‘Ontkoppeld varen was gevaarlijker’

‘Wij hebben absoluut nooit de intentie gehad door de stremming bij de Loreley heen te breken. Zonder toestemming waren wij er nooit aan begonnen’, zegt schipper Ton de Groot, die samen met zijn broer Wim het koppelverband Willem Antonie (5661 ton) exploiteert. Dat passeerde vrijdag tegen de avond de ramptanker Waldhof, ondanks het toen nog geldend verbod voor koppelverbanden. Dat riep boze reacties op, maar ook complimenten voor de doortastendheid van beide Werkendamse broers.

Willem Antonie

Door Dirk van der Meulen
Vrijdagmorgen kreeg De Groot in de opvaart beneden Koblenz te horen dat motorschepen door de stremming bij de Loreley mochten, maar koppelverbanden nog niet. Wel kreeg de Willem Antonie toestemming alvast door te varen naar Bad Salzig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (53)

  • Decennia lang zijn de Nederlandse binnenvaartondernemer en de aanverwante bedrijven, bezig geweest de sector naar een hoger niveau te brengen. Dat deze missie is geslaagd blijkt wel uit het grote aantal particuliere ondernemers die hun nek hebben uitgestoken teneinde de Nederlndse binnenvaartvloot drastisch te moderniseren en te vegroten. Nederland mag trots zijn op een zo modern en geavanceerde vloot.
    Nu er helaas een dramatisch ongeluk is gebeurd bij St.Goarhausen ligt een groot deel van de Rijnvaart stil. Wat dit te weeg heeft gebracht, moge inmiddels wel duidelijk zijn. Dat de ondernemer hierdoor enrstig gedupeerd en gefrusteerd is, spreekt voor zich. Stilliggen kost immers duizenden euro\’s per dag. Dan blijkt er ineens iets fout te gaan, en ik zal het maar noemen het toerbeurtsysteem voor het passeren van de plaats des onheils. Het spijt me dan te moeten constateren, dat het niveau van de sector, daar waar het het taalgebruik betreft en de manier waar sommigen worden beoordeeld en veroordeeld, ineens weer is gezakt naar een peil dat niet meer bij deze tijd past. We moeten trots zijn op onze binnen(rijn)vaart en elkaar met respect behandelen.
    Dat wilde ik maar even gezegd hebben.
    Henk Woltuis

    Geplaatst door: Henk Wolthuis op
  • het ware te wensen,dat alle mensen,
    met al hun gebreken zichzelf eens bekeken.
    Dan zouden ze het praten over anderen wel laten.
    Hij die iets weet over mij en de mijne,
    die gaat naar huis en bekijkt de zijne.
    Vindt hij daar dan geen gebreken,
    dan pas mag hij vrijuit over anderen spreken.

    Chris Cornet jr
    ‘Merwe’

    Geplaatst door: Chris Cornet op
  • dick bruna verzin jij nog eens wat, je bent een superdichter!

    Geplaatst door: pm op
  • @Bertha Zullen we dan ook de bevrachters verwijderen want die zetten ook de schippers tegen elkaar op, want de vrachtprijzen stijgen nog steeds niet OF merkt een ander het wel Al denk ik het niet zoals ik het op VI kan zien
    Laat gewoon gaan Zo kom je eens te weten hoe mensen over zaken denken
    Ben je het er niet mee eens lees je het toch gewoon niet Je weet het toch ondertussen wel hoe het afloopt…
    Op andere forums die over andere zaken gaan gebeurd precies hetzelfde

    Geplaatst door: Maria op
  • Wat een ophef allemaal weer als ik jullie was zou ik me is ergens anders druk over maken.

    Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

    Ik denk dat dit wel een goed spreekwoord ervoor is.

    Geplaatst door: Marina kvb Milano op
  • Advies = Aanraden je hoeft het dus niet te doen, een advies niet opvolgen is dus niet strafbaar. Dat de W A door vaart tot het gebergte is dus niets mis mee. Als je als een schaap alle adviezen opvolgd kom je nergens.

    De W A mocht door het gebergte varen vab de WSA allen moest hij ontkoppelen (wat hij god zij dank) niet gedaan heeft, gekoppeld met voorspan is veel veiliger. Wees dus blij dat hij het zo gedaan heeft, de W A mocht door dat had hij ook ontkoppeld gedaan of dat goed gegaan was!

    Geplaatst door: Ko Drenth op
  • Op dit verhaal wil ik toch wat toevoegen. wist U dat de W A dinsdag pas ging laden in Rotterdam en dus dag en nacht op is gekomen terwijl er in Dusseldorf al geadviseerd werd om ligplaats te nemen voor schepen die door het gebergte moesten. Vrijdag ochtend was hij al in Andernach. Vind dat niet erg sociaal.

    Geplaatst door: frans op
  • Ik heb geen mening over het ‘gepleegde feit’, maar wel een mening over veel reacties, namelijk deze: Wat laf om wie dan ook uit te kafferen, maar niet je naam er onder te zetten. Ben je een echte kerel (of vrouw), zet dan minstens je voorletters, achternaam (en scheepsnaam) er bij.
    Ik reageer nooit anoniem.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen, ‘s-Gravendeel op
  • Netjes van ze dat ze hun verhaal in de schuttevaer zetten? Pure schadebeperking van het imago ist het. Laat nu de WSA hun verhaal maar eens doen. Dit soort vage verhalen neem ik niet gelijk voor waar aan. Maar ja, journalisme en halve waarheden gaan hand in hand. De waarheid ligt in het midden

    Geplaatst door: dude op
  • Je kan wel goed merken dat jullie niks beter te doen hebben daar, is varen echt het enige wat jullie kunnen (of beter gezegd denken te kunnen)
    je kan beter het arbeidsburo eens bellen want voor de boel daar weer vrij word gegeven zijn er al weer heel wat veilingen achter de rug . en als jullie nog tijd over hebben doe de IQ test eens denk dat je je eigen kapot schrikt

    Geplaatst door: frans op
  • Wat een idiote sitoatie daar ter plekke, een bocht waar je ongelukken kan verwachten.
    Goed gedaan met een schip er voor, en motor er op.
    en die lading van de boot kan je gewoon in het water laten lopen lost vanzelf op.
    Dat hier nooit wat gebeurd is?
    en die dam in de mousel, met dat schip met strooi zout, vind ik wel een graatje erger.

    Geplaatst door: schipper-jan op
  • @klaas Naar mijn bescheiden mening zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. En ik probeer alleen maar te zeggen dat niemand zonder fouten is. Als laatste: ik heb geen bord voor mijn kop, ook geen voor of tegenstander van deze actie(als die er al was), maar probeer anderen hier iets genuanceerder te laten kijken naar de situatie. Vol optimisme begonnen, maar het begint redelijk hopeloos te lijken. Don’t worry, be happy

    Geplaatst door: Theo op
  • stop maudissant les uns les autres.mais ce n’est pas juste qu’ il a fait

    Geplaatst door: m op
  • Theo waarom moet ik het verhaal van WA wel geloven en dat van mijn kennis niet.
    Ik haal die balk wel uit mijn ogen als jij dat bord voor je kop weghaald.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Excuus in plaats van Andre bedoel ik uiteraard klaas.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • @klaas Wie zegt mij dat uw kennis aan de wal geen sensatiemaker is? En hoeveel man zijn er bij een modern, aangepast koppelverband nodig om te koppelen? 1 kan zomaar genoeg zijn, want waarschijnlijk geen kruisdraden nodig. Blijkbaar hebben mensen iets nodig om zich druk over te maken. Haal eerst de balk uit uw eigen oog, voor u gaat zeuren over de splinter van uw buurman!

    Geplaatst door: Theo op
  • Hee andre,als je nou eerst een goed leest,en dan commentaar gaat geven.Zijn bevrachter ( de korte ) is bezig geweest een voorspan te regelen,waarschijnlijk zijn die bevrachters van die andere koppels ook bezig geweest,maar zoals al word beschreven durfden de andere koppels het niet aan om dit te doen.

    Geplaatst door: johan op
  • Ik schaam mij als ex-binnenschipper voor het taalgebruik etc. van mijn voormalige collega’s. Het is weer zoals het altijd al is geweest, ieder voor zich en de rest kan stikken. Een ander weet het altijd beter. Jalousie is waarschijnlijk het juiste wat op dit item van toepassing is.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Leuk verhaal,

    Maar waarom waren jullie er als eerste terwijl er een hoop andere verbanden lagen te wachten?

    Waarom wordt je dan strafrechtelijk vervolgd? Als je niet fout hebt gedaan

    Ik vind het een leuke poging om je gedrag goed te praten, maar bij mij gaat het er niet in

    Geplaatst door: Andre op
  • le droit est le droit

    Geplaatst door: s op
  • Beste Theo,

    De bemanning heeft meegewerkt aan dit artikel om der eigen straatje schoon te vegen.
    Er klopt nl helemaal niks van dit verhaal.
    Via een kennis die op dat moment aan de wal stond een heel ander verhaal gehoord.
    De WA is nooit van plan geweest om af te koppelen omdat er maar een man op voorschip bak stond om boot vast te maken en de rest in de stuurhut.
    De WA al vol de sokken erin zette voordat de boot uberhaupt vast lag.

    Geplaatst door: klaas op
  • Tja

    De reacties te lezen bevestigd mn gedachte.

    Theo je snapt het tenminste.

    Zo en nu hou ik het voor gezien met dit gedoe.
    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • Het niveau van de heeren schippers op dit forum in ogenschouw nemende, heb ik het idee dat de crisis nog wel ff duurt. De bemanning van de WA heeft meegewerkt aan dit artikel om duidelijkheid te verschaffen omtrent de ontstane situatie en de vele negatieve reacties, maar jullie gaan gewoon door. Hoe dom kun je zijn!! En een eventuele veroordeling komt wel als ze tussen zes planken gaan, dus daar hoeven jullie je niet druk om te maken.

    Geplaatst door: Theo op
  • @Joep

    Wat voor onzin vertel jij, ze zouden de WA moeten vastleggen en niet meer laten gaan.
    Piraten en egoisten horen niet in de binnenvaart.
    Fout is fout en daarmee basta de regels gelden voor iedereen.
    Als niemand er zich aan zou houden zou het nogal wat zijn. Denk je niet

    Geplaatst door: Zv op
  • je nogal met groffe taal doordrenkte eerbetoon is ook wel in een keer duidelijk beste joep

    Geplaatst door: s m op
  • @Joepie een beetje gefrustreerd, Die mensen van de WA hebben gewoon een reputatie en die heeft niets te maken met vakmanschap of ondernemerschap

    Geplaatst door: Patiënt en Co in de wachtkamer op
  • Geache lezers.

    Ik val echt van mn stoel van verbazing hoe dat er nu weer gereageerd word op het verhaal van gebr de Groot. Waarom trekken jullie dit verhaal in twijfel? Afgunst , jaloers, te kleine plasser? Man wordt toch eens volwassen zeg stelletje kleuters. Als de voorspanboot gaat trekken is er toch niks meer aan te doen.
    Man wat een stelletje zeikers zijn jullie zeg ongelooflijk.
    En Schippertje dat ontkoppelen kwam niet van de groot af nee van de WSA.
    Ik lees ook veel dat de Groot te toon gezet heeft. Leer eens lezen.
    De beslissing om door te varen is door de sleepbootkapitein genomen en je weet de voorpanboot is de verantwoordelijke. Ja de Groot had ook in de ankers kunnen gaan met zn dikke 4800 pk. Het is in een split second gebeurt.
    En ik mag hopen dat de WSA de Willen Anthonie uitnodigd om als eerste er langs te gaan alleen al voor het stelletje mierenneukers, jaloerse en te kleine plasser schippers die ………. tja laat maar zitten.

    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • het feit blijft dat ze als laatste aankwamen en als eerste verband erdoor voer.
    de anroma lag als 1 van de eerste te wachten.
    maar dat zijn een hoop mensen vergeten.
    het blijfen aso’s die van de willem antonie

    Geplaatst door: noorden op
  • Ongelooflijk dat er zo getwijfeld wordt aan het vakmanschap van de binnenschipper om maar niet te spreken over het materieel waar je mee vaart!
    Met zoveel middelen kun je inderdaad je schip besturen als een auto.
    Wat ik ook zo jammer vindt is dat er vanuit de Nederlandse overheidsinstanties geen druk gezet wordt om daarmee de mogelijkheid te creeen de afvaart door te laten gaan, gecontroleerd welleswaar. Schepen die voldoende vermogen hebben zouden dit goed moeten kunnen.

    Geplaatst door: Roel op
  • Wat een verhaal… ik krijg er traantjes van in mijn oogjes

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • fastidiosus

    Geplaatst door: s op
  • Tja zoals altijd zijn er meerdere kanten aan een verhaal, We zouden zaterdag ochtend een proefvaart doen met voorspan omdat we niet zo diep lagen. Daarna zouden ze het ook met de andere verbanden proberen. Nu zijn we zondag door en waren nu een dag later leeg en liggen nu als nog te wachten dus dat maakt verder geen verschil. Alleen is wel dat de wsa gelijk het beetje contact wat er was verbroken had omdat“de schippers“ zich niet aan hun woord hielden.
    Succes iedereen en voor Dick Bruna, Verzin er nog een paar over de wsa ofzo!!

    Groeten

    Geplaatst door: M van Oeveren/ kvb Anroma op
  • Facta, non verba

    Geplaatst door: houtje op
  • Op een dag zei meneer de Groot
    Ik ga varen met een boot
    Dan gaan we varen op de Rijn
    Hoi hoi riep Ton dat is echt fijn
    We bouwen dan een koppelverband
    Dan komen we wat vaker in de krant
    Toen kwam de Duiste oom Agent en die zei ‘Nee’
    Een voor een niet met zijn twee!!
    ‘Ga toch weg’ zei meneer de Groot
    We nemen gewoon een voorspanboot!
    Maar wat deedt die stoute kapitein
    Hij voer gewoon door dat is niet fijn!
    Ik wilde niet maar ik kon niet stoppen!!
    Nu denken alle schippers dat ik hen probeer te foppen!

    Geplaatst door: Dick Bruna op
  • nemo ius ignora Censetur

    Geplaatst door: s op
  • Het ontbreekt de WSA aan lef m.i. had de scheepvaart in konvooi m.b.v.dienstvaartuigen en regulatie (desnoods alleen overdag)dit obstakel kunnen passeren.Bergers hebben geen belang bij een snelle klus (ik spreek uit ervaring) vanmorgen is de Waldhof omgedraaid (zie:http://www.swr.de/tv/-/id=2798/nid=2798/did=7507736/u2wwhr/index.html) en ligt nu op z’n nu nog een paar keer omhoog tillen de stroom z’n werk laten doen en de klus is geklaard

    Geplaatst door: jan van nieuwland op
  • Ik heb het al vaak geschreven en doe het lekker weer. Ik begrijp niet dat de redactie van Schuttevaer misselijk makende aantijgingen tegen de heren van de W A gewoon laat staan. Of ze nu terecht of onterecht zijn, degene die de aantijgingen doet noemt zich “schippertje” en dat zegt genoeg denk ik……Zielig hoor.
    Als je stevige taal wilt gebruiken zet dan in ieder geval je naam eronder.

    iedereen verder succes gewenst in de stremming.

    mvg.

    (geen vriend/vijand of familie van de WA, dus onpartijdig)

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • dat zal niet gebeuren als eerst afvaart . neem dat gerust aan . ik denk dat er veel zouden hem tegen houden en ja die nr 1 is zal zijn beurt niet laten voorbijgaan

    Geplaatst door: s op
  • Wim en ton laat ze maar lullen jullie hebben de toon gezet anders was iedereen nou nog aan het janken gewoon maling aan die klootzaken.
    Groetjes arie en kom maar snel in de afvaart kan je er ook weer als eerste door.

    Geplaatst door: arie;r op
  • haha geen vriend,concurrent,en een zware ook.maar wel een blaaskaak,daar hou ik van net als u,u heb het lef zelf nergens voor,en gooit een ander van alles voor de voeten,maar zelf ben u zo braaf als wat natuurlijk,hou toch op haha.
    Als je alles volgens de regeltjes moet doen,kun je beter kippenhouden

    Geplaatst door: johan op
  • Schippertje,

    Altijd lastig als je zelf niet het lef heb om dingen te ondernemen of risico te nemen om je geld te verdienen.
    Het is natuurlijk het lekkerst om zelf geen risico te nemen en van andere te verwachten dat ze dan gewooon achter je blijven of dat je dit van je buurman ook verwacht.

    En voor alle overige misselijk makende opmerkingen op het vorige artikel wil ik zeggen lees u het artikel eens goed en reageer nu nog eens want sensatie trappen kunnen we allemaal maar nu opmerkingen maken die gebaseerd zijn op feiten, dat is moeilijk he.

    Voor de rest iedereen veel sterkte gewenst met de shit situatie

    Geplaatst door: normale reactie graag op
  • Ik denk dat hier geldt; een ieder weet zelf of hij of zij de waarheid spreekt!

    Geplaatst door: mvg BG op
  • dat klopt johan met dit verband past dat niet en met hun eerste verband later ook niet maar eerst wel toen voeren ze nog met een normaale duw bak en voeren ze bijna elke reis op de moezel dat is al meer als 10 jaar geleden blaaskaak zeker een vriendje van deze w.a

    Geplaatst door: schippertje op
  • verkeerde beslissing van de kapitein van de voorspanboot.
    hij had het kvb nooit mee moeten nemen..

    Geplaatst door: kapitein op
  • Als het gevaarlijker was om te ontkoppelen, had je NIET moeten gaan varen..

    Maar ja,, zo als een collega al zei.. veur is veur..

    Geplaatst door: utrecht op
  • toppie goed gedaan groetjes ben ouwe machinist privilege

    Geplaatst door: ben op
  • Aan schippertje:

    kijk u bent nou precies het voorbeeld wat ik noemde. En btw Ze kunnen de Moezel niet eens op met deze schuit.

    Geplaatst door: johan op
  • Wat zal die schipper die opbelde met zijn bedreigingen zich nu rot voelen haha,dat zijn dus typisch die schippertjes die de hele dag tegen hun vrouwtje aan boord lopen te stekkeren van ´oh kijk die w a eens,dat is toch niet normaal bla bla bla ` Terwijl het verhaal heel anders in elkaar steekt.Ben blij voor de groot dat dit verhaal zo gepubliceerd is.

    Sterkte met het stilliggen allemaal.

    Geplaatst door: johan op
  • dag de groot, toch vind ik die schipper van de voorspanboot slimmer als jullie. wie gaat er nu daar het risico nemen om te ontkoppelen en koppelen. lijkt mij erg gevaarlijk. ik weet dat jullie heelvaak tijdens de vaart koppelen maar dat doe je niet in het gebergte en dan nog als je zonder bak vaart geeft dat toch een flinke golf en zuiging dat weet je toch dus volgens mij was het gewoon de wsp geeft toesteming dus de gevolgen zijn voor hun. stoer hoor dat jullie brutaal zijn weet ik wel zeker. op de moezel gaan jullie ook gewoon varen als het bijna vrij is, dan ben je tenminste wel de eerste. veur is veur heet dat op zijn w.dams.

    Geplaatst door: schippertje op
  • keurig en begrijpelijk verhaal.
    goedebeslissing wij zijn de profies en niet de wsa of de wsp.

    Geplaatst door: ko drenth op
  • De kapitein van de voorspanboot,heeft de juiste beslissing genomen!

    Geplaatst door: Klein Schip op
  • mn opa zegt: soms moet je je geluk een klein handje helpen…

    Geplaatst door: ev op
  • Fijn dat beide kanten van het verhaal worden getoond, om zo een beter beeld te krijgen van de situatie! Neemt niet weg dat het altijd een verklaring blijft, en ieder zijn eigen mening al klaar heeft.

    Geplaatst door: Schipper op

Reageer

‘Ontkoppeld varen was gevaarlijker’ | Schuttevaer.nl

‘Ontkoppeld varen was gevaarlijker’

‘Wij hebben absoluut nooit de intentie gehad door de stremming bij de Loreley heen te breken. Zonder toestemming waren wij er nooit aan begonnen’, zegt schipper Ton de Groot, die samen met zijn broer Wim het koppelverband Willem Antonie (5661 ton) exploiteert. Dat passeerde vrijdag tegen de avond de ramptanker Waldhof, ondanks het toen nog geldend verbod voor koppelverbanden. Dat riep boze reacties op, maar ook complimenten voor de doortastendheid van beide Werkendamse broers.

Willem Antonie

Door Dirk van der Meulen
Vrijdagmorgen kreeg De Groot in de opvaart beneden Koblenz te horen dat motorschepen door de stremming bij de Loreley mochten, maar koppelverbanden nog niet. Wel kreeg de Willem Antonie toestemming alvast door te varen naar Bad Salzig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (53)

  • Decennia lang zijn de Nederlandse binnenvaartondernemer en de aanverwante bedrijven, bezig geweest de sector naar een hoger niveau te brengen. Dat deze missie is geslaagd blijkt wel uit het grote aantal particuliere ondernemers die hun nek hebben uitgestoken teneinde de Nederlndse binnenvaartvloot drastisch te moderniseren en te vegroten. Nederland mag trots zijn op een zo modern en geavanceerde vloot.
    Nu er helaas een dramatisch ongeluk is gebeurd bij St.Goarhausen ligt een groot deel van de Rijnvaart stil. Wat dit te weeg heeft gebracht, moge inmiddels wel duidelijk zijn. Dat de ondernemer hierdoor enrstig gedupeerd en gefrusteerd is, spreekt voor zich. Stilliggen kost immers duizenden euro\’s per dag. Dan blijkt er ineens iets fout te gaan, en ik zal het maar noemen het toerbeurtsysteem voor het passeren van de plaats des onheils. Het spijt me dan te moeten constateren, dat het niveau van de sector, daar waar het het taalgebruik betreft en de manier waar sommigen worden beoordeeld en veroordeeld, ineens weer is gezakt naar een peil dat niet meer bij deze tijd past. We moeten trots zijn op onze binnen(rijn)vaart en elkaar met respect behandelen.
    Dat wilde ik maar even gezegd hebben.
    Henk Woltuis

    Geplaatst door: Henk Wolthuis op
  • het ware te wensen,dat alle mensen,
    met al hun gebreken zichzelf eens bekeken.
    Dan zouden ze het praten over anderen wel laten.
    Hij die iets weet over mij en de mijne,
    die gaat naar huis en bekijkt de zijne.
    Vindt hij daar dan geen gebreken,
    dan pas mag hij vrijuit over anderen spreken.

    Chris Cornet jr
    ‘Merwe’

    Geplaatst door: Chris Cornet op
  • dick bruna verzin jij nog eens wat, je bent een superdichter!

    Geplaatst door: pm op
  • @Bertha Zullen we dan ook de bevrachters verwijderen want die zetten ook de schippers tegen elkaar op, want de vrachtprijzen stijgen nog steeds niet OF merkt een ander het wel Al denk ik het niet zoals ik het op VI kan zien
    Laat gewoon gaan Zo kom je eens te weten hoe mensen over zaken denken
    Ben je het er niet mee eens lees je het toch gewoon niet Je weet het toch ondertussen wel hoe het afloopt…
    Op andere forums die over andere zaken gaan gebeurd precies hetzelfde

    Geplaatst door: Maria op
  • Wat een ophef allemaal weer als ik jullie was zou ik me is ergens anders druk over maken.

    Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

    Ik denk dat dit wel een goed spreekwoord ervoor is.

    Geplaatst door: Marina kvb Milano op
  • Advies = Aanraden je hoeft het dus niet te doen, een advies niet opvolgen is dus niet strafbaar. Dat de W A door vaart tot het gebergte is dus niets mis mee. Als je als een schaap alle adviezen opvolgd kom je nergens.

    De W A mocht door het gebergte varen vab de WSA allen moest hij ontkoppelen (wat hij god zij dank) niet gedaan heeft, gekoppeld met voorspan is veel veiliger. Wees dus blij dat hij het zo gedaan heeft, de W A mocht door dat had hij ook ontkoppeld gedaan of dat goed gegaan was!

    Geplaatst door: Ko Drenth op
  • Op dit verhaal wil ik toch wat toevoegen. wist U dat de W A dinsdag pas ging laden in Rotterdam en dus dag en nacht op is gekomen terwijl er in Dusseldorf al geadviseerd werd om ligplaats te nemen voor schepen die door het gebergte moesten. Vrijdag ochtend was hij al in Andernach. Vind dat niet erg sociaal.

    Geplaatst door: frans op
  • Ik heb geen mening over het ‘gepleegde feit’, maar wel een mening over veel reacties, namelijk deze: Wat laf om wie dan ook uit te kafferen, maar niet je naam er onder te zetten. Ben je een echte kerel (of vrouw), zet dan minstens je voorletters, achternaam (en scheepsnaam) er bij.
    Ik reageer nooit anoniem.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen, ‘s-Gravendeel op
  • Netjes van ze dat ze hun verhaal in de schuttevaer zetten? Pure schadebeperking van het imago ist het. Laat nu de WSA hun verhaal maar eens doen. Dit soort vage verhalen neem ik niet gelijk voor waar aan. Maar ja, journalisme en halve waarheden gaan hand in hand. De waarheid ligt in het midden

    Geplaatst door: dude op
  • Je kan wel goed merken dat jullie niks beter te doen hebben daar, is varen echt het enige wat jullie kunnen (of beter gezegd denken te kunnen)
    je kan beter het arbeidsburo eens bellen want voor de boel daar weer vrij word gegeven zijn er al weer heel wat veilingen achter de rug . en als jullie nog tijd over hebben doe de IQ test eens denk dat je je eigen kapot schrikt

    Geplaatst door: frans op
  • Wat een idiote sitoatie daar ter plekke, een bocht waar je ongelukken kan verwachten.
    Goed gedaan met een schip er voor, en motor er op.
    en die lading van de boot kan je gewoon in het water laten lopen lost vanzelf op.
    Dat hier nooit wat gebeurd is?
    en die dam in de mousel, met dat schip met strooi zout, vind ik wel een graatje erger.

    Geplaatst door: schipper-jan op
  • @klaas Naar mijn bescheiden mening zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. En ik probeer alleen maar te zeggen dat niemand zonder fouten is. Als laatste: ik heb geen bord voor mijn kop, ook geen voor of tegenstander van deze actie(als die er al was), maar probeer anderen hier iets genuanceerder te laten kijken naar de situatie. Vol optimisme begonnen, maar het begint redelijk hopeloos te lijken. Don’t worry, be happy

    Geplaatst door: Theo op
  • stop maudissant les uns les autres.mais ce n’est pas juste qu’ il a fait

    Geplaatst door: m op
  • Theo waarom moet ik het verhaal van WA wel geloven en dat van mijn kennis niet.
    Ik haal die balk wel uit mijn ogen als jij dat bord voor je kop weghaald.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Excuus in plaats van Andre bedoel ik uiteraard klaas.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • @klaas Wie zegt mij dat uw kennis aan de wal geen sensatiemaker is? En hoeveel man zijn er bij een modern, aangepast koppelverband nodig om te koppelen? 1 kan zomaar genoeg zijn, want waarschijnlijk geen kruisdraden nodig. Blijkbaar hebben mensen iets nodig om zich druk over te maken. Haal eerst de balk uit uw eigen oog, voor u gaat zeuren over de splinter van uw buurman!

    Geplaatst door: Theo op
  • Hee andre,als je nou eerst een goed leest,en dan commentaar gaat geven.Zijn bevrachter ( de korte ) is bezig geweest een voorspan te regelen,waarschijnlijk zijn die bevrachters van die andere koppels ook bezig geweest,maar zoals al word beschreven durfden de andere koppels het niet aan om dit te doen.

    Geplaatst door: johan op
  • Ik schaam mij als ex-binnenschipper voor het taalgebruik etc. van mijn voormalige collega’s. Het is weer zoals het altijd al is geweest, ieder voor zich en de rest kan stikken. Een ander weet het altijd beter. Jalousie is waarschijnlijk het juiste wat op dit item van toepassing is.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Leuk verhaal,

    Maar waarom waren jullie er als eerste terwijl er een hoop andere verbanden lagen te wachten?

    Waarom wordt je dan strafrechtelijk vervolgd? Als je niet fout hebt gedaan

    Ik vind het een leuke poging om je gedrag goed te praten, maar bij mij gaat het er niet in

    Geplaatst door: Andre op
  • le droit est le droit

    Geplaatst door: s op
  • Beste Theo,

    De bemanning heeft meegewerkt aan dit artikel om der eigen straatje schoon te vegen.
    Er klopt nl helemaal niks van dit verhaal.
    Via een kennis die op dat moment aan de wal stond een heel ander verhaal gehoord.
    De WA is nooit van plan geweest om af te koppelen omdat er maar een man op voorschip bak stond om boot vast te maken en de rest in de stuurhut.
    De WA al vol de sokken erin zette voordat de boot uberhaupt vast lag.

    Geplaatst door: klaas op
  • Tja

    De reacties te lezen bevestigd mn gedachte.

    Theo je snapt het tenminste.

    Zo en nu hou ik het voor gezien met dit gedoe.
    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • Het niveau van de heeren schippers op dit forum in ogenschouw nemende, heb ik het idee dat de crisis nog wel ff duurt. De bemanning van de WA heeft meegewerkt aan dit artikel om duidelijkheid te verschaffen omtrent de ontstane situatie en de vele negatieve reacties, maar jullie gaan gewoon door. Hoe dom kun je zijn!! En een eventuele veroordeling komt wel als ze tussen zes planken gaan, dus daar hoeven jullie je niet druk om te maken.

    Geplaatst door: Theo op
  • @Joep

    Wat voor onzin vertel jij, ze zouden de WA moeten vastleggen en niet meer laten gaan.
    Piraten en egoisten horen niet in de binnenvaart.
    Fout is fout en daarmee basta de regels gelden voor iedereen.
    Als niemand er zich aan zou houden zou het nogal wat zijn. Denk je niet

    Geplaatst door: Zv op
  • je nogal met groffe taal doordrenkte eerbetoon is ook wel in een keer duidelijk beste joep

    Geplaatst door: s m op
  • @Joepie een beetje gefrustreerd, Die mensen van de WA hebben gewoon een reputatie en die heeft niets te maken met vakmanschap of ondernemerschap

    Geplaatst door: Patiënt en Co in de wachtkamer op
  • Geache lezers.

    Ik val echt van mn stoel van verbazing hoe dat er nu weer gereageerd word op het verhaal van gebr de Groot. Waarom trekken jullie dit verhaal in twijfel? Afgunst , jaloers, te kleine plasser? Man wordt toch eens volwassen zeg stelletje kleuters. Als de voorspanboot gaat trekken is er toch niks meer aan te doen.
    Man wat een stelletje zeikers zijn jullie zeg ongelooflijk.
    En Schippertje dat ontkoppelen kwam niet van de groot af nee van de WSA.
    Ik lees ook veel dat de Groot te toon gezet heeft. Leer eens lezen.
    De beslissing om door te varen is door de sleepbootkapitein genomen en je weet de voorpanboot is de verantwoordelijke. Ja de Groot had ook in de ankers kunnen gaan met zn dikke 4800 pk. Het is in een split second gebeurt.
    En ik mag hopen dat de WSA de Willen Anthonie uitnodigd om als eerste er langs te gaan alleen al voor het stelletje mierenneukers, jaloerse en te kleine plasser schippers die ………. tja laat maar zitten.

    Gr Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • het feit blijft dat ze als laatste aankwamen en als eerste verband erdoor voer.
    de anroma lag als 1 van de eerste te wachten.
    maar dat zijn een hoop mensen vergeten.
    het blijfen aso’s die van de willem antonie

    Geplaatst door: noorden op
  • Ongelooflijk dat er zo getwijfeld wordt aan het vakmanschap van de binnenschipper om maar niet te spreken over het materieel waar je mee vaart!
    Met zoveel middelen kun je inderdaad je schip besturen als een auto.
    Wat ik ook zo jammer vindt is dat er vanuit de Nederlandse overheidsinstanties geen druk gezet wordt om daarmee de mogelijkheid te creeen de afvaart door te laten gaan, gecontroleerd welleswaar. Schepen die voldoende vermogen hebben zouden dit goed moeten kunnen.

    Geplaatst door: Roel op
  • Wat een verhaal… ik krijg er traantjes van in mijn oogjes

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • fastidiosus

    Geplaatst door: s op
  • Tja zoals altijd zijn er meerdere kanten aan een verhaal, We zouden zaterdag ochtend een proefvaart doen met voorspan omdat we niet zo diep lagen. Daarna zouden ze het ook met de andere verbanden proberen. Nu zijn we zondag door en waren nu een dag later leeg en liggen nu als nog te wachten dus dat maakt verder geen verschil. Alleen is wel dat de wsa gelijk het beetje contact wat er was verbroken had omdat“de schippers“ zich niet aan hun woord hielden.
    Succes iedereen en voor Dick Bruna, Verzin er nog een paar over de wsa ofzo!!

    Groeten

    Geplaatst door: M van Oeveren/ kvb Anroma op
  • Facta, non verba

    Geplaatst door: houtje op
  • Op een dag zei meneer de Groot
    Ik ga varen met een boot
    Dan gaan we varen op de Rijn
    Hoi hoi riep Ton dat is echt fijn
    We bouwen dan een koppelverband
    Dan komen we wat vaker in de krant
    Toen kwam de Duiste oom Agent en die zei ‘Nee’
    Een voor een niet met zijn twee!!
    ‘Ga toch weg’ zei meneer de Groot
    We nemen gewoon een voorspanboot!
    Maar wat deedt die stoute kapitein
    Hij voer gewoon door dat is niet fijn!
    Ik wilde niet maar ik kon niet stoppen!!
    Nu denken alle schippers dat ik hen probeer te foppen!

    Geplaatst door: Dick Bruna op
  • nemo ius ignora Censetur

    Geplaatst door: s op
  • Het ontbreekt de WSA aan lef m.i. had de scheepvaart in konvooi m.b.v.dienstvaartuigen en regulatie (desnoods alleen overdag)dit obstakel kunnen passeren.Bergers hebben geen belang bij een snelle klus (ik spreek uit ervaring) vanmorgen is de Waldhof omgedraaid (zie:http://www.swr.de/tv/-/id=2798/nid=2798/did=7507736/u2wwhr/index.html) en ligt nu op z’n nu nog een paar keer omhoog tillen de stroom z’n werk laten doen en de klus is geklaard

    Geplaatst door: jan van nieuwland op
  • Ik heb het al vaak geschreven en doe het lekker weer. Ik begrijp niet dat de redactie van Schuttevaer misselijk makende aantijgingen tegen de heren van de W A gewoon laat staan. Of ze nu terecht of onterecht zijn, degene die de aantijgingen doet noemt zich “schippertje” en dat zegt genoeg denk ik……Zielig hoor.
    Als je stevige taal wilt gebruiken zet dan in ieder geval je naam eronder.

    iedereen verder succes gewenst in de stremming.

    mvg.

    (geen vriend/vijand of familie van de WA, dus onpartijdig)

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • dat zal niet gebeuren als eerst afvaart . neem dat gerust aan . ik denk dat er veel zouden hem tegen houden en ja die nr 1 is zal zijn beurt niet laten voorbijgaan

    Geplaatst door: s op
  • Wim en ton laat ze maar lullen jullie hebben de toon gezet anders was iedereen nou nog aan het janken gewoon maling aan die klootzaken.
    Groetjes arie en kom maar snel in de afvaart kan je er ook weer als eerste door.

    Geplaatst door: arie;r op
  • haha geen vriend,concurrent,en een zware ook.maar wel een blaaskaak,daar hou ik van net als u,u heb het lef zelf nergens voor,en gooit een ander van alles voor de voeten,maar zelf ben u zo braaf als wat natuurlijk,hou toch op haha.
    Als je alles volgens de regeltjes moet doen,kun je beter kippenhouden

    Geplaatst door: johan op
  • Schippertje,

    Altijd lastig als je zelf niet het lef heb om dingen te ondernemen of risico te nemen om je geld te verdienen.
    Het is natuurlijk het lekkerst om zelf geen risico te nemen en van andere te verwachten dat ze dan gewooon achter je blijven of dat je dit van je buurman ook verwacht.

    En voor alle overige misselijk makende opmerkingen op het vorige artikel wil ik zeggen lees u het artikel eens goed en reageer nu nog eens want sensatie trappen kunnen we allemaal maar nu opmerkingen maken die gebaseerd zijn op feiten, dat is moeilijk he.

    Voor de rest iedereen veel sterkte gewenst met de shit situatie

    Geplaatst door: normale reactie graag op
  • Ik denk dat hier geldt; een ieder weet zelf of hij of zij de waarheid spreekt!

    Geplaatst door: mvg BG op
  • dat klopt johan met dit verband past dat niet en met hun eerste verband later ook niet maar eerst wel toen voeren ze nog met een normaale duw bak en voeren ze bijna elke reis op de moezel dat is al meer als 10 jaar geleden blaaskaak zeker een vriendje van deze w.a

    Geplaatst door: schippertje op
  • verkeerde beslissing van de kapitein van de voorspanboot.
    hij had het kvb nooit mee moeten nemen..

    Geplaatst door: kapitein op
  • Als het gevaarlijker was om te ontkoppelen, had je NIET moeten gaan varen..

    Maar ja,, zo als een collega al zei.. veur is veur..

    Geplaatst door: utrecht op
  • toppie goed gedaan groetjes ben ouwe machinist privilege

    Geplaatst door: ben op
  • Aan schippertje:

    kijk u bent nou precies het voorbeeld wat ik noemde. En btw Ze kunnen de Moezel niet eens op met deze schuit.

    Geplaatst door: johan op
  • Wat zal die schipper die opbelde met zijn bedreigingen zich nu rot voelen haha,dat zijn dus typisch die schippertjes die de hele dag tegen hun vrouwtje aan boord lopen te stekkeren van ´oh kijk die w a eens,dat is toch niet normaal bla bla bla ` Terwijl het verhaal heel anders in elkaar steekt.Ben blij voor de groot dat dit verhaal zo gepubliceerd is.

    Sterkte met het stilliggen allemaal.

    Geplaatst door: johan op
  • dag de groot, toch vind ik die schipper van de voorspanboot slimmer als jullie. wie gaat er nu daar het risico nemen om te ontkoppelen en koppelen. lijkt mij erg gevaarlijk. ik weet dat jullie heelvaak tijdens de vaart koppelen maar dat doe je niet in het gebergte en dan nog als je zonder bak vaart geeft dat toch een flinke golf en zuiging dat weet je toch dus volgens mij was het gewoon de wsp geeft toesteming dus de gevolgen zijn voor hun. stoer hoor dat jullie brutaal zijn weet ik wel zeker. op de moezel gaan jullie ook gewoon varen als het bijna vrij is, dan ben je tenminste wel de eerste. veur is veur heet dat op zijn w.dams.

    Geplaatst door: schippertje op
  • keurig en begrijpelijk verhaal.
    goedebeslissing wij zijn de profies en niet de wsa of de wsp.

    Geplaatst door: ko drenth op
  • De kapitein van de voorspanboot,heeft de juiste beslissing genomen!

    Geplaatst door: Klein Schip op
  • mn opa zegt: soms moet je je geluk een klein handje helpen…

    Geplaatst door: ev op
  • Fijn dat beide kanten van het verhaal worden getoond, om zo een beter beeld te krijgen van de situatie! Neemt niet weg dat het altijd een verklaring blijft, en ieder zijn eigen mening al klaar heeft.

    Geplaatst door: Schipper op

Reageer