinden binnen onze binnenvaartsector. Mede gedragen door hun eigen ervaring en hun kennis van de branche, en dus terdege weten wat er leeft onder de leden.

    En al deze diverse stromingen tot in één grote enthousiaste stroom weet te laten samenvloeien. Zoals zijrivieren in grote rivieren samenkomen.

    En tevens onderkent dat het motto dien te zijn;

    “C’est le ton gui fait la musique”!

    Beste mensen dat hebben we zo node gemist in de deze snel veranderende tijden.

    Rinus de Korte

    Geplaatst door: Rinus de Korte op
  • Ik begrijp de verbazing niet die sommigen uiten t.o.v.Jorritsma.Als minister van V&W heeft zij al bewezen dat ze niet betrouwbaar is.Ik,en velen met mij,waren er daarom destijds ook fel op tegen dat deze zelfingenomen dame voorzitter van Schuttevaer werd.Ik heb,toen dit een voldongen feit was,dan ook mijn lidmaatschap opgezegd en heb tegen onze afdelingsvoorzitter gezegd dat ik weer lid zou worden zodra zij weer weg is.
    Ik ga dit vandaag gelijk in orde maken want ik vind Schuttevaer nog steeds een organisatie met een hoofdletter O en veel te waardevol om te laten gebruiken tot meerdere eer en glorie van mevrouw Jorritsma! Wat mij betreft :Opgeruimd staat netjes dus!
    Dit geldt overigens niet voor dhr. Dijkstra.
    Ik weet te weinig over deze man om daar iets over te kunnen zeggen en ga dit dus ook niet doen.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Zeg me als ik het verkeerd zie, maar we hadden diverse goede organisaties, helaas met een te lage vertegenwoordiging uit de binnenvaart.
    Verder hebben de diverse organisaties gemeenschappelijke belangen, heeft de overheid daarin graag een gesprekspartner juist omdat we als binnenvaart vaak zo verdeeld overkomen.
    Wordt onder druk van de crisis die ene organisatie uit de grond gestampt en wil de binnenvaart eveneens onder druk van de crisis zich zo ruim mogelijk vertegenwoordigd zien en dat op basis van het getal. De meeste binnenvaartondernemers zoeken echter door de druk waaronder ze staan geen gezamenlijke organisatie in de zin van alle spelers in die markt, maar een ONS 2.0. Waar blijft het belang van de andere partijen waarmee we een brede samenwerking zouden moeten/ willen vormen? Wil BLN meer zijn/ worden dan een ONS 2.0 dan moet er plaats zijn, en recht gedaan worden aan de stem van de andere die vertegenwoordigt worden in BLN en. Ik vind het dan ook een slechte zaak dat beroeps varende zo’n druk op de oude organisaties zetten. Jammer, mij heeft U nog niet over de streep getrokken en vooralsnog zie ik in BLN de zoveelste partij die tegenover ipv naast elkaar komt te staan. Laat dat niet gebeuren!

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Triest voor alle partijen en totaal onnodig. zaten deze partijen niet allemaal op 1 adres werkten ze niet al veel samen ?
    Had de tijd en geld die aan dit proces besteed is gestopt in een plan wat de economische positie van de binnenvaart verbeterd.

    Geplaatst door: a.a.c. van megen op
  • Nee, dat heeft die Kraai toch maar mooi geshaft.
    Naast de OPTO(CBRB) hebben we al een Ledengroep tankvaart(BLN) en een werkgroep ADN(r)(BLN). Dat ‘alle organisaties praten met één mond’, begint al aardig te vorderen.

    Voor de rest onthoud ik me voorlopig maar van commentaar.
    Veel sterkte en wijsheid gewenst voor de betrokken bestuurders,

    Geplaatst door: G. Verm. op
  • Als je twee verenigingen samenvoegt en vervolgens een groot deel van de leden van één van die verenigingen monddood maakt, moet je niet vreemd kijken van herrie in de tent. De B-leden van Koninklijke Schuttevaer mogen niet meepraten in de ledengroepen van Binnenvaart Logistiek Nederland en daar ook geen bestuursfucties vervullen. Die zijn kaltgestellt en mogen achteraf alleen iets zeggen in de algemene ledenvergadering, daar ook niet meestemmen. Als je dan ook nog beseft, dat de meerderheid van de afdelingsbestuurders B-lid van KSV zijn, dan is er gewoon sprake van een machtsgreep van de A-leden.

    Geplaatst door: S.J. de Waard op
  • Beste mensen,

    Helemaal eens met dhrn. Blonk en van Strien. Schuttevaer is emotie. Want de vader van de vader was al lid, maar inderdaad tijden veranderen.
    Ik vind het buitengewoon vreemd dat nu ineens gesproken wordt dat de democratie in het geding is. Persoonlijk vind ik het jammer van dhr. Dijkstra. Met betrekking tot mevrouw Jorritsma is mij tot nu toe niet helemaal duidelijk geworden wat zij nu echt heeft betekend voor KSV.
    Als we even terug gaan in de tijd was de opdracht voor dhr. Verberkt een brede sterke binnenvaart vertegenwoordiging die als één partij naar buiten trad. Tot nu toe heb ik niet bij het HB van KSV kunnen waarnemen dat zij dat wilden. Maar wel voorstellen om nieuwe leden van de BLN verplicht lid te willen laten worden van KSV en voorstellen aan de leden op de algemene jaarvergadering van 2015 om al dan niet toe te treden/opgaan. Als je dit soort idiote dingen stelt heb je al lang geen geloofwaardigheid meer. De uitkomst van de voorzitters is niets meer dan wat er werkelijk leeft. Dus ik stel voor dat we nu werkelijk gaan beginnen. En als Kees de Vries niet alleen roept dat hij BLN is (de Amer)maar het ook werkelijk gaat doen dan is er misschien wel een plaatsje in de nieuwe organisatie voor hem.
    Ongetwijfeld zijn er nu mensen die zeggen dat ik niet weet hoe de hazen lopen (ik ken ze) maar dat zijn dezelfde mensen die wachten hoe de hazen gaan lopen!!

    Anné Middendorp
    Traviata
    06 24559420

    Geplaatst door: Anné Middendorp op
  • Beste
    Met verbazing heb ik dit stuk gelezen over het opstappen van Jorritsma en Dijkstra.
    Ik kan niet geloven dat Jorritsma en Dijkstra op hun niveau zichzelf verlagen naar een potje ordinair moddergooien. Dit is een (vice-)voorzitter onwaardig om zo te reageren op een verhaal dat zoals altijd twee kanten heeft.
    Merkwaardig is de aantijging over een ondemocratische vergadering waarbij van de 20 bestuursleden er maar 8 gesproken hebben. Volgens mij is dit juist een bewijs dat de democratie binnen de KSV snel aan het terugkeren is, want bij een vergadering onder voorzitterschap van Jorritsma sprak er, volgens mijn bronnen, maar 1 persoon gedurende de hele vergadering en dat was mevr Jorritsma zelf. Daarbij werden de beslissingen ook door één persoon genomen en werd de koers en het tempo t.o.v. BLN ook door één persoon bepaald!
    Het feit dat een bestuur een vergadering bijeen roept zonder de (vice-)voorzitters geeft wel aan dat een afschaffing van een dictatoriaal beleid nooit in overleg met een dergelijke leider mogelijk is, zo uniek is de binnenvaart nu ook weer niet.

    De zin “Wij zijn er van overtuigd dat het overgrote deel van de leden niet het einde van Schuttevaer wenst” is pure ophitsing. KSV is juist de organisatie die nagenoeg blijft zoals zij is, binnen BLN.

    Dan nog de opmerking dat het optreden van bestuur en directeur van BLN geen sprankje hoop geeft voor de noodzakelijke cohesie. De directeur van BLN is Hester Duursema. Hester is gepromoveerd op gedeeld strategisch leiderschap. Van dicht bij mag ik meemaken hoe Hester dat ook op een indrukwekkende manier in de praktijk brengt.
    Bij hoop hoort ook verwachting en vertrouwen. Wie geen hoop, vertrouwen en verwachting heeft is een triest persoon. Want een toegestoken hand kan dan onterecht als een bedreiging geïnterpreteerd worden.

    Deze week vroeg iemand mij wanneer BLN er nu eindelijk komt en ik antwoorde hem dat er nog enkele mensen zijn die zich ingegraven hebben en zichzelf eerst nog moeten uitgraven, voordat BLN kan worden wat het zou moeten worden. Dat moment is nu daar, we zijn er bijna, even doorbijten nog dan zijn we echt BLN!

    Op persoonlijke titel,
    Jan Blonk

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • Geachte heer Veuger,

    Ik heb u zeer hoog zitten maar ben het in deze niet met u eens, tijden veranderen en er is geen enkele reden te bedenken waarom in mijn ogen een nautische en sociaal economische vertegenwoordiging van de binnenvaart niet kan samenwerken. Sterker nog het wordt eigenlijk al langer gedaan, er is ook geen zwart wit lijn te trekken tussen nautisch en economische het heeft alles met elkaar te maken. Mijn ideaal beeld had gewezen dat BLN KSV had geheten, en dat Jorritsma de kar had getrokken. Helaas was er binnen een deel van het bestuur en bij Jorritsma weinig fiducie voor BLN, dat is jammer inderdaad. Alleen wat ik niet snap is dat Jorritsma in haar functie als minister van V en W al pleitte voor meer samenwerking in de binnenvaart, zij had zoveel op dit moment voor de binnenvaart kunnen betekenen als zij mee had gebouwd in plaats van te kijken of het wel wat wordt. Ik ben er van overtuigd dat samenwerken zin heeft, in wat voor vorm dan ook. De kans die er nu ligt is er een die we moeten pakken, samenwerken loont! En ja er gaan dingen fout er worden soms beslissingen genomen die achteraf niet goed zijn, het makkelijkste is niks doen en achteraf zeggen wat fout is gegaan(dit bedoel ik niet naar u). Doorgaan zoals het was is een doodlopende weg, omdat ook bij KSV ook het leden aantal gaat minderen door de vergrijzing, er moet een nieuw elan komen om de organisatie- graad hoger te krijgen anders maken wij onszelf belachelijk als binnenvaart. We kunnen niet alleen op eilandjes blijven werken, we zullen samen moeten werken. Ik hoop en denk dat BLN en KSV samen een sterke organisatie zullen worden, en dat u over een paar jaar op u karakteristieken wijzen zal zeggen, ja het kan wel!
    Tonny v Strien

    Geplaatst door: Tonny van Strien op
  • Hallo Hallo. Het is een treurige dag voor de binnenvaart . Vandaag is de Koninklijke Schippers Vereniging Schuttevaer officieus ten grave gedragen. De mensen die er bij waren de laatste 4 jaren de bestuursleden van Schuttevaer die weten dat ik van af de eerste dag gewaarschuwd heb , dat het niet mogelijk is dat de sociaaleconomische organisaties als BBU , CBRB met Schuttevaer op kunnen gaan in één organisatie
    Dat heeft in het verleden nooit gewerkt en zal ook in de toekomst niet werken . De mensen die weten hoe de hazen lopen in de binnenvaart zullen dit beamen. Toch heeft men tegen beter weten in de deur op een kier gezet zonder exit strategie en dat is onvergefelijk. De deur is met geweld open gedrukt maar dat was ook voorspelbaar in deze barre tijden waar alles word aangegrepen als reddingslijn . Het zal de binnenvaart niet verder brengen en de vertegenwoordiging naar het ministerie toe zal zware klappen te verduren krijgen . Maar ja de jeugd heeft de toekomst hoe beroerd die er ook uit ziet. een bedroefde Ger Veuger . Ere lid van de afdeling IJsseldelta-Zwartewater.

    Geplaatst door: Ger Veuger op

Reageer