Het spoor pakt marktaandeel

De Rijnvaart ondervindt in toenemende mate concurrentie van de spoorwegen. Dat stelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in haar jongste Marktobservatie. ‘Het spoor biedt in enkele belangrijke corridors tussen zeehaven en achterland nieuwe diensten aan in segmenten waar de binnenvaart traditioneel sterk vertegenwoordigd is. De binnenvaart is steeds minder price leader.’

CCR signaleert dat Rijnvaart aan betekenis inboet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Het spoor pakt marktaandeel | Schuttevaer.nl

Het spoor pakt marktaandeel

De Rijnvaart ondervindt in toenemende mate concurrentie van de spoorwegen. Dat stelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in haar jongste Marktobservatie. ‘Het spoor biedt in enkele belangrijke corridors tussen zeehaven en achterland nieuwe diensten aan in segmenten waar de binnenvaart traditioneel sterk vertegenwoordigd is. De binnenvaart is steeds minder price leader.’

CCR signaleert dat Rijnvaart aan betekenis inboet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Peter, Ik heb tot voor men in Nederland als gekken is beginnen bouwen en overfinancieren door middel van staatsgaranties en andere dubieuze praktijken om hun verkoop te laten draaien nooit verlies gemaakt!
    Dus hou op met je insinuaties.
    Dat men in Nederland eerst eens begint met iedereen zijn bankaflossingen en rentes te laten betalen?
    Nu gaat de hele Europese binnenvaartbranche naar de haaien.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Freedomfigter,

    Laten we het niet over verliezen hebben, de binnenvaart is 1 grote verliespost. De banken houden een groot deel van schepen boven water. Dit doen ze niet voor de ondernemers maar voor zich zelf. Dan hebben we het nog niet over het
    personeelsbeleid gehad. Ik kan U verzekeren, dat als U een zoon hebt, die beter bij de spoorwegen kan werken als bij zo,n Wdammer. Vroeger hadden we nog brede gangboorden en smalle lonen maar nu is alles smal!

    Geplaatst door: peter op
  • @Freedomfighter, dit is gewoon voor 100% de realiteit.

    Geplaatst door: jef op
  • de nmbs rijdt ieder jaar met verlies.
    ieder jaar steek de belastingbetaler geld erin.
    zo kan ik ook marktaandeel inpalmen,net zoals de staatsgarantievloot,de boel kapot concurreren met geld van een ander.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • @ Gerard& Lex, is het daarom dat Nederland juist 20m Euro heeft gekregen van de Europese gemeenschap waar Nederland zelf slechts 10% van heeft afgedragen voor de infrastructuur?

    Geplaatst door: jan op
  • @Gerard: in Nederland betaalt de binnenvaart geen cent voor de infrastructuur. En nee, havengeld is geen vaarwegbeprijzing en wordt niet gebruikt voor het onderhoud aan de kanalen en rivieren. Dat doet de belastingbetaler. De inwoners van Nederland dus. Wen er maar aan dat de binnenvaart geen ondergeschoven kindje is zoals velen schijnen te denken. Dat calimerogedrag is zó jaren 70!

    Geplaatst door: Lex op
  • Over het spoor rijden alleen treinen. De binnenvaart is niet de enige die van de rivieren en kanalen gebruikt maakt. Wat als er geen onderhoud aan de Maas en Waal meer is. De laatste jaren is er meer aandacht voor een grote afvoer van water tijdens hoogwater. Overal hoogwatermuren en dijken. Dat wordt niet door de inwoners betaald.

    Geplaatst door: gerard op
  • Ik snap niet die eeuwige achterlijke discussie over wie en wat er meer recht heeft op… Verdeel (werk samen)en heers en daar doet met name tln en de evo heel vervelend bij het ministerie en in de kranten over de binnenvaart, waarom?

    Geplaatst door: Jaja op
  • Wegvervoerder, ik snap niet hoe het wegvervoer het hoofd boven water houd? Vergeet niet dat het spoor waar in de meeste Europese landen de overheid de grootste aandeelhouder is goede lobbyisten in huis hebben die reeds jaren verdoken subsidies weten te krijgen.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Misschien dat we een beetje in moeten binden. Hoe zou de binnenvaart reageren als het wegvervoer en het spoorvervoer geen accijnzen hoefden te betalen en de binnenvaart wel? De wereld zou te klein zijn.
    Nu het andersom is, verbaas ik me steeds weer over de grote broek die de binnenvaart durft aan te trekken t.o.v. weg en spoor. Reken er maar op dat de meeste schepen uitgeconcurreerd zijn tegen het spoor als alle heffingen op de gasolie betaald moeten worden. Het is verbazingwekkend dat jullie branche-organisatie dit nog steeds klaar krijgt.

    Geplaatst door: Wegvervoerder op
  • Hoeveel € blijven er bij de tussen personen hangen????Er gaat wel eens een failliet maar zeer weinig.
    harry

    Geplaatst door: harry op
  • @ Peter en Martijn; Jef heeft hier zeker een punt.
    Wie betaald het gigantische verlies van de Betuwe en nog andere goederenlijnen denk je?

    Je hebt het hier over de Rijn…, Nog nooit de akte van Mannheim 17 oktober 1868 gelezen?
    Op alle bijrivieren en kanalen moet wel worden betaald behalve getijde rivieren.

    Geplaatst door: Jaap op
  • als nederland niet moest baggeren op zijn rivieren zou er spoedig een 2 watersnood zijn ,zie maar aan china.
    ik kan mij moeilijk inbeelden dat de treinen zelf het verlies dragen meschien ook onder staatsgarantie’s ????

    Geplaatst door: sjaak op
  • als nederland niet moest baggeren op zijn rivieren zou er spoedig een 2 watersnood zijn ,zie maar aan china.
    ik kan mij moeilijk inbeelden dat de treinen zelf het verlies dragen meschien ook onder staatsgarantie’s ????

    Geplaatst door: sjaak op
  • Goed gezien Peter,

    De vaarwegen worden ‘gratis’ gebaggerd. Voor de bediening en het onderhoud aan bruggen en sluizen betaalt de schipper geen cent. Oevers, kribben en aanlegplaatsen worden ook onderhouden zonder een rekening te sturen. Op sommige afmeervoerzieningen van het rijk is de stroom zelfs gratis.

    Volgens de Rijksbegroting geeft Rijkswaterstaat per jaar ongeveer 500 mln.€ uit aan het beheer en onderhoud van de vaarwegen. Bij 5000 vrachtschepen betekent dat dus een ‘subsidie’ van een ton euro per schip per jaar.

    Hoeveel subsidie heb je nog extra nodig, Jef?

    Geplaatst door: martijn op
  • Jef, U bent de zoveelste die het fout heeft.

    Dat subsiedie verhaal van de spoorwegen is lariekoek.

    Spoorvervoerders zijn, net als wij private bedrijven die winst moeten maken. Voor de infrastructtuur moeten zij betalen. Bij ons is
    de Rijn, zolang het nog duurt, nog steeds vrij te bevaren. Onderhoud van de rivieren word op
    de burgers terug verhaald.

    Geplaatst door: peter op
  • De binnenvaart kan nog in prijs dalen.
    Geef ons het equivalent aan subsidies die het spoor sinds jaren ontvangt.

    Tijdens de Waldhof stremming heeft het spoor er gretig gebruik van gemaakt om long-term contracten af te sluiten waarvan de binnenvaart nu de gevolgen moet dragen!

    Geplaatst door: jef op

Reageer